Redactie - 31 augustus 2017

Alleen met integratie is de waarde van big data te verzilveren

Alleen met integratie is de waarde van big data te verzilveren image

Zo’n zeven jaar geleden deed de term big data zijn intrede. Experts waren er als de kippen bij om te voorspellen dat organisaties met het vangen en analyseren van die enorme en snel groeiende hoeveelheden informatie hun zakelijk handelen drastisch konden verbeteren.

Nu, tien jaar later, blijkt wel dat big data niet zomaar weer een buzzwoord was. Big data is groter dan ooit en een vaste waarde in het vocabulair van IT en business. De data-omvang verdubbelt naar schatting elke drie jaar. Toch lukt het organisaties nog niet volledig om al die data te benutten om beter geïnformeerde beslissingen te nemen, de operatie efficiënter te laten verlopen en klanten en partners systematisch persoonlijker van dienst te zijn. In de studie The Age of Analytics: Competing in a Data-Driven World stelt McKinsey Global Institute dat de meeste bedrijven nog maar een fractie van de potentiële waarde van data en analytics benutten.

Beter integreren leidt tot betere performance

Data-integratie is een cruciaal onderdeel voor organisaties die in deze tijden van big data willen groeien of zelfs maar willen overleven, aldus het McKinsey-rapport. “Er zijn branches waar het beter integreren van meer data leidt tot een aanzienlijk betere performance – bijvoorbeeld in de bank- en verzekeringswereld, retail en publieke sector. De organisaties die dit goed doen, hebben een grote voorsprong.” De onderzoekers laten zien dat bedrijven een data-infrastructuur en de juiste business-processen op basis van die data moeten ontwikkelen. Hun conclusie is dat je met substantiële integratiecapaciteiten door de organisatorische silo’s heen kunt breken waardoor je nieuwe inzichten en modellen verkrijgt.

Voor organisaties in alle branches is het in ieder geval noodzakelijk dat ze beter worden in het benutten van de potentiële voordelen van big data. Zo blijkt dat organisaties in zorg en de publieke sector slechts 10 tot 20 procent van de waarde van data en analytics weten te benutten, aldus McKinsey in het uitgebreide rapport. De pmaakindustrie doet het iets beter met 20 tot 30 procent en retail gaat voorlopig aan kop met 40 procent. Intussen ontstaat er een groot gat tussen de digitale bedrijven die vanaf de start in de cloud opereren en de oudere bedrijven die hun bestaande systemen moeten aanpassen of vervangen omdat ze anders niet meekunnen in het tijdperk van op data gebaseerde beslissingen. Het gat tussen koplopers en achterblijvers wordt alleen maar groter nu er steeds nieuwe databronnen – en daarop gebaseerde inzichten – opkomen. Machine learning, artificial intelligence en data uit sensoren en Internet of Things-toepassingen verleggen de datagrenzen aanzienlijk.

Vergeet ook de ‘little data’ niet

Ik zie van dichtbij hoe integratie een knelpunt blijft voor organisaties in elke sector en van elke omvang. Integratie is de pijler waarop het verbinden van data en het verkrijgen van inzichten en efficiencywinst rust om in die tsunami aan informatie niet kopje onder te gaan. Maar het gaat niet alleen om de big data. Bij onze klanten zien we dat er vooral behoefte is aan het integreren van ‘little data’. Zoals de informatie uit CRM- en ERP-systemen, uit marketing, HRM en andere zakelijke toepassingen. Die noodzaak voor betere integratie van little data groeit mede vanwege de snelle adoptie van cloudapplicaties en het gebruik van publieke cloudplatforms. In een hybride IT-omgeving is integratie essentieel voor het stroomlijnen van processen en voor het bouwen aan een stevig fundament voor effectieve analyticssystemen.

Uiteraard is het van belang om voorbereid te zijn op verdere ontwikkelingen in de toekomst nu IoT en AI vaste voet aan de grond krijgen. Organisaties hebben daarvoor een flexibel en high-performance integratieplatform nodig waarmee ze de uitdagingen van nu kunnen aangaan en dat kan meegroeien met de groeiende big data-capaciteiten. Dat is tegelijk een van de grote voordelen van een volledig cloudgebaseerd integratieplatform as a service (iPaaS) boven de middleware-oplossing die traditionele systemen aan elkaar knoopt. Dankzij iPaaS kun je makkelijk en snel een implementatie toevoegen voor welke data-integratiebehoefte dan ook; van de kleinste hoeveelheid little data tot het grootste big data-project.

Door: Max van Eeghen, director, EMEA sales and business development bij Dell Boomi

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!