Redactie - 31 mei 2017

BPSolutions slaat de brug met Data Analytics

BPSolutions slaat de brug met Data Analytics image

BPSolutions organiseert regelmatig kennissessies voor klanten. In samenwerking met Veeam en Compare the Cloud sprak het onlangs met een selecte groep eindgebruikers over digitale transformatie en wat het concreet kan betekenen. “Deze workshop over digitale transformatie is voor ons een positieve en nieuwe ervaring waarmee we onze klanten interactief informeren”, vertelt Commercieel Directeur Martijn van Veen (foto).

Een blik op de toekomst, maar vooral ook realistisch kijkend naar de tijd van nu. Van Veen: “Wij  lopen altijd voorop, zodat wij met onze klanten mee kunnen denken op het snijvlak van strategie, organisatie en ICT. Uiteindelijk is iedereen op zoek naar iets nieuws. Naar een innovatie om onderscheidend te zijn in de markt of om nieuwe data-gedreven bedrijfsmodellen te creëren. Een uitdagende keuze omdat we ook weten dat de kloof tussen business en IT best groot is. BPSolutions slaat de brug met Data Analytics en levert daarmee toegevoegde waarde voor business én IT”.

Disruptie

In Veeam heeft BPSolutions een partner gevonden met hetzelfde DNA. Ronald Ooms, Vice-President Noord-Oost EMEA, verzorgde de opening, waarbij de recente aanvallen van ransomware natuurlijk niet vergeten konden worden. Gebruikers willen er zeker van zijn dat informatie beschikbaar is op het moment dat zij die nodig hebben. Zij willen een vlekkeloze digitale ervaring. “Je wilt dat je systemen altijd beschikbaar en online zijn en goed werken, vooral wanneer de klok doortikt en beslissingen snel moeten worden genomen”, vertelt Ooms.

Veranderingen

Neil Cattermull van het Engelse consultantsbedrijf Compare the Cloud ging met praktische voorbeelden verder in op de veranderingen. Hij noemde een bijzonder voorbeeld: de bezorging van pizza’s door robots waarmee Domino’s in Nederland heeft getest. Cattermull sloot zijn presentatie af met het volgende advies: “De belangrijkste drie tips die ik bedrijven wil meegeven zijn: kijk niet naar de concurrentie, maar bepaal je eigen koers. Kijk altijd een stap vooruit, praat goed met je klanten en leveranciers. En zorg ervoor dat er onder je medewerkers een goede balans is qua leeftijd en capaciteiten. De wensen en eisen van de consumenten en de wijze waarop ze leren en consumeren zijn totaal verschillend en door de invloed van social media aan verandering onderhevig.”

Databeschikbaarheid

Maria Hotjakov, Manager System Integrators van Veeam, benadrukte het belang van databeschikbaarheid in allerlei branches. Dat deed ze met praktische voorbeelden, onder andere van de specifieke eisen die gesteld worden door klanten als Volvo, Telefonica en het Londense Gatwick Airport. “De focus ligt vaak te veel op de hoeveelheid data die bedrijven kunnen verliezen. De tijd die het kost om na een calamiteit weer up and running te zijn is minstens zo belangrijk. In de wereld van vandaag zijn er veel bedrijven die het zich niet meer kunnen veroorloven om een paar uur uit de lucht te zijn”, vertelt Hotjakov. “Veeam is een betrouwbare speler voor het leveren van databeschikbaarheid, maar dat kunnen wij niet alleen. Wij gebruiken Digitale Transformatie als speerpunt, maar dan wel praktisch. Om de volledige waardeketen van onze klanten te kunnen ondersteunen, hebben we partners als BPSolutions nodig om multidisciplinaire oplossingen te leveren.”

De juiste mix

Van Veen zelf schetste vervolgens de visie van BPSolutions: “Bij een digitale transformatie is er altijd een mix nodig van oud en nieuw om tot innovatie te kunnen komen.” Hij stipte ook aan dat bedrijven er goed aan doen om, naast ervaren krachten, ook mensen van de generaties Y en Z aan te nemen. “We zijn goed in buzzwords. Cloud, Internet of Things, Big Data, Artificial Intelligence, maar wat betekent het nu concreet? Heb je het nodig om je doel te bereiken? Wij zijn ervoor om dat duidelijk te maken.”

Hij legde de Cloud-volwassenheid van een onderneming uit op basis van de fase van automatisering waar zij zich in verbinden. Hij gebruikte hier voor het ‘roadmap naar innovatie’ model van BPSolutions. Samengevat houdt dat in dat een organisatie via de cloud haar IT steeds verder kan flexibiliseren en zo snel in kan spelen op de veranderende behoefte. Daarnaast kunnen organisaties, volgens BPSolutions, hun data beter benutten en daarmee intelligentie toevoegen aan hun organisatie, producten en processen.

Van Veen: “BPSolutions is in staat om flexibiliteit en continuïteit te leveren binnen een digitaal transformatieprogramma. Dit kan makkelijk, veilig en betrouwbaar door cross-cloud datamanagement en -migratie te bieden. Klanten kiezen zelf welke vorm van cloud bij hen past. Daarbij is herstel van data direct mogelijk: van en naar en in de cloud. Dat is een van de krachten van de combinatie Veeam en BPSolutions.”

Hij vertelde dat BPSolutions zelf ook bewuste keuzes maakt. “Je kunt niet alles zelf doen. En dat houden wij onze klanten ook altijd voor. Focus je op datgene waar je goed in bent en laat activiteiten die niet tot de kerncompetenties behoren aan anderen over. Als je de juiste mix kiest, kun je een succesvolle transformatie doormaken.”

Data-analyse

Eén van die bewuste keuzes van BPSolutions is het verder uitbouwen van haar activiteiten op het gebied van Data Analytics. De nieuwste aanwinst is data scientist Ymke de Jong. De Jong schotelde de aanwezigen een interessant inzicht in Data Analytics voor. Ze gaf voorbeelden van hoe data-analyse in de sport, de zorg en het bedrijfsleven eruit kan zien. Veel soorten bedrijven kunnen er volgens haar voordeel uit halen. Ze vertelde over de fases die zij met projecten bij bedrijven doorloopt: van een zogeheten discovery workshop tot het in praktijk brengen en beheren van de datastroom.

Waarde creëren

De grootste toegevoegde waarde die Van Veen ziet voor klanten ligt op het gebied van Data Analytics. Hij omschrijft vier gebieden waarop BPSolutions kan helpen waarde te creëren voor organisaties: optimaliseren, decision support, personalisatie en product development. “Alles begint met het verkrijgen van inzicht.”

Tijdens de borrel werd er nog lang inhoudelijk nagepraat, vooral over data-analyse. De hele sessie was zeer interactief en de workshop gaat volgens BPSolutions zeker een vervolg krijgen. Voor de aanwezige klanten worden vervolgsessies op maat gepland waarin wordt gekeken hoe Data Analytics en Data Management in hun specifieke situaties bij kan dragen aan de volgende stap in innovatie.

Door: Johan van Leeuwen

BPSolutions_event 2017.jpg

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!