Redactie - 15 mei 2017

“We zijn eigenlijk de grootste start-up van Nederland”

“We zijn eigenlijk de grootste start-up van Nederland” image

Een groot deel van het Nederlandse management van Oracle was donderdag 11 mei aanwezig tijdens het Oracle Friends Dinner. Met een selecte groep Nederlandse Business- & IT-journalisten werd daar van gedachte gewisseld over de technologische toekomst en de plannen van het bedrijf.

René van Stiphout, country leader Oracle Nederland, vertelde voor het diner een inleidend verhaal. Over hoe hij in 1999 door een acquisitie bij Oracle terecht kwam, maar ook verder terug naar het jaar 1979, twee jaar na de oprichting van het bedrijf, toen Oracle in Naarden zijn Europese start had. “Omdat Larry Ellison een contract kon sluiten met het Nederlandse ministerie van Landbouw. Dat werd de eerste Europese klant van Oracle.”

Cloud Sales Center

Er is uiteraard enorm veel veranderd in de bijna veertig jaar die sindsdien zijn verstreken. Nu maakt Oracle zich onder andere op voor de opening van het Cloud Sales Center aan de Nieuwevaart in Amsterdam, later dit jaar. Van Stiphout: “Toen we begrepen dat er in Europa een Cloud Sales Center zou komen waren we meteen enthousiast om dat naar Nederland te halen. Dat was niet vanzelfsprekend. Ook andere steden waren in de race. Wij vinden het fantastisch dat er uiteindelijk voor Nederland is gekozen.”

Er gaan uiteindelijk 450 mensen werken Amsterdam. Oracle zit nu midden in het traject van werving en selectie. “Dat is zeker een uitdaging. Het zullen veel jonge mensen zijn, maar zeker niet uitsluitend. En overigens komen ze maar voor een klein deel uit Nederland. We zoeken ook in andere landen in de EU, zoals Duitsland en de Nordics”, aldus Van Stiphout.

Innovatief

Daarna vertelde hij over de ambities van Oracle om innovatief te zijn. “We investeren per jaar 5,3 miljard dollar in R&D. Er zit echt een enorme innovatiecapaciteit in dit bedrijf. Dat komt ook door de overnames. In totaal heeft Oracle sinds 2004 al 118 bedrijven overgenomen. Het zoeken naar expansie, opnemen, integreren en onderhouden zit in ons DNA. Denk aan de overname van Moniforce, ongeveer tien jaar geleden. Die overname is heel belangrijk gebleken voor onze huidige technologie. Vorig jaar is de overname van NetSuite beklonken, waarmee we onze positie in de ERP-markt, met name in het midden- en kleinbedrijf, hebben versterkt. Maar er zijn ook minder bekende overnames, zoals van het Nederlandse ontwikkelplatform Wercker een paar weken geleden. Die zijn niet minder belangrijk. Alle overnames hebben ons veel geleerd als bedrijf en daardoor blijven we ook constant in beweging. Voor mij persoonlijk maakt het dit werk heel leuk en prikkelend.”

Van Stiphout ziet veel dingen veranderen. “Er is een transformatie op heel veel gebieden. Alles begint tegenwoordig bij een idee en daarna wordt er techniek toegevoegd. De go-to-market wordt korter en korter. Een nieuw bedrijf als Picnic is erin geslaagd om in vier maanden tijd een distributiecentrum te bouwen voor 10.000 klanten in de foodretail. Dat is ongekend. Als traditioneel retailbedrijf zou ik me toch zorgen maken.”

Compleet cloud aanbod

Wie aan transformatie in combinatie met de IT denkt, komt al snel uit bij cloud. “Het interessante aan cloud is dat het de back-end simpeler maakt”, zegt Van Stiphout. Oracle zet er al een aantal jaar fanatiek op in. “We willen daarbij compleet zijn in ons aanbod. Daarom bieden we Infrastructure as a Service (IaaS), dat is gebouwd met onze eigen componenten, Platform as a Service (Paas), een digitaal platform, en natuurlijk ook Software as a Service (SaaS). Dat doen we uiteraard niet alleen, maar onze 450 partners zijn daarbij heel waardevol. We willen samen met hen onze klant helpen om te innoveren en te transformeren en dat doen we door ook onszelf telkens opnieuw uit te vinden. Eigenlijk beschouw ik Oracle daarom als de grootste start-up van Nederland.”

Ander bedrijf

Arno Nienhuis is als Senior Director Alliances & Channels BeNeLux verantwoordelijk voor het kanaal. Hij herkent zich heel duidelijk in de woorden van Van Stiphout. “Ik begon hier zes jaar geleden en vergeleken met toen is Oracle nu een heel ander bedrijf. Dat vind ik persoonlijk ook erg leuk. Er is niets mooiers aan mijn werk dan met partners praten over waar de markt naar toe gaat.”

Het aantal van 450 partners laten groeien is voor Nienhuis geen prioriteit. Hij wil de partners die er zijn echt verder helpen. Want het is niet altijd een makkelijke tijd voor hen. “Er is heel lang geroepen dat verandering nodig was. Op dit moment zie je ook echt dat partners die de transformatie hebben gemaakt succesvol zijn. Het is niet per definitie zo dat partners die dat niet hebben gedaan dat allemaal keihard voelen, want zij kunnen dankzij een paar grote klanten nog steeds succesvol zijn. Maar als je de grote lijnen bekijkt zie je nu wel echt verschillen ontstaan. Als Oracle willen wij de partners die de stap nog niet hebben kunnen maken helpen. We zien onszelf als een soort coach. We reiken handvatten aan.”

Proposities

Dat doet Oracle onder andere met het partnerprogramma ‘Connect to Change’, waaronder een aantal deelprogramma’s vallen. Daarmee helpt Oracle de partners onder andere in hun businesstranformatie, hun commerciële transformatie en hun transformatie naar de cloud. Nienhuis: “Ik heb deze week nog een heel interessante sessie gehad met het management van een paar grote partners waarin we bezig zijn geweest om nieuwe proposities te ontwikkelen die binnen 90 dagen de markt op zouden moeten kunnen. Dat was erg boeiend.”

Ondertussen ziet hij ook het ecosysteem van partners in hun gedrag veranderen. “Ze zijn ook bezig om elkaar te helpen. Met ‘Partners on stage’ hebben wij ook een activiteit waarbij partners hun ervaringen met elkaar kunnen delen. Dus geen powerpoints over strategie en toekomstvisie, maar waargebeurde verhalen. Die samenwerkingen tussen partners onderling vinden wij ook heel belangrijk. Partners hebben er allemaal profijt van als we met zijn allen het partnerecosysteem van Oracle sterker kunnen maken.”

Door: Johan van Leeuwen

 

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!