Redactie - 25 mei 2017

Hoe u de consumentisering van ICT bij kunt benen? Vraag het Alexa!

Hoe u de consumentisering van ICT bij kunt benen? Vraag het Alexa! image

Een van de belangrijkste trends van de afgelopen jaren is de consumentisering van ICT. De combinatie van het internet en mobiliteit in de vorm van smartphones en tablets bieden iedereen toegang tot ongekende rekenkracht. Gebruikers zijn er inmiddels aan gewend om data op te vragen via snelle en gebruiksvriendelijke consumentenapplicaties. Dit dwingt leveranciers van ICT-oplossingen ertoe om de manier waar ze data aan gebruikers presenteren, te democratiseren.

Deze democratisering kan het leven er een stuk moeilijker op maken voor ICT-afdelingen die juist meer overzicht en grip willen krijgen op de activiteiten van eindgebruikers. De laatsten voelen zich aangetrokken tot applicaties die hen eenvoudige manieren bieden om data te genereren, op te vragen en uit te wisselen — op elk gewenst moment en op het apparaat dat op dat moment hun voorkeur geniet. Sommige gebruikers grijpen deze mogelijkheid aan om achter de rug van de ICT-afdeling om te handelen. Dit fenomeen wordt ‘schaduw-ICT’ genoemd.

En dat is natuurlijk een zorgwekkende ontwikkeling voor ICT-afdelingen. Zij moeten in staat zijn om de prestaties van hun infrastructuur effectief te bewaken, en een integraal overzicht op de omgeving vraagt om effectieve communicatie met de eindgebruiker. Als daar geen sprake van is, zullen ze onvermijdelijk tegen problemen aanlopen.

In een tijd waarin alles om snelheid draait, staan ICT-afdelingen bovendien onder steeds grotere druk om rap te reageren en in een steeds hoger tempo wijzigingen aan te brengen. Ook flexibiliteit is van cruciaal belang, zeker als er gebruik wordt gemaakt van virtualisatie. Deze techniek maakt het mogelijk om serverbronnen, en steeds vaker ook opslagbronnen, on demand in te zetten voor een specifieke taak of workload. Als deze bronnen niet langer nodig zijn, kunnen ze eenvoudig worden ingezet voor andere doeleinden. En hoe sneller en flexibeler dit gebeurt, des te beter uiteraard.

De opkomst van technologieën zoals Alexa en Slack zou de weg kunnen vereffenen naar snellere en mobielere vormen van communicatie en beheer van de gevirtualiseerde infrastructuur van vandaag (en morgen). Ze bieden daarnaast de mogelijkheid van selfservice, zodat ook leken infrastructuurtaken kunnen uitvoeren. De ICT-afdeling kan deze technologieën inzetten als interface om bij te dragen aan de consumentisering van de infrastructuur.

Stel nou dat Amazon Echo met behulp van een spraakopdracht virtuele machines kan inrichten. Of dat de status van het datacenter geraadpleegt kan worden met behulp van Alexa. Hoe aantrekkelijk zou dat zijn voor gebruikers die gewend zijn aan een dergelijk niveau van eenvoud en interactiviteit in de dagelijkse omgang met hun mobiele apparaten? Het kan nog veel gekker: een Slack-chatbot op een smartphone inzetten om met het behulp van een simpel sms-bericht virtuele machines beschikbaar stellen voor het uitvoeren van een specifieke taak of het oplossen van een probleem binnen de gevirtualiseerde omgeving? Dat zou een indrukwekkende manier zijn voor de ICT-afdeling om dezelfde wow-factor te bieden die consumentenapplicaties zo aantrekkelijk maakt.

Bij ons ziet dat er zo uit. De webservices-architectuur van Tintri omvat een reeks van REST API’s die via deze interfaces diverse taken kunnen automatiseren. In het geval van Alexa maakt Tintri gebruik van een software development kit van Amazon om een ‘skill’ in AWS te creëren die met de services van Tintri communiceert en de API’s gebruikt om bepaalde handelingen uit te voeren. In het geval van Slack heeft Tintri een speciale laag ontwikkeld die in staat is om tekstuele informatie die in Slack wordt ingevoerd te begrijpen en met behulp van de API’s kan uitvoeren.

Diverse leveranciers beweren integratiemogelijkheden met Alexa, Slack enzovoort te bieden. Voor ICT-afdelingen is het zaak om na te gaan wat er precies onder de motorkap van oplossingen schuilt. Zo is het niet wenselijk dat een afdelingshoofd Alexa vraagt om 50 VM’s beschikbaar te stellen voor een testprocedure en Alexa vervolgens een waslijst van vragen afdraait over de eigenschappen van LUN’s, de omvang van wachtrijen en nog meer van dat soort zaken. De complexiteit moet worden weggeabstraheerd om van selfservice een haalbare kaart te maken, en de vervolgacties moeten zoveel mogelijk worden geautomatiseerd.

Dat is hoe simpele verzoeken om data en acties effectief kunnen worden afgehandeld via Alexa, Slack en vergelijkbare interfaces. Bedrijven zijn op deze manier niet langer afhankelijk van storage-specialisten voor het uitvoeren van bepaalde taken, omdat ook leken op eenvoudige wijze informatie over de VM-prestaties kunnen opvragen, verzamelen en analyseren en deze gebruiken als basis voor verdere actie. Dit is mogelijk vanaf elke locatie, via een Amazon Echo in de werkkamer thuis of via de Slack-app op een smartphone of tablet.

In plaats van naarstig te proberen om de gevolgen van de consumentisering van ICT op de organisatie in te dammen, kunnen ICT-afdelingen deze ontwikkeling voorblijven door bij te dragen aan consumentisering van de infrastructuur. Hiertoe kunnen ze eindgebruikers gebruiksvriendelijke mogelijkheden bieden voor interactie met de infrastructuur vanaf de consumentenapparatuur die hun voorkeur geniet. Ze kunnen ook de aantrekkingskracht van schaduw-ICT afzwakken door eindgebruikers de mogelijkheden aan te reiken die ze nodig hebben om hun eigen omgeving te beheren met de technologieën die zij het liefst gebruiken.

Consumentisering vormt momenteel een van de belangrijkste drijvende krachten achter ICT. Als ICT-afdelingen dit gegeven niet in hun voordeel gebruiken, is de kans groot dat ze steeds meer aan relevantie verliezen omdat eindgebruikers achter hun rug te werk gaan.

Verron Martina, systems engineer bij van Tintri Storage

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!