Wouter Hoeffnagel - 09 juni 2017

Nieuw ICT-systeem van gemeente Amsterdam valt fors duurder uit

Een nieuw ICT-systeem van de gemeente Amsterdam valt maar liefst 3 miljoen euro duurder uit dan vooraf begroot. Met behulp van het systeem moeten bijstandsgerechtigden en werklozen hun gemeentepost digitaal kunnen regelen.

Dit meldt Het Parool. Het gaat om het project Wigo4it, dat een samenwerkingsverband is van de gemeente Amsterdam met drie andere grote steden: Utrecht, Rotterdam en Den Haag. Het project moet leiden tot een digitale omgeving waarbinnen klanten van de sociale dienst contact houden met de gemeente. Deze communicatie verloopt momenteel nog via papier.

Budgetoverschrijding

De gemeente Amsterdam heeft in 2015 een bedrag van 15,1 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van Wigo4it. Dit budget wordt nu echter flink overschreden. Naar schatting is 3 miljoen euro extra nodig voor de ontwikkeling van de oplossing. Daarnaast is de oplevering vertraagd en gaat het beheer en onderhoud van het project meer kosten dan gedacht. De kosten hiervan lopen op tot 1,75 miljoen euro per jaar.

De oorzaak zou liggen in de samenwerking met de drie andere grote steden die bij het project betroken zijn. Met name het overleg met experts uit Utrecht, Rotterdam en Den Haag blijkt complexer dan gedacht. Ook neemt het vertalen van de uitkomsten naar een ICT-oplossing meer tijd in beslag dan gedacht.

‘Project is niet goed aangestuurd’

Ook is het project volgens Het Parool niet goed aangestuurd. Zo zouden signalen dat het budget en de tijdsplanning voor het project overschreden dreigden te worden te laat bij de eindverantwoordelijke en de gemeente Amsterdam als opdrachtgever terecht zijn gekomen.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!