Witold Kepinski - 15 augustus 2017

Microsoft memo belicht gedoe rond Surface Book en de Pro 4

Microsoft memo belicht gedoe rond Surface Book en de Pro 4 image

Microsoft-expert Paul Thurrot heeft een interne memo van Microsoft corporate VP Panos Panay in handen gekregen waarin wordt ingegaan op de het negatief advies van de Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Reports die twijfelt aan de betrouwbaarheid Surface laptops. Consumer Reports trok een eerdere aanbeveling voor vier Surface laptops in. De consumentenorganisatie verwacht dat een groot deel van de Surface devices binnen de twee jaar met problemen zal kampen. Het gaat om de Surface notebook van 128GB en 256 GB en de Surface Book van 128GB en 512GB, die laatste twee types zijn toestellen waarvan je het scherm kan losmaken. 

De reden dat Consumer Reports de aanbeveling introk is omdat het inschat dat de voorspelde betrouwbaarheid van de toestellen 'statistisch en significant' lager ligt dan bij andere merken. De consumentenorganisatie baseert zich hiervoor op een rondvraag bij de eigen abonnees. Daaruit blijkt dat opvallend veel gebruikers last hebben van opstartproblemen, vastgelopen beeld of een slecht reagerend aanraakscherm.

Surfacegate

In de interne memo van Microsoft staat dat de Surface Book en de Pro 4 het vaakst zijn teruggebracht. Microsoft spreekt in de memo van 'enkele kwaliteitsissues', die onder andere aan de Intel Skylake chips zouden liggen. De Surface Pro 4 had een retour percentage van 16 procent na de lancering. De Surface Book, die ook issues had, heeft een retour percentage van 17 procent. Maar Thurrot vindt dat de problemen zijn ontstaan door de Surface-specifieke custom drivers en settings die door het Microsoft hardware team zijn uitgevoerd.

De vraag is nu of Microsoft ceo Satya Nadella correcte informatie kreeg over de Surface problemen. Nadella vroeg aan Lenovo hoe zij de problemen met Skylake aan het oplossen waren. Lenovo zei tegen Nadella dat er geen problemen met Intel Skylake waren.

Test

Thurrot schreeft eerder in 2016 over mogelijke Surface problemen in het artikel Welcome to Surfacegate. The Register heeft de Surface pro 4 eerder getest en daaruit bleek dat het device snel warm werd en software issues had. De 2017 Surface Pro versie kwam wel goed uit de test, onder andere door de verbeterde interne design zoals de fanless m3 en i5 KabyLake versies.

Microsoft: toestellen gaan niet vaker stuk

Microsoft zelf sprak eerder in een blog tegen dat de toestellen sneller stuk zouden gaan. Volgens Microsoft zijn de nieuwe Surface modellen van goede kwaliteit en hebben die minder issues. In een reactie aan USA Today zegt het bedrijf dat de toestellen vakkundig worden ontwikkeld en uitgebreid worden getest. Maar ook dat de toestellen niet sneller stuk gaan dan die van de concurrentie: "Elke generatie van de Surface is krachtiger en betrouwbaarder dan zijn voorgangers. De cijfers voor teruggestuurde en ondersteunde modellen liggen gelijk of lager dan het gemiddelde in de sector voor dit type toestellen."

Lees meer alles over de Microsoft Surface memo hier. Of hier.

WK

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!