Smart cities zijn low-hanging fruit voor Ruckus Wireless en partners
15-06-2017 | door: Anne van den Berg - redacteur Dutch IT-channel

Smart cities zijn low-hanging fruit voor Ruckus Wireless en partners

‘Na 2020 wordt op jaarlijkse basis wereldwijd 1,5 triljoen euro besteed aan de smart city’, vertelt Spencer Hinzen, director EMEA business development bij Ruckus Wireless. Dit bedrag zou partners van het bedrijf genoeg moeten overtuigen om te investeren in deze ontwikkeling. Juist zij kunnen een totaaloplossing bieden aan steden die aan de slag willen met IoT-toepassingen. ‘Een goed wifi-netwerk is slechts het begin.’

Gehaast komt Spencer Hinzen binnen. Hij heeft het druk, maar hij is met gave dingen bezig. Het kost hem dan ook geen moeite om over te schakelen en direct van wal te steken over slimme steden. ‘Ik houd me bezig met het creëren van oplossingen aan de hand van nieuwe technologie en mijn focus ligt op het Internet of Things (IoT). Daarbij zijn we heel omzetgericht: nieuwe technologieën moeten snel naar de markt gebracht kunnen worden.’

Een ‘low hanging fruit’, zoals Hinzen het noemt, is de smart city. Het inzetten van IoT om een slimme stad te ontwikkelen kan ontzettend snel en kostenreductie door middel van IoT kan bijna altijd gerealiseerd worden, aldus Hinzen. Bekeken vanuit het productportfolio heeft Ruckus logischerwijs een plek in deze ontwikkelingen. ‘We zijn wereldwijd marktleider in de serviceprovider wifi-markt. Ook in outdoor wifi en toegangspunten zijn we marktleider.’

Veel ervaring met smart cities

‘Het marktleiderschap betekent dat we in de afgelopen vier à vijf jaar veel ervaring hebben opgedaan met wifi-projecten in grootstedelijk gebied, in stadscentra, waarbij we ons onderscheiden in producten die goed om kunnen gaan met high volume, high density en high capacity. We hebben bijvoorbeeld met Ziggo samen wifi uitgerold in verschillende Nederlandse stadscentra, maar ook in Frankrijk hebben we samen met Afone in negentig steden wifi-access points uitgerold.’

Hinzen gooit regelmatig Engelse termen in het gesprek en zijn accent verraadt dat hij een ‘rasechte Limburger is’. ‘Ik spreek vier talen, ik woon vijf kilometer van de grens met Duitsland en mijn moeder is Frans’, vertelt Hinzen. Zijn internationale roots maken de huidige functie van Hinzen bijna als vanzelfsprekend. Welk land het meest smart is? ‘Er is geen enkel land dat helemaal smart is, maar Estland, met als hoofdstuk Talin, is echt vooruitstrevend.’

In Nederland doet Amsterdam het goed. ‘Amsterdam combineert de smart city met een sharing economy. Dus niet alleen worden IoT-gerelateerde diensten ontwikkeld, ook wordt van alles gedeeld in de stad, zoals auto’s, hand- en spandiensten, en woningen.’ Ruckus werkt in andere steden, zoals Londen, San José en Kopenhagen respectievelijk mee aan smart beveiliging met CC-TV, smart parking en smart nutsvoorzieningen, die automatisch en van een afstand worden uitgelezen.

Wifi-netwerk geen doel op zich

Kenmerkend aan alle nieuwe projecten is dat een wifi-netwerk dat de hele stad beslaat een resultaat, maar geen doel op zich meer is. Het doel is het uitleveren van services aan gebruikers van de stad. Overigens verstaat iedereen wat anders onder een smart city, aldus Hinzen: ‘Iedereen heeft andere uitgangspunten, maar wij zien een smart city als een wifi-infrastructuur die de backbone vormt waarop services uitgevoerd worden. Maar vraag het aan honderd andere mensen en je krijgt honderd verschillende antwoorden.’

De services in de smart cities kennen bij Ruckus vier verschillende doelgroepen: de stad, retail, inwoners en toeristen. Iedere doelgroep heeft een eigen wens en behoefte. Zo wil de overheid het liefst de stad zo efficiënt mogelijk inrichten, wil de retailer graag location based services aanbieden, wil de inwoner ondersteund worden in zijn dagelijkse leven en wil de toerist geleid worden naar de meest interessante plekken van de stad.

De vraag is alleen: wie gaat dat betalen? ‘Je ziet eigenlijk drie vormen van investeringen, namelijk private investeringen, zoals van advertentiebedrijven die graag verbinding willen leggen met de eindklant. Of er is een mix van private en publieke gelden als de infrastructuur meerdere doeleinden heeft. Als laatste kan een project ook volledig betaald worden met publieke gelden. ‘Maar ik moet wel zeggen: hoe groter de stad, des te interessanter het is voor de private investeerders.’

Angst voor smart city ongegrond

Als gekeken wordt naar de publieke investeringen, is er nog best wel wat angst, vertelt Hinzen. ‘Ze zijn bang, omdat ze niet weten wat zo’n project met zich meebrengt. Dus aan ons de taak om helder inzichtelijk te maken welke kosten aan een project verbonden zitten en vooral: welke kostenreducties levert een project op? Zodat een snelle ROI gerealiseerd kan worden. Die reductie is uiteraard per project verschillend, maar kan uiteindelijk bijna altijd gerealiseerd worden.’

De smart city is tegenwoordig een buzz woord, een hype, maar steden zullen zich toch moeten aanpassen als ze willen blijven concurreren. ‘Urbanisatie is nog steeds gaande, maar burgers trekken alleen naar aantrekkelijke steden. Je ziet dat steden zich daar heel erg van bewust zijn en dat de slimme stad daar onderdeel van is. En je wilt toch ook niet achterblijven op een buurstad, die zeer waarschijnlijk wél al aan de slag is met slimme toepassingen.’

De rol van partners

Overigens staat Ruckus Wireless niet alleen in het vertellen van het smart city verhaal, aangezien het bedrijf werkt met een 2-Tier partnersysteem. De partners brengen meerdere producten samen tot een totaaloplossing en ze hebben genoeg redenen om in te stappen op de belofte van de smart city, aldus Hinzen: ‘De wereldwijde markt behelst vanaf 2020 1,5 triljoen euro omzet. Dat moet reden genoeg zijn om mee te denken over de smart city.’

Als partners aan de slag willen met de smart city en het adviseren van klanten daarin, dan ondersteunt Ruckus Wireless ze met advies, positionering en begeleiding. ‘Dat is niet alleen technisch, maar ook commercieel. We begeleiden partners als er een opportunity is, maar we realiseren zelf ook opportunities en die hevelen we dan over naar het kanaal. We zijn momenteel zelfs een specifiek smart city channelprogramma aan het ontwikkelen om onze partners nog beter te ondersteunen.’

Het zal per stad verschillend zijn hoeveel ondersteuning en overtuiging ingezet moet worden om een smart city project van de grond te krijgen, vertelt Hinzen. ‘Nogmaals: hoe groter de stad, hoe eenvoudiger het is. In Amsterdam hebben zowel de stad als de retail veel baat bij een slimme stad. Dat is niet te vergelijken met een stad als Roermond. Daar moet je rekening mee houden als partner.’ Uiteindelijk zullen alle steden echter moeten nadenken over een slimme stad: ‘Anders schieten de buursteden je voorbij.’

Door: Anne van den Berg

Terug naar nieuws overzicht