Ingram Micro: bundeling van communicatie oplossingen leidt tot betere uitrol

21-08-2017 | door: Martijn Kregting

Ingram Micro: bundeling van communicatie oplossingen leidt tot betere uitrol

Een verhuizing kan soms meer opleveren dan een beter op de organisatie aansluitend kantoor. In het geval van Ingram Micro Benelux, dat vorig jaar na 15 jaar van Nieuwegein naar Utrecht verhuisde, leidde het verkassen uiteindelijk tot een nieuw aanbod voor de kanaalpartners. Daarbij worden Skype for Business, activatiediensten en randapparatuur gecombineerd om eindklanten te ontzorgen.

Ingram Micro is als ICT-distributeur al jaren actief met het leveren van producten (hard- en software) en diensten van vendors. Combinaties hiervan, al dan niet met in eigen huis ontwikkelde diensten, kunnen echter meer waarde opleveren voor zowel de kanaalpartners als de eindklant, stelt Stefan Duijndam (foto), directeur sales & volume business bij Ingram Micro Benelux.

Verhuizing leidt tot nieuw aanbod

“Zowel in Nederland als in België zijn we afgelopen jaar verhuisd naar een nieuw pand. Dan kom je voor een aantal beslissingen te staan, zoals de inrichting van je eigen communicatiesystemen. Als je dan echt de verschillende opties naast elkaar legt, begrijp je eigenlijk niet waarom niet iedereen meteen voor een oplossing als Skype for Business kiest.”

Gebaseerd op deze inzichten heeft Ingram Micro een aantal disciplines samengevoegd. Denk hier aan hardware, software en diensten die deze hele oplossing bieden. Activering van abonnementen, leveren van headsets & devices en advies over de bijbehorende software (licenties) zijn gebundeld. Het team van Gerben de Haan kan resellers van A tot Z ontzorgen op dit gebied.

Duijndam: “We leveren natuurlijk al lang het UC- en collaborationplatform Skype for Business. Het team hiervoor werkt nou samen met de Clouddivisie om zo optimaal gebruik te maken van ons cloudplatform.  Verder is er allerlei randapparatuur nodig voor communicatie, bijvoorbeeld headsets. Door dat te bundelen in één portfolio, kunnen we onze kanaalpartners veel beter ondersteunen in de uitrol van communicatie-omgevingen. Flexibeler en tegen lagere kosten dan wanneer alles apart gebeurt.”

Geheel meer dan som der delen

De producten op zichzelf zijn niet nieuw, wel de manier waarop de combinatie bij de juiste partijen ingezet kunnen worden: hardware, activering van licenties en simkaarten en het leveren van de benodigde randapparatuur, stelt Duijndam. Voor resellers is het een betere manier om klanten te ontzorgen en meer toegevoegde waarde te bieden. Voor eindgebruikers is het geheel duidelijk meer dan de som der delen. Minder fragmentatie in de uitrol van een communicatie-omgeving betekent namelijk ook dat alle onderdelen beter op elkaar aansluiten.

“We brengen eerst goed in beeld wat er waar nodig is, welke koppelingen er gemaakt moeten worden. Bijvoorbeeld om vanuit je agenda, wanneer je een afspraak hebt, meteen de route er naar toe op je smartphone beschikbaar te krijgen. Kleine zaken afzonderlijk, maar ik merk dat het me tijd kost wanneer het niet of niet goed werkt.”

Pilotfase voorbij

Het nieuwe aanbod is de pilotfase al voorbij en wordt al geleverd door meerdere partners van Ingram Micro. Daarnaast worden er ieder kwartaal update-sessies georganiseerd waar per keer  40 tot 50 resellers bijeenkomen om samen te kijken op welke gebieden er (meer) focus gelegd moet worden. 

Duijndam: “De komende tijd zullen we waar nodig en mogelijk het aanbod uitbreiden.  Zo hebben we nu al onze UC hard- en software activiteiten ondergebracht bij onze afdeling activatiediensten, omdat dit soort randapparatuur steeds belangrijker wordt naarmate men minder vaste telefoons gebruikt.”

Terug naar nieuws overzicht
Hardware