Redactie - 15 juni 2017

In de appwereld valt voor iedereen wat te halen

Apps maken deel uit van ons dagelijks leven. Privé hebben we er op onze smartphone minstens enkele tientallen gedownload. Zelf houd ik van het enorme gebruiksgemak. Van klanten weet ik dat ze voor apps kiezen vanwege onder andere de geringe investering, de korte ontwikkeltijd, de schaalbaarheid en de mogelijkheid om heel direct met hun afnemers in contact te zijn. Consumenten houden van bedrijven met slimme, makkelijk te bedienen, mobiele apps. Ondanks het wederzijdse voordeel is de acceptatie onder hen stukken groter dan onder bedrijven, waar procesondersteunende apps nog maar mondjesmaat worden gebruikt. Terwijl er juist veel winst mee valt te behalen.

Het IT-landschap is door digitalisering enorm veranderd. Gen25, één van onze vaste partners, weet daar alles van. Zij hebben zich gespecialiseerd in die ‘extra lagen en handigheidjes’ bovenop de van zichzelf al bijzonder rijk gevulde Salesforce cloud. Aan Gijs Martens, de CEO van Gen25, vroeg ik bij wie in een organisatie tegenwoordig de vragen vandaan komen, en wat voor soort vragen dat zijn. Daarnaast toont hij, met behulp van enkele praktijkvoorbeelden, welke belangrijke rol gespecialiseerde partners voor bedrijven kunnen vervullen. “Zonder uitzondering vragen klanten ons mee te denken over de innovatie van hun business. Dat is altijd het uitgangspunt”, aldus Martens.

Waar ontstaat de behoeft aan nieuwe apps?

“Tot voor kort gingen de CIO en zijn IT-architecten over innovatie. Nu beginnen de ideeën voor het inzetten van nieuwe technologie echter vooral bij de businessunits en de CMO, gaat Martens verder. “Het oude IT-landschap vervaagt steeds meer en er komt een nieuwe, flexibele, digitale wereld voor in de plaats. Bedrijven die al werken met apps doen dat omdat het ze helpt snel nieuwe producten, diensten en evenementen te lanceren. De behoefte aan apps ontstaat steevast bij de CMO of een businessunit – de CIO kijkt vooral mee naar zaken als technische haalbaarheid en beveiliging. 

Bedrijven benaderen ons enerzijds met een Request for Proposal, dat we ook met een stuk visie op de klantwens en touchpoints met de organisatie beantwoorden. Anderzijds krijgen we het verzoek een applicatie te ontwikkelen die ergens anders al met succes wordt gebruikt, of om deze met extra functionaliteit te verrijken. Ons maakt het niet uit. Iedere denkbare oplossing is binnen het Salesforce platform te ontwikkelen. Cloud technologie bevat die ene technologielaag die de CIO altijd al had willen hebben. Vanwege de eenvoudige manier om via innovatie medewerkers en klanten beter te bedienen; de ongekende snelheid en eenvoud van ontwikkelen; het tegengaan van Shadow IT; en het gemak waarmee je het applicatielandschap up-to-date krijgt en houdt. En eigenlijk is er geen andere manier om je mobiel en social toekomstbestendig te maken.”

Wat heeft je business eraan?

Dat laatste wordt onderstreept met een praktijkvoorbeeld, een creatieve oplossing voor de klantenservice van een grote luchtvaartmaatschappij in Nederland waaraan Gen25 heeft meegebouwd. Martens: “Het is een zogeheten emojiservice. Reizigers kunnen deze luchtvaartmaatschappij via Messenger laten weten wat hun locatie is en waar ze naar op zoek zijn. Dat doen ze door een emoji van bijvoorbeeld een hamburger te sturen. In no-time zien ze bij welk restaurant in de buurt ze er eentje kunnen eten. Zo kunnen zij een uitstekende klantenservice leveren. Daarnaast zorgt de app voor meer binding met het bedrijf, waardoor het makkelijker wordt meer te verkopen aan dezelfde reiziger, van reis tot en met allerlei zaken die het verblijf veraangenamen. Tenslotte zorgen de data die de eindgebruikers delen ervoor dat het klantprofiel scherper wordt, wat de relevantie van aanbiedingen doorlopend vergroot. Dat zijn drie enorme businessvoordelen. Tel daar het toegenomen onderscheidend vermogen bij op. Met één innovatieslag nestel je jezelf in de top van je markt. Dat is alleen mogelijk via apps.”

Hoe en waarom begin je ermee?

Dat de appwereld net zo verandert als het IT-landschap zelf is voor bedrijven met een grote omvang geen enkel probleem. Wij trekken dagelijks op met partners die heel specifieke kennis over dito markten en oplossingen hebben. Zo heeft Gen25 meerdere handige standaardapps ‘op de plank liggen’, waarop vervolgens zonder al te veel omhaal weer unieke variaties van te bouwen zijn. In het algemeen zie ik dat bedrijven echt wel de toegenomen mogelijkheden zien van applicaties in de cloud. Daarentegen zijn ze minder goed bekend met de breedte van een platform voor sales, service en marketing. In ons Salesforce platform vind je letterlijk duizenden apps en allerlei modules die je in één keer in je eigen nieuwe app sleept. Vergelijk je het met bepaalde oplossingen bovenop een ERP-platform, dan zie je dat apps vaak vele malen goedkoper zijn. Ook omdat je een demo en integratie in je bestaande applicatielandschap in een week of drie voor elkaar hebt. Alles is agile. De emojiservice is een gezamenlijke inspanning van de CIO, CMO, de IT- en businessmanagers en de IT-partner geweest. Wat maar weer aantoont dat er in de appwereld uiteindelijk voor iedereen wat te halen valt.”

Door: Luc Schamhart, Regional Vice President bij Salesforce

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!