Redactie - 06 september 2017

‘Zet disruptie om in kansen voor de organisatie’

Ed Gabrys is dit jaar de voorzitter tijdens Gartner Symposium/ITXpo. Daarnaast maakt hij deel uit van het CIO Research Team van Gartner. Executive People sprak met hem over de CIO-agenda, en manier waarop Gartner daar in het najaar op gaat inspelen in Barcelona. "Er is geen IT strategie meer, het gaat om een digitale strategie, waarin business en technologie één geworden zijn."

De belangrijkste uitdagingen waar CIO’s voor staan zijn te verdelen in drie gebieden, zegt Ed Gabrys. “De eerste trend is dat CIO’s als IT Leaders merken dat hun prioriteiten aan het veranderen zijn. Ze bewegen van operationele efficiency en platformen draaiende houden, naar het opzetten van een veel breder ecosysteem. Ze worden steeds meer een echte businessleider. Dat is geen nieuwe ontwikkeling, het is al enkele jaren aan de gang.”

Maar nieuw is de toegenomen snelheid van deze ontwikkeling. “Ze moeten niet alleen businessmodellen begrijpen, maar ook in staat zijn een platform te bouwen dat interacteert met een veel breder ecosysteem, buiten de organisatie. Dit betekent dat ze een strategie moeten formuleren die niet meer alleen gericht is op IT, maar ook de business-strategie omvat.”

Snelheid

De tweede trend is dat de snelheid waarmee ze digitale processen, producten en diensten moeten omarmen steeds groter wordt. “Daar moeten ze weer de vaardigheden in de organisatie op afstemmen. Dat vraagt om innovatie. Daar worstelen ze mee. Succesvolle CIO’s zijn de CIO’s die in staat zijn innovatie bovenaan de agenda van hun organisatie te zetten.”

Het derde element waar CIO’s mee te maken hebben is de enorme complexiteit en mate van disruptie. “Een key differentiator voor de CIO is om daar kansen in te zien voor zijn organisatie. Het executive team weet in veel gevallen niet hoe te reageren op die digitale veranderingen, de CIO zou daar wel toe in staat moeten zijn. Dat plaatst hem in een unieke positie. Zet disruptie om in kansen voor de organisatie.”

Innovatie

“Als ik met CIO’s spreek hebben we het in veel gevallen over de capabilities. Zij vertegenwoordigen het IT team, dat alles weet over zaken als cloud, mobile, social en analytics. De Nexus of Forces. Maar het gaat verder, zij moeten aan de organisatie laten zien dat ze dit in een breder perspectief kunnen zetten, en een visie hebben op de rol van zaken als robotics en AI. Ze hebben de competentie om te zorgen voor innovatie, en weten hoe die ontwikkelingen raken aan onze strategie, en hoe het onze strategie kan verbeteren, en hoe het in het bredere ecosysteem past.”

Daarvoor is het nodig om geloofwaardigheid op te bouwen. “Ze komen uit een situatie waar ze op technisch gebied die geloofwaardigheid al wel hebben. Ze zijn goed in het oplossen van problemen. De business zette de strategie uit, zij reageerden daarop. Maar nu verandert hun rol. De standaard businesscases begrijpt iedereen wel. Maar echt succesvolle CIO’s gaan verder dan dat, zij laten echt zien wat de mogelijkheden zijn van de complexe ontwikkelingen.”

Geloofwaardigheid

Als CIO moet je dus weten wat de korte en lange termijneffecten zijn van digitale ontwikkelingen. “Daarin moeten ze een trusted partner worden in de business. En om een geloofwaardige partner te zijn moet je samen het risico kunnen delen. Dat is wat de succesvolle CIO’s doen. Laten zien dat ze die nieuwe complexe technologie kunnen inzetten om de strategie verder te leiden. En ze zijn in staat om te onderhandelen met de business, waarbij ze het risico delen.”

Dit gaat verder dan alleen de CIO. Hoewel het zwaartepunt van Gartner Symposium/ITXpo ligt bij de CIO’s, is er ook steeds meer aandacht voor andere executives. “Je ziet dat er twee dingen spelen. De rol van de CIO wordt steeds breder, richting de business, maar tegelijkertijd wordt iedereen een digital leader. We hebben het bij Symposium dan ook over digital leaders, en dat kan ook een CMO of een COO zijn met een bredere verantwoordelijkheid. Daarbij kijken we ook naar sectorspecifieke gevolgen van deze trend, bijvoorbeeld voor de maakindustrie. Op dat gebied valt er veel te leren op Symposium.”

Succesvol

“Als we met deelnemers praten willen ze een paar zaken. Ze willen hun business helpen, persoonlijk succesvol zijn, en ze willen weten wat de potentieel disruptieve ontwikkelingen zijn. Ze kunnen dus een stap terug doen, en luisteren naar Gartner en spreken met andere CIO’s.”

Tijdens Symposium zal dit jaar veel aandacht worden geschonken aan Event Driven IT.  Gartner verwacht dat dit in 2020 zal zijn doorgedrongen in de top drie van prioriteiten bij enterprise CIO’s. Het formuleren van een digitale business strategie rond event driven IT zal een cruciale voorwaarde zijn voor het realiseren van groei, wat voor de CEO weer de hoogste prioriteit heeft.

Digitale business vraagt om het vermogen om snel op events te kunnen reageren. Organisaties moeten snel kunnen profiteren van zogenoemde ‘businessmomenten’. Dit vraagt weer real time actie, en de vraag aan CIO’s om de software van een bedrijf daarop af te stemmen, door applicaties event driven te maken. Volgens Gartner erkennen de meeste CEO’s dat er een driehoeksverhouding bestaat tussen technologie, productverbetering en groei. Ze begrijpen dat het technologie is die de digitale transformatie mogelijk maakt.

Kortom: “Er is geen IT-strategie meer, het gaat om een digitale strategie waar business en IT één geworden zijn. Hoe brengen we onze organisatie naar die visie? Hoe spelen we in op de verwachtingen die onze klanten hebben in deze digitale wereld?”

Ook dit jaar zijn Dutch IT- channel en Executive-People mediapartner van Gartner. 
U kunt zich registreren en gebruik maken van de speciale Executive-People code MPSYM1 die een korting geeft van € 600 euro. Klik hier om te registreren. 

Door: Marco van der Hoeven

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!