Het antwoord van ALSO op de veranderende markt heet WaaS

29-05-2017 | door: Johan van Leeuwen

Het antwoord van ALSO op de veranderende markt heet WaaS

Van de bijnaam ‘WaaShaas’ komt Machiel Bode van ALSO Nederland voorlopig niet meer af. Op goede vrijdag verscheen hij, verkleed als paashaas, op social media om het WaaS-programma van ALSO officieel te starten. ‘De WaaShaas is in het land’, was het motto.

Gelanceerd met een knipoog, maar Workplace as a Service (WaaS) is serieuze business voor ALSO. Bode, Sales Manager Services Benelux: “Tegen een vast maandelijks tarief neem je als eindklant hardware, software, clouddiensten, financiering en support in één pakket af. Resellers kunnen dit aanbieden via onze ALSO Cloud Marketplace en eenvoudig beheren. We richten ons in eerste instantie op mobiele werkplekken, maar ook voor de vaste werkplek is er een oplossing.”

Pakketten op maat

ALSO biedt WaaS in een aantal varianten aan. Voor de hardware is er keuze uit acht verschillende producten. Voor de software zijn er drie pakketten: Basic, Premium en Complete. De klant kan kiezen voor een looptijd van 12, 24 of 36 maanden. “Alle pakketten hebben standaard al Office Business Essentials en Acronis Backup. Binnen die bundels kunnen klanten kiezen voor upgrades en/of zogeheten hardware accessoire bundels. Daarnaast kunnen resellers additioneel diensten uit onze Marketplace verkopen of hun eigen diensten via de Marketplace aanbieden. Dat stimuleren we zelfs.”

De prijs hangt uiteraard af van de keuzes die hierin worden gemaakt. “Er is een soort menukaart. Om een voorbeeld te geven: de WaaS-bundel met de HP Probook 450 en het Basic-pakket voor een looptijd van 36 maanden kost 49,95 euro per maand, exclusief BTW.”

Gamma uitbreiden

Bij het uitrollen van WaaS zijn Microsoft en HP de belangrijke partners op het gebied van hardware. “Maar ik wil stukje bij beetje het gamma gaan uitbreiden met onze andere vendoren en productgroepen, zoals bijvoorbeeld een printer of headset, maar ook met een powersupply”, besluit Bode.

Voorspelbaarheid

De doelgroep bestaat vooral uit MKB-bedrijven en zogeheten knowledge workers die behoefte hebben aan schaalbaarheid en voorspelbaarheid. “ IT gaat vaak gepaard met verborgen kosten. Met WaaS weet je precies wat je Total Cost of Ownership is. Na afloop van een contract nemen wij de producten weer terug en kan de reseller een nieuw contract met de eindklant sluiten en hem voorzien van de nieuwste apparatuur. De kans dat de maandprijs zal stijgen is nihil, hij zal eerder dalen. Dus het voelt dan niet als een nieuwe investering.”

Behoefte

WaaS is door ALSO neergezet in de 15 landen waarin het in Europa actief is. “We merkten in alle landen duidelijk dat er een behoefte was vanuit de markt. In heel veel sectoren zie je de tendens van transactioneel naar contractueel of, zoals wij het noemen, consumptioneel. Alles gaat naar abonnementsvormen, dus waarom een werkplek niet? Het ALSO WaaS concept is voor een brede groep klanten ideaal. Veel bedrijven hikken tegen een grote investering aan, denk bijvoorbeeld aan starters.”

“Maar het zit nog niet in het DNA van een reseller”, ziet Bode ook. “Ze zien het en herkennen het, maar worstelen met de vraag hoe ze ermee verder moeten. Het is een nieuwe stap en daar zien wij voor ALSO Nederland een belangrijke rol weggelegd. Met de Marketplace, marketingtools, trainingen en met leadgeneratie.”

Door: Johan van Leeuwen

Machiel-bode-waas-haas.jpg

Terug naar nieuws overzicht
Mobility