Redactie - 29 mei 2017

IT-storing British Airways mogelijk veroorzaakt door stroomstoring

De grootschalige IT-storing die British Airways al drie dagen teistert is veroorzaakt door een probleem met de stroom, meldt CEO Alex Cruz. Vakbonden wijzen echter op de IT-outsourcing die heeft plaatsgevonden bij het bedrijf.

Door de IT-storing moest British Airways dit weekend al zijn vluchten uit de Londense luchthavens schrappen. De maatschappij verwacht maandag 29 mei al zijn langeafstandsvluchten en het merendeel van de korte vluchten weer te kunnen hervatten.

Probleem met de stroomvoorziening

Intussen wijst CEO van British Airways Alex Cruz er op dat de problemen met de IT-systemen zijn veroorzaakt door een probleem met de stroomvoorziening. Er zouden geen aanwijzingen zijn van een cyberaanval. Maar waar of hoe dat stroomprobleem is ontstaan, is nog niet bekend.

Dat een stroomstoring voor IT-problemen zorgt is niet nieuw, maar dat ze drie dagen de dagelijkse werking van een grote organisatie grondig verstoort is wel uitzonderlijk. Niet enkel de vluchten zelf liepen in het honderd. Ook de tools om tickets te herboeken of het contactcenter werkten niet naar behoren.

IT-outsourcing

De Britse vakbond GMB wijst voor de oorzaak van de problemen naar de IT-outsourcing die vorig jaar plaatsvond. Daarbij werd een deel van het IT-personeel uitbesteed naar het Indiase Tata Consultancy Services. BA ontkent echter tegenover onder andere de Financial Times dat dit de problemen heeft veroorzaakt.

"We zouden nooit de integriteit en veiligheid van onze IT-systemen op het spel zetten. IT-diensten worden vandaag voorzien door een groot aantal leveranciers en dat is een gangbare praktijk in elke sector", aldus British Airways tegenover de krant.

In samenwerking met Datanews

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!