Redactie - 25 augustus 2017

Social learning: integratie van social media in leersystemen

Social learning: integratie van social media in leersystemen image

Door de komst van social media wordt ook in de wereld van digital learning meer en meer gesproken over social learning. Dit is niet verrassend gezien de uitgesproken populariteit van social media in het algemeen. Maar welke ontwikkelingen zijn er binnen social learning gaande? Welke technische beperkingen en mogelijkheden zijn er? Ik neem je mee door de levensloop van social learning naar de huidige vorm. 

Adaptief en progressief leren

Door de komst van digital learning en met de technische beperkingen van onder meer Sharable Content Object Reference Model (SCORM) is dit sociale deel van het leren naar de achtergrond geraakt. Onder meer blended learning zorgde ervoor dat de sociale factor die in de online omgevingen vaak ontbrak, werd opgevangen door offline activiteiten. Op dit moment is er een verschuiving gaande in het online leren door het integreren van social media tools. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het delen, reageren en beoordelen binnen het traject. Met de intrede van ‘experience API’ (xAPI) kunnen deze activiteiten van de eindgebruikers binnen en buiten de leeromgeving geregistreerd worden en zo worden ingezet om adaptief en progressief te kunnen leren. Hierdoor sluiten leeroplossingen op basis van xAPI beter aan op social learning dan oplossingen op basis van SCORM.

Ook de traditionele Learning Management System (LMS) leveranciers maken steeds meer gebruik van social learning. Componenten van bestaande tools als Yammer en Confluence worden toegevoegd aan het LMS. Maar dit stapelen van componenten staat een soepele user experience juist in de weg.

Korte en bondige content

Inmiddels komen er steeds meer leeromgevingen op de markt waarbij social learning de basis vormt bij de ontwikkeling ervan. Geen losse componenten die op elkaar gestapeld worden, maar social media tools die volledig in het DNA van de leeromgeving verweven zitten. In feite is de leeromgeving nu steeds meer een op zichzelf staand social medium met daarin communities en experts die zich focussen op bepaalde onderwerpen. 

De content van de leertrajecten is steeds kort en bondig. Door deze opbouw van de content is er ook ruimte voor ‘just in time learning’ (altijd en overal kunnen leren) of voor ‘performance support’ (precies de informatie krijgen die op dat moment nodig is om bepaalde werkzaamheden uit te voeren). Vanuit de 70-20-10 gedachte blijft er ook ruimte voor formal learning, waarbij volgens een vooraf gedefinieerde route leermodules worden aangeboden. Daarnaast kunnen de leermodule en de community-activiteiten eenvoudig aan elkaar gekoppeld worden. 

Mobile first

Wanneer we kijken naar de distributie van de digital learning content zien we ook een beweging naar mobile first. Hierbij is de uitdaging om met de digital learning content de aandacht van de doelgroep te krijgen. De vele native apps op de smartphones vragen doorlopend aandacht van de gebruiker, waarbij de pushnotificaties een belangrijke driver zijn. Een succesvolle social learning toepassing heeft dan ook een sterke mobiele native applicatie nodig, zodat er pushnotificaties gestuurd kunnen worden. Door social learning op smartphones aan te bieden, worden de huidige trends optimaal gebruikt en is het leertraject het meest efficiënt.

Doordat de systemen waarmee leertrajecten worden opgebouwd zich steeds verder ontwikkelen, wordt het ook gemakkelijker om op de veranderende behoeften van de gebruikers in te spelen. Social learning is ook een manier om aandacht van de doelgroep te trekken. Reacties van collega’s op berichten in de leeromgeving triggeren notificaties en zorgen voor terugkerende bezoekers in de leeromgeving. Een mooie manier om te winnen van het geweld van alle pushnotificaties die tegenwoordig op onze telefoons binnenkomen. Met korte learnings past social learning precies binnen het snelle schakelen tussen activiteiten, zoals we dat vandaag de dag allemaal kennen.

Door: Joost Bazelmans, Commercieel en Creatief directeur bij RMMBR

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!