Wie het eerste verandert….

Wie het eerste verandert….

30-05-2017 | door: Blog
Deel dit artikel:

Wie het eerste verandert….

Niemand ontkomt meer aan de digitale transformatie, en IT-bedrijven al helemaal niet. Partners van die IT-bedrijven dus ook niet. Innovatie en veranderingen in aanpak, businessmodellen en klantbenadering zijn onvermijdelijk. Voor ons als IT-leverancier betekent het dat we, als we organisaties willen helpen om te transformeren, dat we ook onze partners daarmee moeten helpen. Verandering gaat echter niet zonder slag of stoot.

De vraag van de klant verandert door technologie, dat staat als een paal boven water. Tegelijk maakt technologie het mogelijk om beter op die veranderende klantvraag in te spelen. Onze partners kennen die klantvraag erg goed. Daarom werken we nauw met hen samen. Onze taak is de meeste waarde voor hen toe te voegen door zicht te houden op grote, overkoepelende ontwikkelingen en innovaties en daar tijdig op in te  spelen.

Veranderingen in de basis

Die veranderende klantvraag betekent dat ook de basis van de bedrijfsvoering en de daarvoor benodigde technologie moet veranderen. In de connected world van vandaag ligt die technologische basis voor een groot deel in het netwerk en daar heeft Cisco zijn wortels. Onze partners zijn groot geworden met de bouw van complexe netwerken op basis van switches, routers, expertise en kennis van de klant. Die complexiteit is de afgelopen jaren alleen maar groter geworden, mede door allerlei dwarsverbanden met andere technologieën, waaronder storage, security en de cloud.

Automatisch, analytisch en veilig

Een verandering van de basis maakt ook andere oplossingen en manieren van werken van ons en onze partners noodzakelijk. Daarmee ‘transformeert’ ons eigen businessmodel. Wat die verandering makkelijker maakt is dat we dit al eerder hebben gezien met de ‘cloudificatie’. Die heeft geleid tot een overstap op diensten en betalen op abonnementsbasis. De transformatie van het netwerk maakt hetzelfde mogelijk. Het netwerk wordt nu in hoog tempo softwaregestuurd. Tegelijk genereert het steeds meer data, die na analyse nieuwe inzichten opleveren.

Die inzichten zorgen niet alleen voor snelle automatische optimalisatie en sterk verbeterde security, maar maken net zo goed voor nieuwe services en bedrijfsmodellen mogelijk. Bijvoorbeeld energiemanagement van devices, onderhoud en configuratie van apparatuur op basis van tijdstip en belasting en verdere verfijning van services doordat het netwerk direct kan reageren op de behoefte van gebruikers. Het resultaat is een netwerk dat ook echt digital ready is.

Hoog tijd

Het is heel simpel en toch niet eenvoudig. Het simpele is dat onze Digital Network Architecture al klaar staat voor de klanten. Minder eenvoudig is de verandering die partners moeten doormaken in manier van denken en het kunnen hanteren van de nieuwe digital ready propositie. Die verandering kunnen wij als Cisco niet voor onze partners realiseren. Wat we natuurlijk wel kunnen is hen ondersteunen in het verwerven van nieuwe kennis en kunde om zich die propositie en de daarop gebaseerde services eigen te maken. De bereidheid tot verandering moet niet pas komen wanneer disruptie een feit is. Want wie als eerste verandert, plukt ook als eerste de vruchten!

Daan de Groot, Head of Partner Organization Cisco Nederland

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie