Wouter Hoeffnagel - 08 juli 2017

ICT-dienstverlener verantwoordelijk voor dataverlies na problematische update

Een ICT-dienstverlener is door de Nederlandse rechter verantwoordelijk gesteld voor het verloren gaan van data na een niet-volledig geïnstalleerde update bij een huisartsenpraktijk. Door een probleem met de back-ups kon de data niet worden hersteld.

Dit meldt Tweakers. Het gaat om een huisartsenpraktijk die een mondelinge overeenkomst heeft gesloten met een ICT-dienstverleners voor het leveren van een server en drie externe harde schijven voor het maken van back-ups. De server bevatte een script waarmee iedere dag de inhoud van de server werd gekopieerd naar één van de externe harde schijven.

Problematische update

Op 27 januari 2016 kwam een update uit voor software van Promedico. De huisarts verzocht de ICT-dienstverlener deze update te installeren, maar deze werd niet volledig geïnstalleerd. Hierop nam de huisarts contact op met Promedico, die de update installeerde zonder hierbij een nieuwe back-up te maken. Deze installatie was opnieuw niet succesvol, waarna de huisarts werd geadviseerd de ICT-dienstverlener de laatste back-up van voor de update terug te plaatsen.

Dit bleek echter niet te gaan, aangezien de data op de externe harde schijven niet leesbaar was. Hierop werd een datarecoverybedrijf ingeschakeld, dat concludeerde dat de back-up continu oude back-ups overschreef met een nieuwe. Hierdoor konden oudere back-ups niet worden teruggehaald.

Bruikbaarheid van back-up controleren

De rechter oordeelt dat de ICT-dienstverlener als deskundige er niet op had moeten vertrouwen dat de back-up in het systeem van de huisarts bruikbaar zou zijn. Voor installatie van de update had de dienstverlener dan ook moeten controleren of deze back-up bruikbaar was. Indien dit niet het geval bleek te zijn, had een nieuwe back-up gemaakt moeten (laten) worden. Hierdoor Promedico heeft volgens de rechter geen fouten gemaakt.

De huisartspraktijk heeft een schadevergoeding van ruim 216.000 euro geëist van de ICT-dienstverlener. De rechter is van mening dat deze eis aan de hoge kant is. De omvang van de schadevergoeding moet nog worden vastgesteld.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!