Wouter Hoeffnagel - 17 mei 2017

Salesforce breidt Commerce Cloud Einstein uit

Salesforce kondigt een reeks vernieuwingen in Commerce Cloud Einstein. Dankzij deze vernieuwingen kunnen retailers gepersonaliseerde, AI-gestuurde ervaringen aan klanten kunnen bieden, zowel online, mobiel, via sociale media als in de winkel. Het gaat om nieuwe functies voor Order Management, blueprints voor Mobile Site Reference Architecture en een integratie met Google Android Pay.

Artificial Intelligence (AI) verandert de manier waarop consumenten winkelen. Zij verwachten een gepersonaliseerde ervaring en direct resultaat bij elk contactmoment — van online productaanbevelingen tot slimmere interacties met winkelpersoneel. De technische complexiteit en de middelen die nodig zijn om AI te leveren, vallen echter net buiten het bereik van de meeste detailhandelaars. Bovendien ondersteunen de dure winkelsystemen waarmee detailhandelaars werken niet de gehele customer journey en ontbreekt vaak de flexibiliteit die nodig is om de verschillende winkelkanalen die consumenten gebruiken, hierop af te stemmen.

Om concurrerend te blijven, hebben merken behoefte aan een platform dat het hen mogelijk maakt om meer gepersonaliseerde contactmomenten te hebben met consumenten op alle kanalen en devices. Volgens de National Retail Federation (NRF) is 86 procent van de retailers van plan om de komende tien jaar een verenigd handelsplatform te implementeren om effectiever te verkopen aan de consument van nu.

Commerce Cloud Einstein

Meer dan 2.000 online winkels in 53 landen werken met Commerce Cloud Einstein en verkochten met behulp van dit platform in 2016 voor meer dan 16 miljard dollar aan producten, onder andere van de merken Black Diamond, Ethan Allen en Icebreaker. Einstein helpt retailers wereldwijd om hun activiteiten op alle verkooppunten te verenigen. Klanten maken al gebruik van bestaande Einstein AI-toepassingen in Commerce Cloud. Denk hierbij aan Einstein Product Recommendations, dat consument op elk kanaal producten aanbeveelt, zelfs als die anoniem winkelt. Daarnaast ondersteunt Einstein Commerce Insights retailers met data-driven inzichten voor slimmere merchandising en winkelplanning.

“De consument anno 2017 schotelt de retail steeds sneller nieuwe uitdagingen voor. Dit motiveert merken om slimmere, meer gepersonaliseerde winkelervaringen aan te bieden over alle kanalen heen,” zegt Jeff Barnett, CEO, Commerce Cloud, Salesforce. “Commerce Cloud Einstein versnelt deze transformatie door de toegang tot AI voor elke retailer te vergemakkelijken, zodat zij de klantenbinding bij elk contactmoment kunnen versterken en conversie via elk kanaal kunnen vergroten.”

De toevoeging van enkele nieuwe functies maakt Commerce Cloud Einstein slimmer en geeft bedrijven de middelen om consumenten voorspellende en gepersonaliseerde winkelervaringen.

  • Nieuwe Einstein Predictive Sort gebruikt machine learning om de volgorde waarin producten verschijnen op de zoek- en categoriepagina’s op e-commerce website te personaliseren. Door gebruik te maken van de bestelgeschiedenis en het surfgedrag van consumenten, kan een voorspellend model gecreëerd worden voor elke individuele shopper. Zo worden de meest relevante producten voor die consument als eerste getoond in de zoekresultaten, hoeft de klant minder lang te zoeken en stijgt de conversie. Merken kunnen deze toepassing met een paar clicks toevoegen aan hun website - er is geen codering of data scientist vereist.
  • Nieuw Order Management ondersteunt retailers met intelligente algoritmes die de bestelling van de klant op de meest kostenefficiënte manier koppelen aan de voorraad, ongeacht waar de klant of de voorraad zich bevindt. Door alle bestelling- en inventarisgegevens van winkels, magazijnen en dropship-verkopers te beheren en te verzamelen, worden "buy anywhere, fulfill anywhere"-scenario’s - koop online, haal op in de winkel of verzend uit de winkel - bereikbaar voor retailers.
  • Nieuwe Mobile Site Reference Architecture biedt een out-of-the-box mobiele website blauwdruk die de mobiele winkelervaring verbeterd. Commerce Cloud klanten zien dat het grootste deel van het verkeer naar hun website van mobiele devices komt. De Mobile Site Reference Architecture biedt detailhandelaars duidelijke begeleiding op basis van best practices op het gebied van mobiele site design, merchandising en technische architectuur, waardoor zij sneller moderne mobiele winkelervaringen kunnen bieden.
  • Nieuwe Android Pay Integratie biedt shoppers toegang tot snel betaalsysteem. De oplossing kan eenvoudig worden geïntegreerd, verbetert mobiele conversies en versterkt de beveiliging van de Android Pay-transactie.

Salesforce Trailhead

Met Einstein maakt Salesforce AI niet alleen toegankelijk voor retailers, maar geeft het bedrijf retailers ook toegang tot educatieve middelen. Trailhead is Salesforce's interactieve leerplatform, waarop iedereen de skills voor de toekomst kan ontwikkelen. Trailhead biedt iedereen de mogelijkheid om gratis met Salesforce te leren werken, ongeacht de locatie. Sinds de lancering in 2014 hebben Trailblazers al meer dan twee miljoen badges verdiend, die in relatie staan tot de meest gezochte competenties.

Prijzen en beschikbaarheid

  • Commerce Cloud Einstein is vandaag beschikbaar
  • Commerce Cloud Einstein Predictive Sort is vanaf juli 2017 beschikbaar zonder bijkomende kosten
  • Mobile Site Reference Architecture is vanaf vandaag beschikbaar in Developer Preview en is vanaf augustus 2017 breed toegankelijk
  • Android Pay is vanaf augustus 2017 beschikbaar zonder bijkomende kosten
  • Commerce Cloud Einstein Product Recommendations en Commerce Insights zijn vanaf vandaag beschikbaar en maken deel uit van de Commerce Cloud licentie
  • Commerce Cloud Order Management is vanaf vandaag beschikbaar en kan afzonderlijk besteld worden via een shared success model

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!