Redactie - 16 mei 2017

Mijn eerste ervaringen met Dynamics 365

Mijn eerste ervaringen met Dynamics 365 image

In juli 2016 introduceerde Microsoft Dynamics 365. Een combinatie van Microsoft’s ERP, CRM en andere software in één gezamenlijk cloud-platform. Een innovatief business management platform voor kleine tot middelgrote ondernemingen, altijd en overal toegankelijk via het web, Windows, iOS en Android. Sana Commerce was één van de eerste ISV’s die met het platform aan de slag ging. Nu, acht maanden later, deelt Arno Ham, Chief Product Officer bij Sana, zijn eerste ervaringen. 

Dynamics 365 was volgens mij een noodzakelijke stap voor Microsoft. Ten eerste omdat de concurrentie al langer volledige bedrijfsoplossingen in de cloud biedt. En ten tweede om het klantenbestand verder te laten groeien. Door de combinatie van het sterke hosting platform Azure, de alomtegenwoordigheid van Office en de innovatiekracht van AppSource, blijkt Dynamics 365 een uiterst aantrekkelijk alternatief voor alle bedrijven die een toegankelijke alles-in-een-oplossing willen. 

Nieuw kanaal

Sana Commerce levert e-commerce oplossingen aan middelgrote ondernemingen. Onze klanten zijn specifiek op zoek naar een manier waarmee ze hun ERP-data direct kunnen inzetten om de omzet te verhogen en de resultaten te verbeteren. Het was daarom voor ons heel aantrekkelijk om als eerste e-commerce partij met Dynamics 365 aan de slag te gaan. We waren daardoor één van de eerste externe oplossingen in de AppSource - hiermee boorden we een heel nieuw kanaal aan. 

Mogelijkheden voor ISV’s

Voor ISV’s met oplossingen die afhankelijk zijn van de gegevens in de centrale ERP- of CRM-systemen van een organisatie, biedt Dynamics 365 veel mogelijkheden. Het Sana-platform maakt direct gebruik van de gegevens en processen uit het ERP. Het platform integreert volledig en berekent klantorders helemaal binnen Dynamics 365, zodat er geen verwarrende overlap ontstaat van data, processen of logica.

Uitdaging

Het was een flinke uitdaging om de integratie mogelijk te maken. Hiervoor hebben we nauw samengewerkt met Microsoft, om ervoor te zorgen dat de integratie die we al met hun NAV- en AX-producten hadden, goed kon worden gerepliceerd in deze nieuwe omgeving. We moesten daarvoor wel de nodige technische uitdagingen overwinnen, zoals hoe we op een veilige manier web services open konden stellen en gegevens in de cloud gebruiken.

Snelheid

Het meest spectaculaire aspect van deze nieuwe omgeving, voor zowel klanten als ISV's, is de snelheid van de toepassingen. Nu we in AppSource zitten en de integraties zijn gerealiseerd, kunnen klanten letterlijk binnen een minuut Sana installeren. Hierdoor vermindert de afhankelijkheid van implementatiepartners en van ons eigen team, zodat de fundamentele acceptatie door gebruikers veel sneller gaat. Dat is wat kleinere bedrijven willen - de flexibiliteit om heel snel aan de slag te gaan met een nieuwe oplossing, om zo concurrentie voor te blijven en nieuwe kanalen richting de markt te ontsluiten. 

Overschakelen

Een belangrijke vraag die nog open staat betreft het upgrade-traject voor klanten die willen overschakelen van Dynamics GP, Dynamics NAV en Dynamics AX naar Dynamics 365. Dit is waarschijnlijk de belangrijkste vraag die bestaande Microsoft-klanten op dit moment hebben. Wij weten dat Microsoft hard werkt aan manieren om de switch van on-premise naar cloud ERP heel simpel te maken. Dus voor alle klanten: nog heel even geduld.

Cortana Intelligence

Een andere interessante ontwikkeling is de integratie van Cortana Intelligence in de bedrijfsprocessen. Microsoft heeft laten zien hoe machine learning kan voorspellen wat een klant gaat kopen. Dit is natuurlijk voor al onze klanten razend interessant. Terwijl we zeker ook blijven werken aan onze eigen AI-oplossing, is het ook de moeite waard om alvast te experimenteren met datgene wat Microsoft al biedt. 

Als het gaat om nieuwe versies van de software is het proces heel soepel. Microsoft meldt ons een aantal weken van tevoren dat er een nieuwe versie uitkomt en dit geeft genoeg tijd om ervoor te zorgen dat onze add-on compatibel is. Zodra de upgrade wordt doorgevoerd, wordt ook de nieuwe versie van ons platform toegevoegd aan AppSource. Microsoft biedt daarnaast een beheerportaal voor partners dat kan worden gebruikt om de installaties van de klant te beheren. Zo kunnen we - indien nodig - klanten zelf op de laatste versie overzetten. 

Azure

Tenslotte is het ook heel prettig, is dat zowel Dynamics 365 als onze eigen oplossing gehost zijn op Azure, zodat we niet te maken hebben met de complexiteit rond integratie van systemen in verschillende clouds. Voor elke klant zijn we in staat om aan te sluiten bij de locatie waar zijn ERP geografisch wordt gehost, of het nu in Noord-Amerika, Europa of Azië is.

Kortom: we zijn zeer positief over onze eerste ervaringen met Dynamics 365. De grootste winst voor ons is dat bedrijven sneller online onze oplossing kunnen proberen. Voor ons zijn Dynamics 365 en AppSource kosteneffectieve en eenvoudige nieuwe kanalen naar de markt.

Door: Arno Ham, Chief Product Officer bij Sana Commerce

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!