Redactie - 31 augustus 2017

Loyaliteit naar partners zit bij G DATA in het DNA

Loyaliteit naar partners zit bij G DATA in het DNA image

Bij G DATA zit loyaliteit naar partners heel diep in het DNA. Overal ter wereld heeft het bedrijf een honderd procent indirecte strategie. Wie ‘direct sales’ zegt wordt in Badhoevedorp en op het hoofdkantoor in Bochum vreemd aangekeken. Maar met ‘direct touch’ is niets mis. Dat wordt juist steeds meer onderdeel van de strategie, legt Jerrel Abdoel, de sales manager van G DATA in Nederland, uit.

Evenementen

G DATA komt namelijk, via haar partners, steeds vaker in contact met de eindklant. Dat doet het met gezamenlijke evenementen, trainingen en bijeenkomsten, overal in het land. Abdoel: “We willen op lokaal niveau samen met resellers eindgebruikers benaderen. Sinds ons partnerevent in Brasschaat, een half jaar geleden, is dat écht van de grond gekomen. We hebben nu al een behoorlijk aantal van dat soort evenementen georganiseerd. Meestal met een groep van ongeveer vijftig man, maar op 6 september, op een event dat we samen met EGCS organiseren komen er nog meer partners.”

“We praten op dat soort dagen niet over hoe goed onze oplossingen zijn, maar over security in het algemeen en hoe we de eindklanten kunnen helpen”, vervolgt Abdoel. “We willen bewustwording overdragen op de eindgebruikers. Dat soort evenementen geven ons ook inzicht. We krijgen vragen van eindgebruikers waaruit blijkt dat er nog best veel is dat ze niet weten. Daar leren we van, maar onze partners uiteraard ook. Die kunnen er hun dienstverlening mee aanscherpen.”

Producten

Abdoel vindt het belangrijk dat G DATA het bij dat soort evenementen zo min mogelijk over producten heeft. “Dat geldt ook voor evenementen voor onze resellers. Laatst nog, in Houten. Daar hadden we John Fokker, de coördinator van de National High Tech Crime Unit van de Nederlandse politie en projectmanager van het No More Ransomware project, uitgenodigd om te spreken. Die kan natuurlijk heel goed over actuele dreigingen vertellen. Hij weet wat er speelt. Dat is erg boeiend voor onze partners.”

Dat betekent niet dat er op productniveau niets gebeurt. De komende maanden komen er een paar heel interessante dingen aan, verklapt Abdoel. Hij kijkt er geheimzinnig bij. “Nee, ik mag er nog niets over zeggen. En er is nog geen datum. We zijn daarin echt een Duits bedrijf. Het komt pas op de markt nadat het uitvoerig is getest. We zullen het nooit overhaasten.”

Ransomware

Uiteraard merkt G DATA dat de bewustwording, als gevolg van alle aandacht voor met name ransomware-aanvallen, groeit. “We krijgen zeker vragen over ransomware. Maar we hebben geen telefoontjes gehad van getroffen eindklanten, dus dat is een goed teken. We hebben onze partners vroegtijdig geïnformeerd over hoe ze hun klanten kunnen beschermen. Het gebruiken van ons Patchmanagement, waar we traditioneel sterk op inzetten, is heel belangrijk om niet getroffen te worden. Daarmee dek je een heel groot deel af, zeker wanneer je dat combineert met de G DATA policy manager.”

GDPR

Ook over een ander heet hangijzer krijgt G DATA vragen: de GDPR. “We gaan een groot aantal sessies geven om onze partners bij te praten. Die sessies geven we op locatie, maar ook binnenshuis en via webinars. Het is niet iets waarvoor een tool is, het is een kwestie van het begrijpen van de regelgeving. Er is veel onduidelijkheid over omdat de regels soms wat vaag zijn. Daarnaast is het, laten we eerlijk zijn, erg saaie materie. Ik snap dat het voor partners moeilijk is om daar diep in te duiken, dus doen wij dat voor hen. Dat pitchen we overigens niet als een commerciële dienst. We zien het gewoon als onze plicht om partners daarover te informeren.”

Mobiel

Wie over zakelijke security praat kan ook niet om mobile security heen. “De bewustwording van de gevaren op dat vlak is nog niet wat het moet zijn”, vindt Abdoel. “Mensen denken nog te vaak dat een smartphone en een tablet veilig zijn, terwijl ze ook worden gebruikt voor bijvoorbeeld internetbankieren. Met onze producten met een console voor Mobile Device Management kunnen mensen ook hun smartphone of tablet beschermen. Gelukkig zien we dat wel steeds meer gebeuren. En om meer bewustwording te creëren gaan we binnenkort een aparte campagne starten.”

Dat G DATA op dat gebied recht van spreken heeft bleek uit een recent onderzoek naar beveiligingsoplossingen voor Android van testinstituut AV-Test. G DATA Mobile Internet Security scoorde daarin de perfecte score. Het detecteerde alle malware en scoorde ook optimaal op het gebied van gebruiksgemak en add-ons. “Daar zijn we zeker trots op. We scoren traditioneel goed in testen. Eigenlijk zitten we altijd minimaal in de top-3.”

Warm

En dat is het precies het soort bedrijf dat G DATA wil zijn. Geen geschreeuw, maar veel technische kennis en goede producten om daarmee via partners de eindklant vooruit te helpen. “We zijn niet letterlijk een familiebedrijf, maar eigenlijk hebben we wel die cultuur. G DATA is een warm bedrijf. Intern, vanuit het internationale management naar alle mensen toe. Maar ook extern richting onze partners. We denken altijd mee.”

Op zoek

Jerrel Abdoel wil zijn team uitbreiden met twee mensen. Hij zoekt iemand voor ‘inside sales’ en een accountmanager. “Diepe technische kennis van security is niet nodig, affiniteit uiteraard wel. Als je leergierig bent dan komt de kennis vanzelf.” Meer informatie staat op de website van G DATA (www.gdata.nl) onder ‘personeelsbeleid’. Belangstellenden kunnen mailen naar jerrel.abdoel@gdata.nl.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!