Redactie - 19 juli 2017

Digital Transformers Award inschrijvingen geopend

Digital Transformers Award inschrijvingen geopend image

De laatste tijd zingt de term overal rond: digitale transformatie. Wie niet beter weet, zou denken dat zo ondertussen alle bedrijven wel digitaal getransformeerd moeten zijn. Toch is de praktijk anders. Veel bedrijven worstelen met de overgang naar het digitale tijdperk, waarin alles meetbaar is geworden en data de dienst uitmaakt.

Bij bedrijven die worstelen met digitale transformatie is er vaak een gebrek aan aandacht op het hoogste niveau. Volgens Boer & Croon moet een CEO minstens 33% van zijn tijd aan digitale transformatie besteden. Niet gek, als je bedenkt dat een gebrek aan daadkracht de ondergang van een bedrijf kan betekenen. Dan kan je beter een voorbeeld nemen aan Robert van Geffen (Philips) en Anouk Beeren (Deli XL), die met hun sterke visie én resultaten de Digital Transformers Award wonnen.

Van gloeilampen tot health tech

Robert timmert al jaren succesvol aan de weg bij Philips, waar hij momenteel Global Head of B2B Customer Obsession & Digital Marketing is. Daarnaast werd hij onlangs tot voorzitter van de DDMA benoemd, de brancheorganisatie voor data en marketing. Robert won in 2015 de Digital Transformers Award voor zijn vernieuwende aanpak binnen Philips. In zijn visie is Philips niet alleen een ‘health tech’ organisatie, maar vooral een databedrijf.

Data wordt volgens van Geffen steeds meer een vehikel voor mensen om hun eigen gezondheid te ‘managen’. Zoals je bij de bank inlogt om je rekeningafschriften te checken, gelooft hij dat we binnen een paar jaar ook zelf onze medische gegevens bijhouden. Dan komen we vervolgens niet meer bij de huisarts met een vage klacht, maar met concrete cijfers die we uit een applicatie kunnen halen.

Om met Philips op deze ontwikkelingen in te spelen moest het bedrijf een flinke omslag maken. Achter de schermen heeft Robert van Geffen zich met zijn team hard gemaakt voor de digitale transformatie van de voormalige gloeilampenfabriek. Een mooi voorbeeld van een Nederlands bedrijf met een rijke historie, dat desondanks in staat is om op het juiste moment de versnelling te kiezen en de toekomst te omarmen.

E-commerce volledig geïntegreerd in bedrijfsvoering

Anouk Beeren zette als manager E-commerce & merchandising een vergelijkbare ontwikkeling in gang bij Deli XL. Waar de voedselgigant de zaken ondertussen aardig op orde heeft, was er acht jaar geleden nog heel wat werk te verrichten. Beeren begon toen een interne startup om de boel strak te trekken.

Beeren vond dat Deli XL moest uitgroeien tot een platform waar klanten niet alleen bestellingen zouden doen, maar waar ze ook inspiratie konden vinden en een volledige shopper-experience konden beleven. Geen bescheiden ambities, maar Beeren is in haar opzet geslaagd. Ondertussen heeft Deli XL een succesvolle digitale strategie, aangestuurd door een volwaardige e-commerce afdeling. Het succes van Beeren werd in 2016 beloond met de Digital Transformers Award.

Doe inspiratie op of geef het goede voorbeeld

De archieven van Digital Transformers zitten vol met mooie succesverhalen. Hieruit blijkt wat een succesvolle implementatie van digitale strategie een bedrijf kan opleveren. Maar misschien heeft u de zaken allang goed voor elkaar, of bent u al een flink eind op de juiste weg. Dan is het interessant om uzelf of een collega te nomineren voor de award van 2017. De inschrijvingen zijn net geopend.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!