Co-creatie in veel opzichten belangrijk voor Fujitsu

Co-creatie in veel opzichten belangrijk voor Fujitsu

13-06-2017 | door: Johan van Leeuwen

Co-creatie in veel opzichten belangrijk voor Fujitsu

De Fujitsu World Tour is net achter de rug. Aan de hand van de onderwerpen tijdens de World Tour namen we de plannen van Fujitsu door met Rob Overtoom en Rutger Gröllers. 

Het thema van de World Tour was een hele mond vol: ‘Human Centric Innovation - Digital Co-Creation’. Co-creatie is in veel opzichten een belangrijk begrip voor Fujitsu. Samen optrekken met partners, onder andere. Rob Overtoom, verantwoordelijk voor de productenverkoop bij Fujitsu Nederland: “Wij helpen klanten en partners met hun digitale transformatie. We co-creëren graag met onze partners zodat we samen waarde kunnen toevoegen aan de core business van klanten.”

Samenwerken

Fujitsu stimuleert ook dat partners onderling met elkaar samenwerken. Zelf legt het ook graag verbindingen. Overtoom: “Door nauw samen te werken met partners, zoals NetApp en Microsoft, bieden wij meerdere oplossingen aan onze klanten die van hoge kwaliteit zijn. Sommige organisaties willen alles zelf doen, maar wij zijn ervan overtuigd dat partners vaak van toegevoegde waarde kunnen zijn om klanten optimaal te bedienen.”

En het gaat ook over projecten die in co-creatie met de eindklant worden gedaan. Rutger Gröllers, verantwoordelijk voor de verkoop van services in Nederland: “De veranderingen gaan enorm snel en de impact die IT heeft op organisaties wordt steeds groter. Zelfs de meest traditionele industrieën veranderen door de digitale transformatie. Samen met eindklanten kijken wij graag hoe we transformaties gezamenlijk kunnen realiseren.”

Case

Bij het Slingeland Ziekenhuis bijvoorbeeld, een case die ook tijdens de World Tour aan bod kwam. Gröllers: “In fase 1 in het Field Lab worden slimme pleisters met draadloze meetapparatuur en sensoren onder matrassen ingezet in de kliniek. De verpleegkundige zal hierdoor beter inzicht krijgen in de toestand van een patiënt. Dit is een typisch voorbeeld van co-creatie.”

Over een andere case werd een break-out-sessie georganiseerd. Overtoom: “myBrand is onze belangrijkste partner op SAP-gebied. Samen met hen hebben we het basisplatform ontwikkeld dat zij gebruiken voor SAP-hosting en beheer richting hun eindgebruikers. Het platform ontzorgt hun klanten, waardoor ze zich samen kunnen richten op de business in plaats van de infrastructuurvoorzieningen.”

Partners

De World Tour wordt georganiseerd voor zowel klanten als partners. Die laatste groep nam bij het evenement in Nederland een prominente plek in. Ze kregen bijvoorbeeld een exclusieve training over digitalisering. Overtoom: “Wij vertellen welke rol wij voor onszelf maar vooral ook voor hen voor ogen hebben. Partners richten zich ook meer en meer op het toevoegen van waarde aan de businessprocessen voor hun klanten. Denk aan cloudoplossingen en denk ook aan artificial intelligence.”

Artificial intelligence, ook wel machine learning, kwam tijdens het event nadrukkelijk aan bod. Joseph Reger, de CTO van Fujitsu, hield er een keynote speach over. Overtoom: “Natuurlijk is dat een onderwerp dat voor de meeste partners op dit moment nog een beetje ver van hun bed is. Maar ik denk wel dat het belangrijk is dat wij inkijk geven in hoe wij de toekomst zien. Joseph Reger is iemand met een enorme kennis, die op een boeiende manier vooruit kan kijken. De dingen die hij een paar jaar geleden noemde, gebeuren nu al.”

Fast IT

Dat geldt ook voor Fujitsu zelf. Gröllers ziet Fujitsu veranderen. “De markt verschuift van Robust-IT, oftewel datacenters, servers en storage, naar Fast-IT: hybride cloudoplossingen, Internet of Things en Artificial Intelligence. Robust-IT blijft belangrijk, ook in de toekomst, maar je ziet er steeds meer Fast-IT-elementen bijkomen. Dat zijn wereldwijd ook belangrijke thema’s voor ons als bedrijf.”

Fujitsu zoekt daarbij de samenwerking met startups. Ook dat was tijdens de World Tour goed te zien. Ongeveer tien startups uit de categorieën fintech, e-health en e-climate verzorgden een pitch. Fujitsu-klanten waren jurylid en de winnaar werd beloond met een reis naar Fujitsu Labs in Groot-Brittannië. Gröllers: “We omarmen startups en de creativiteit en energie die daarmee gepaard gaan. We werken graag samen. Binnen onze eigen organisatie proberen we ook altijd een nieuw portfolio of een nieuw groeisegment als een startup te benaderen.”

Na de World Tour gaat Fujitsu langzaam toewerken naar het Fujitsu Forum op 8 en 9 november in München. Overtoom: “Daar nemen we klanten en partners ook graag mee naar toe. Het is voor ons het moment dat we nieuwe ontwikkelingen bekend maken.”

Innovaties

“We zijn een innovatief en technisch bedrijf dat een enorme hoeveelheid innovaties ontwikkelt en beschikbaar heeft”, sluit Overtoom af. “De innovaties kunnen door co-creatie met klanten en partners verder worden ontwikkeld naar concrete businessoplossingen die bijdragen aan het verbeteren, vernieuwen of optimaliseren van de core processen van onze klanten. Co-creatie is dus in veel opzichten belangrijk voor Fujitsu.”

Fujitsu World Tour

Van New York tot Moskou en van Mumbai tot Johannesburg. In bijna 30 verschillende plaatsen op zes continenten organiseert Fujitsu dit jaar haar World Tour. In elk land staan voor een groot deel dezelfde topics op het programma. Op 12 juni, na het drukken van dit magazine, was Nederland aan de beurt. Op www.dutchitchannel.nl is een verslag en een videoreportage over het evenement vinden.

The Bridge

In februari opende Fujitsu in Maarssen haar Experience Center 'The Bridge'. Sindsdien is het een groot succes. “Er wordt heel veel gebruik van gemaakt”, vertelt Overtoom. “Er worden bijvoorbeeld ontbijtsessies met partners over bepaalde thema’s georganiseerd, maar er zijn ook veel partners die eindgebruikers meenemen. En ongeveer elke twee maanden is er een grote channelsessie met veertig tot vijftig partners. Het inzichtelijk maken van specifieke oplossingen met tastbare devices spreekt duidelijk aan. Er staat bijvoorbeeld een liquid server die wij samen met 3M hebben ontwikkeld. Hij wordt gekoeld door een vloeistof en daardoor kun je tot vijftig procent besparen op de koeling in datacenters. Dat vinden mensen leuk om te zien en te voelen.”

Door: Johan van Leeuwen 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

innovatie