Redactie - 22 augustus 2017

BI gedreven IT-monitoring 4.0 verbindt IT en Business

BI gedreven IT-monitoring 4.0 verbindt IT en Business image

Al bijna 20 jaar is monitoring een standaard functie binnen het IT-landschap. In de afgelopen maanden is er plotsklaps meer aandacht voor het bewaken van de prestaties van informatietechnologie. Is er een reden om een enigszins afgezaagd thema opnieuw onder de aandacht te brengen? Ja, bijvoorbeeld de recente, grootschalige hackers aanvallen, maar ook de strengere privacy wetgeving rond het aanleggen en gebruiken van omvangrijke dataverzamelingen. Monitoring van IT past in een strategische aanpak, gericht op het verantwoord beheren en delen van databronnen in een wereld die niet meer zonder digitale hulpmiddelen functioneert. Dit is de opinie van Romain Le Merlus (foto), directeur van het Franse bedrijf Centreon, een open source specialist.

De digitale transformatie heeft binnen veel organisaties het lot van de ’business’ verbonden met die van de IT-afdeling. Een onvermijdelijke en noodzakelijke convergentie van de informatievoorziening en de bedrijfsvoering heeft de ‘business’ naar een leidende positie gebracht als het gaat om het initiëren en de besluitvorming rond IT-projecten. Omdat bedrijfsprestaties steeds meer afhankelijk zijn van IT-kwaliteit, zullen business managers operationele indicatoren aangereikt moeten krijgen vanuit IT om sneller te kunnen beslissen en effectief te handelen. Producten; diensten; markten; bedrijfspolitiek: alles moet snel aanpasbaar zijn aan gewijzigde omstandigheden. In feite is iedereen binnen een organisatie dienstbaar aan elkaar geworden. Een IT-vraagstuk is niet langer alleen het probleem van de IT-specialist. Immers de technologie die we gebruiken, is tegenwoordig geënt op het snijvlak van IT en ’business’. Monitoring instrumenten bijvoorbeeld laten zich voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk maken.

Meer dan infrastructuur

Hoewel het doel van het monitoren altijd was om informatiesystemen aan te sturen en hun beschikbaarheid te peilen, waren de gebruikte gereedschappen lange tijd alleen gericht op de technische infrastructuur. Zolang de afdeling Informatie Systemen op de hoogte was, bekommerde zich niemand om de monitoring functies. Doordat de status van het beheer van informatiesystemen volledig veranderde en het gebruik van digitale hulpmiddelen (PC’s, mobiele telefoons, webservices, clouddiensten, IOT) evolueerde naar alle niveaus binnen en buiten een organisatie, gaat het bereik van IT-monitoring nu veel verder dan alleen de infrastructuur. Dankzij het bijhouden van logboeken waarmee het verloop van de verwerkingsprocessen plus de in- en uitstroom van data binnen een bedrijf is te volgen, weten we met IT-monitoring nu ook meer over de ervaringen van de gebruikers van de diverse intern en extern gerichte systemen. De kwaliteit van die gebruikerservaring is doorslaggevend voor bedrijven die voornamelijk online zakendoen. Zo kunnen dankzij de technologie voor kunstmatige intelligentie robots data op klantervaring real-time vastleggen en de perceptie van elke internetgebruiker op een website bewaken.

De toegenomen reikwijdte van de IT-monitoring functie leidt tot een significante toename van het volume aan monitoring data (tot tien keer meer dan een decennium geleden), maar ook in een toename van de vele en gevarieerde gegevensbronnen. Het proces van verzamelen, verwerken en archiveren verloopt ook geheel anders dan voorheen. Dat proces is volledig afgestemd op de betreffende gebruiker van de monitoring data. Die wil de aangeleverd meetgegevens direct kunnen interpreteren en aan de hand daarvan acties ondernemen ten behoeve van de business (service management). Onverhoopt vastgelopen IT-processen laten zich daardoor veel sneller herstellen. Die snelheid van interactie markeert het einde van diverse monitoringsystemen die in hetzelfde bedrijf voorheen samen werkten zonder enige vorm van coördinatie. IT-Monitoring is gerationaliseerd, geharmoniseerd en gecentraliseerd, zodat alle relevante gebruikers binnen een organisatie de indicatoren in de voor hen gangbare business terminologie kunnen inzien en begrijpen. En zij wensen die indicatoren te ontvangen op hun smartphones of andere persoonlijke applicaties. Daarom moeten zowel de monitoring tools als de teams in staat zijn om monitoring data warehouses in te richten zodat zij de data gemakkelijk over een aantal tijdsperioden kunnen bewaken en real-time data kunnen leveren zodra gebruikers daarom vragen. Zonder data, valt er binnen een organisatie niks te analyseren.

