Kaspersky Lab spreekt partners toe in hectische week

Kaspersky Lab spreekt partners toe in hectische week

29-06-2017 | door: Johan van Leeuwen

Kaspersky Lab spreekt partners toe in hectische week

Het zijn bijzondere tijden voor securityspecialist Kaspersky Lab. De twintigste verjaardag van het beveiligingsbedrijf wordt gevierd terwijl de grote ransomware-uitbraken het nieuws van de dag zijn. Tijdens de Open Day voor partners in Maarssen ging het natuurlijk veel over de recente uitbraken zoals Wannacry.

Terwijl de Open Day in volle gang is komt het nieuws door over een nieuwe uitbraak van ransomware. Onder andere een containerbedrijf in de Rotterdamse haven en TNT zijn door NotPetya getroffen. Jornt van der Wiel, security researcher van Kaspersky Lab, spreekt op dat moment de zaal toe over de geschiedenis en toekomt van digitale bankovervallen. De ochtend erna verschijnt hij in de Nederlandse huiskamers als hij de ontwikkelingen rond NotPetya mag duiden in het eerste item van het NOS Journaal.

Hectisch

Het tekent de hectische tijden waarin Kaspersky zit. Je zou bijna vergeten dat het bedrijf een dag voor de Open Day ook nog eens twintig jaar oud werd. “Maar dat hebben we nog niet echt gevierd. Over een paar weken gaan we dat met het hele bedrijf doen in Rusland”, vertelt Martijn van Lom, general manager voor de Benelux. “Dat gaat ongetwijfeld heel gezellig worden.”

Hopelijk is de storm rond ransomware dan een klein beetje gaan liggen. Al zit daar volgens Van Lom ook wel een positieve kant aan. “Hoe heftig het ook is, security komt wel heel duidelijk op de agenda te staan bij bedrijven. Het thema haalt het algemene nieuws. Sterker nog: het gaat in de journaals en de kranten nu elke dag over security. Dat merken we, het is een drukke tijd. Heel veel projecten die voor later dit jaar op de agenda stonden zijn naar voren gehaald omdat bedrijven geen risico willen lopen. Bedrijven snappen wel dat ze anders niet veilig zijn tegen ransomware. Dat loopt overal doorheen. Als zelfs grote wereldwijd actieve spelers worden getroffen dan is een MKB-bedrijf al helemaal een makkelijk slachtoffer. Iedereen is zich daarvan doordrongen. Niet alleen de IT-ers, maar ook op directieniveau. En dat is natuurlijk heel lang niet zo geweest.”

Wereld redden

‘Saving the world for 20 years’, staat tijdens het event op de banners te lezen. Het klinkt zwaar, maar Kaspersky heeft cybercrime in twintig jaar tijd zien veranderen van kwajongenswerk tot wat het nu is: een potentieel gevaar voor de veiligheid van landen. En daar wil het tegen vechten. “Oprichter en CEO Eugene Kaspersky heeft als motto: ‘We are here to save the world’”, vertelt Van Lom. Ook in Nederland heeft dat tot een initiatief geleid. Kaspersky is, samen met Europol, de Nederlandse politie en Intel Security initiatiefnemer van het project No More Ransom. Inmiddels doen de meeste concullega’s van Kaspersky Lab mee aan het project. “Het lukt alleen als we samenwerken”, legt Van Lom uit. Want zo is de security-sector: de concurrenten hebben uiteindelijk allemaal dezelfde vijand.

MSP-programma

Het ging tijdens de Open Day zeker niet alleen over alle zware aanvallen met gijzelsoftware. Kaspersky Lab vertelde onder andere over het nieuwe MSP-programma. Sergey Martsynkyan gaf een presentatie. “We hebben onze partners zien veranderen. Van dozenschuivers, naar VAR’s, naar solution providers en nu zijn er steeds meer managed service providers. Daarin zitten veel grote verschillen, maar het belangrijkste verschil is dat een traditionele reseller er eigenlijk bij was gebaat dat zijn klant problemen had, terwijl een MSP, die maandelijks een vast bedrag krijgt, juist niets liever wil dan een tevreden klant. MKB-bedrijven willen op hun beurt ontzorgd worden. Die willen geen kennis van IT-security in huis halen. De grote vraag naar managed services is dan ook logisch.”

Er was behoefte aan een MSP-programma, zo was ook in Maarssen te merken. Bijna alle aanwezige partners gaven aan op de één of andere manier al managed services aan te bieden. Het programma is zo samengesteld dat resellers een strategisch partner richting hun eindklant kunnen zijn. Vanuit één console kunnen meerdere endpoints en virtuele omgevingen op een eenvoudige manier worden beveiligd. Ook kunnen partners nu pricing op basis van volume en flexibele maandelijkse of jaarlijkse licentiemodellen aanbieden. MSP-partners zijn zelf eigenaar van de licentie. Pay-as-you-grow wordt voor zowel de eindklant als de partner mogelijk.

“We zijn niet de eerste met een MSP-programma”, geeft Van Lom toe. “We hebben het bewust pas gelanceerd op het moment dat het helemaal stond, ook bij onze distributeurs. Dit programma past helemaal bij de wensen van bedrijven, met name in het MKB. Die willen technisch niet de diepte in. Die schaffen iets aan en dat moet het gewoon doen. Ons MSP-programma is nog lang niet uitontwikkeld, maar we zijn hiermee wel klaar voor de toekomst.”

Awareness

De rol van de partner verandert in veel opzichten. Kaspersky merkt dat onder andere door een groeiende vraag naar het geven van trainingen in awareness. “Ook dat hoort bij de rol van partners als dienstverlener en strategisch adviseur”, vertelt Van Lom. De mens blijft, als het om beveiliging gaat, namelijk de zwakste factor. “Je kunt bedrijven veel veiliger maken door trainingen te geven aan nieuwe medewerkers. Als je bij een bedrijf komt werken krijg je toch ook uitleg over hoe je je ziek moet melden, waar de nooduitgang is en wie de BHV’er is? Waarom krijg je niet ook training in hoe je een veilig wachtwoord creëert en hoe je kunt zien welke mails je absoluut niet moet openen?”

Kaspersky Lab doet dat op een aantal manieren. Met een online trainingsplatform, maar ook met spellen zoals de KIPS Game en de Cybersafety Management Games. Op die manier leren bedrijven op een leuke manier over IT-security. Want dat thema zal, wat er ook gebeurt, de komende tijd veelbesproken blijven.

Door: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht
Security