Redactie - 16 augustus 2017

Thuiswinkelen vraagt om betere security

Thuiswinkelen vraagt om betere security image

Het online kopen van producten en diensten levert de maatschappij steeds meer voordelen op. Hoewel thuiswinkelen op dit moment minder veilig is dan fysiek winkelen, zijn de maatschappelijke baten van thuiswinkelen zijn op termijn dermate groot dat zowel de detailhandel als de consument moeten worden aangespoord om meer geld te investeren in cybersecurity en het winkelen via het internet veiliger te maken. Uit een analyse van KPMG blijkt dat consumenten die via het internet aankopen doen ruim tien keer zoveel kans om slachtoffer te worden van diefstal of fraude dan mensen die in de fysieke winkel producten aanschaffen. “Toch besteden consumenten nu nauwelijks geld aan het voorkomen van cybercrime”, zegt Jan-Paul van Term (foto), partner bij KPMG. Van Term: “En met een bedrag van € 10 tot € 15 miljoen investeert ook de detailhandel slechts in beperkte mate in cybersecurity. Dat is opvallend want als we de online veiligheid met 25% zouden verbeteren, zou dit de consument bijna € 40 miljoen schade per jaar schelen.”

Schonere lucht

Het online winkelen heeft nu en op de lange termijn grote voordelen voor de maatschappij. Van Term: “Aan de hand van onze True Value methodiek hebben wij een analyse gemaakt van de maatschappelijke voor- en nadelen van online en traditioneel winkelen en hoe deze zich financieel laten vertalen in kosten en baten. Online winkelen brengt weliswaar aanzienlijke schade met zich mee, de maatschappelijke baten zijn echter groot, bijvoorbeeld als het gaat om de luchtkwaliteit en het aantal verkeersslachtoffers. Door thuisbezorging wordt veel minder CO2 uitgestoten dan wanneer iedere consument zijn aankopen in de fysieke winkel aanschaft. Wanneer Nederlanders alleen nog online producten en diensten zouden aanschaffen, zou dit een besparing opleveren van 450.000 kilogram CO2-uitstoot per jaar. Dit staat gelijk aan € 40.000 aan maatschappelijke kosten. Dat bedrag zou veel hoger kunnen zijn als alle bewegingen naar de fysieke winkel met de auto zouden plaatsvinden en pakketbezorgers minder vaak voor een dichte deur zouden staan.”

Minder verkeersongevallen

Ook vinden met thuisbezorging aanzienlijk minder verkeersongevallen plaats. Tijdens een reis van en naar een fysieke winkel gebeuren aanzienlijk meer ongelukken omdat per pakket meer meters worden gereden. Een pakket laten bezorgen is hierdoor veel veiliger. Van Term: “Als we uitgaan van het feit dat Nederlanders 127 miljoen pakketten per jaar aanschaffen, dan kan jaarlijks € 14,5 miljoen aan schade door verkeersongevallen worden voorkomen door alle pakketten thuis te laten bezorgen. En qua tijd boekt de consument met online winkelen een enorme winst. Door de gecentraliseerde aanpak kost een pakket bezorgen gemiddeld 2,74 minuten. Voor een aankoop in de fysieke winkel is een consument 13,63 minuten kwijt. Online shoppen is dus voor wat betreft de aflevertijd per pakket vier keer zo efficiënt.”

Zorgen over veiligheid en privacy

Ondanks het feit dat online winkelen steeds populairder wordt, zijn er consumenten die er nog altijd de voorkeur aangeven om niet via het internet te winkelen. Van Term: “Zo’n 30% van de Nederlanders kiest ervoor om niet online te winkelen. De bezorgdheid over veiligheid en privacy vormt de belangrijkste overweging om dit niet te doen. We praten dan over ruim één miljoen mensen. Als 20% van hen zou kunnen worden bewogen om wel online te winkelen, zou dit de digitale economie € 160 miljoen extra omzet per jaar opleveren. En gezien de stijgende omzetgroei van webwinkels zijn de effecten op de langere termijn nog groter. Ook in dit kader is het dus van groot belang om te investeren in de veiligheid van het kopen op het internet.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!