‘Smart’ data voor massacommunicatie

Hoe meer ruwe data er door monitoring wordt vergaard en opgeslagen, des te meer betekenis die data krijgt en indicatoren gaat genereren. De basisrol van IT-monitoring blijft hetzelfde, maar we moeten deze gaan uitbouwen vanuit de gedachte dat informatie over de operationele prestaties essentieel zijn voor de bedrijfsvoering. Gelukkig opent de technologie nieuwe horizonten die zicht bieden op ‘smart’ data die ons gaan vertellen wat goed gaat en wat niet. We worden steeds beter in het automatiseren van het inzamelproces, het analyseren en het opnieuw verwerken en correleren van data. Bovendien kunnen we ze makkelijker delen met interne gebruikers met behulp van business intelligence tools, cartografie of BAM (Business Application Monitoring). Die aanpak biedt ook nieuwe mogelijkheden om storingen te controleren en effectiever te zijn bij het herstellen van IT-diensten. Het potentieel van IT-monitoring groeit elke dag.

Wanneer we monitoring data opnieuw verwerken en analyseren, lenen de geaggregeerde gegevens zich uitstekend voor interactie met de ‘business’. Ze blijken een zeer goed instrument voor het communiceren tussen IT-afdeling en de andere bedrijfsafdelingen zowel op het uitvoerende niveau als op het niveau van het financieel management en het senior management. Het is veel makkelijker geworden om gegevens te delen via een reeks van communicatiemiddelen (schermen, dashboard pushes, grafische weergaven, enz.). Voor IT-afdeling met beperkte capaciteit ligt de uitdaging in het correleren van gegevens en correct rangschikken alvorens ze te verspreiden. Het gaat er niet om zo veel mogelijk gegevens te produceren, maar om het juiste informatiepakket samen te stellen aan de hand van een selectie van data en indicatoren die nauwkeurig de bedrijfsprestaties weergeven.

Marsroute naar transparante IT-organisatie

Weten hoe je 100% van de verzamelde data kunt gebruiken, is essentieel voor elke informatiemanager. Hij of zij zal dus de juiste processen moeten definiëren, waardoor monitoring data zich laten gebruiken als een echte ’commodity’ voor zowel IT als Business. Daartoe moet de IT-afdeling begrijpelijke indicatoren afgeven waarmee de business overweg kan en niet eerst uitvoerig het probleem gaan uitleggen. Omdat uit de analyse van opgeslagen prestatiegegevens trends zijn op te maken die aangeven dat specifieke doelstellingen zijn te realiseren, gaan we de gegevens systematisch opnieuw verwerken voor het verkrijgen van de juiste indicatoren. We willen de dataverzameling voor de gebruikers niet vervuilen met nutteloze gegevens. Monitoring van systeemprestatiedata is een instrument om na te gaan of de ingezette IT-middelen in overeenstemming zijn met de business behoeften.

ITAlle IT-gerelateerde storingen hebben invloed op het resultaat van de bedrijfsvoering. De IT-afdeling moet derhalve de juiste werking van de bedrijfsmiddelen in de werkomgeving garanderen en de overeengekomen serviceniveaus nakomen (voorwaarde bij een ITIL-aanpak). Kortom, een IT-afdeling moet zicht hebben op alle operationele processen en die kennis ook uitdragen.
De IT-afdeling van morgen is een organisatie die kan controleren hoe IT-instrumenten worden gebruikt en aarzelt niet om controle terugnemen indien een proactieve houding wenselijk is.
IT-afdelingen staan garant voor een correcte afname en toepassing van IT-diensten. Daarvoor moeten ze de prestaties van hun oplossingen meten, maar ook de gebruikers en hun activiteiten. Daartoe ontwikkelen ze een volwassen monitoringstrategie en tonen ze hun zaakjes op orde te hebben. Met een goed beheer en ontsluiting van monitoring data bewijst een IT-afdeling transparant te functioneren door technische gegevens te transformeren naar voor de business begrijpelijke informatie.

BW Dutch IT Partner Day tm 11-06-2024 CompTIA Community Benelux BW 7-31 mei
Dutch IT Partner Day 11 juni2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!