Redactie - 15 september 2017

‘Digitale disruptie heeft brede implicaties voor de CIO’

De wereld van technologie verandert ingrijpend, net als de manier waarop technologie wordt ingezet. Ian Cox, Research Director bij Gartner, bezocht onlangs Amsterdam om onder de titel Riding the wave of Digital Disruption een zaal met CIO’s bij te praten over de trends die volgens hem binnen afzienbare tijd van grote invloed kunnen zijn voor hun werk.

Het risico van disruptie wordt steeds groter. En het gevaar komt niet meer vanuit je traditionele markt, maar met behulp van technologie kan ieder bedrijf zich nu op jouw terrein begeven. De boodschap die Ian Cox, Research Director bij Gartner, heeft is niet geruststellend. “Dat bedrijf hoeft daarbij helemaal niet te investeren in de assets waar je zelf in hebt geïnvesteerd. Dankzij technologie kunnen ze veel meer doen dan voorheen mogelijk was. Bijvoorbeeld met de infrastructuur, waarmee een organisatie van nul tot een miljoen klanten kan schalen in zeer korte tijd. Die infrastructuur hoef je niet zelf meer aan te schaffen.”

Om te voorkomen dat je zelf slachtoffer wordt van disruptie is het dus zaak actie te ondernemen, en de horizon in de gaten te houden, zegt Cox. Tegelijkertijd moet je je eigen bedrijf goed in de gaten houden, om ervoor te zorgen dat je voorbereid bent op die digitale disruptie. Gartner heeft daarom een aantal ontwikkelingen gedefinieerd die waarschijnlijk de komende jaren voor disruptie zullen zorgen. “Voorspellen is een onzekere zaak”, zegt Cox daarover. “Maar sinds 2010 zijn we voor 78 procent accuraat geweest met onze voorspellingen, dus de kans is groot dat zeven van de tien ontwikkelingen uitkomen.”

Leven veranderen

Hij benadrukt dat het niet alleen meer over technologie gaat. “Voorspellingen over technologie zijn in toenemende mate voorspelingen over de manier waarop ons leven verandert. Dat hoeft overigens helemaal niet slecht te zijn, disrupties kunnen ook een kans zijn. De disruptie komt vanuit drie gebieden. Digitale ervaringen en betrokkenheid zorgen voor non-stop virtuele interactie. Business innovatie zal zorgen voor een buitengewone verandering in gewone zaken, zoals auto’s. Het secundaire effect zal nog disruptiever zijn dan de initiële digitale verandering.”

Bij disruptie is het zaak om het te herkennen, vervolgens prioriteiten aan te brengen en dan een antwoord formuleren. De eerste voorspellingen van Cox hebben te maken met non-stop interactie. In 2020 zullen honderd miljoen mensen shoppen met augmented reality. Hiermee krijgen ze aanvullende informatie over producten. Daar hebben retailers veel data voor nodig, over zowel de producten als gerelateerde zaken en producten. “We staan nu aan het begin. We hebben al augmented reality games, zoals Pokemon Go. Dit betekent dat mensen gewend raken aan AR. Ook autofabrikanten en bouwbedrijven maken ondertussen gebruik van AR.” Gartner voorspelt dan ook dat aan het eind van dit jaar één op de vijf global retail brands AR zal gebruiken.

Robots

Robots zijn ondertussen al een belangrijk deel van onze realiteit. “Met een smartphone heb je eigenlijk al een bot op zak, zowel thuis als op het werk. In 2020 zal de gemiddelde persoon meer gesprekken hebben met een bot dan met de eigen partner. En dat is niet verbazingwekkend, want je telefoon is altijd bij je, je partner niet. Het gaat dan wel om eenvoudige vragen om informatie, nog geen diepgaande gesprekken.”

Daarnaast verwacht Gartner dat in 2020 30 procent van webbrowsing zal plaatsvinden zonder scherm. “Want het scherm is niet meer dan een interface. Steminteractie wordt steeds gewoner voor mensen.” De eerste praktische voortekenenvoordeze voorspelling zullen zijn dat aan het eind van het jaar 5 procent van de consumentenwebsites gebruik zal maken van stemherkenning met bots.

Apps 

Apps worden minder belangrijk. “In 2019 zal 20 procent van alle merken hun mobiele apps loslaten. Er zijn erg veel apps, en mensen gebruiken er maar een paar van. Apps op de telefoon worden vaak niet gebruikt, en dat kan schadelijk zijn voor het merk. Neem weerapps. Dat kan ook via stemherkenning en bots als Siri en Cortana. Met stemherkenning kun je gewoon antwoorden krijgen op allerlei vragen. Aan het eind van dit jaar zullen we zien dat het gebruik van merkapps afneemt.”

Hij verwacht ook dat in 2020 algoritmes op een positieve manier effect hebben op het werk van een miljard mensen wereldwijd. “De nadruk ligt hierbij op positief, omdat die algoritmen ze zullen helpen bij het nemen van goede beslissingen, van piloten tot HR-medewerkers. Algoritmen zullen in toenemende mate gebruikmaken van kennis over psychologie en gedrag.  Aan het eind van dit jaar zullen we zien dat de winstgevendheid van bedrijven toeneemt omdat medewerkers betere beslissingen kunnen nemen met behulp van algoritmen.”

Culturele verandering

“De gemene deler in de discussie die ik internationaal heb is de culturele verandering die technologie teweeg brengt. De technologische veranderingen zijn vrij rechttoe-rechtaan. Een interessante trend is dat veel organisaties niet de vrijheid bieden om fouten te maken. Je kunt natuurlijk niet in iedere sector evenveel risico nemen, in de financiële sector is dat niet acceptabel, je wilt ook niet dat je bank risicovol gedrag vertoont. Maar in bredere zin vragen de ontwikkelingen wel om het nemen van risico’s om vooruit te komen. Daar krijgen we veel vragen over. Hoe krijgen we ons senior management zover dat ze de volgende stap nemen?”

Het begint volgens Cox met het ontwikkelen van een visie op de eigen branche, en ideeën ontwikkelen over de richting waar die branche heen beweegt. “Ik heb al met verschillende CIO’s gesprekken gehad over de manier waarop je dat moet aanpakken. Soms is het bijvoorbeeld een goed idee om te beginnen met kleinere projecten, die in de organisatie het effect hebben dat mensen al op een andere manier over de inzet van technologie gaan denken. Het is vooral belangrijk om in de board awareness te vergroten van wat technologie kan betekenen voor de toekomst. Het kan een groot voordeel zijn wanneer je zelf degene bent die deze discussie op gang brengt.”

Kans

“Marketing is van oudsher al veel bezig met digitaal, en in toenemende mate zien we ook dat andere executives in gaan zien wat digitaal betekent. Dat is zowel een uitdaging als een kans voor CIO’s. Je kunt het als een bedreiging zien wanneer anderen zich met IT bezighouden, maar ook als een kans dat je niet meer de enige bent die inziet wat de mogelijkheden zijn. Je kunt invloed uitoefenen op visie en beslissingen. Dat verandert de rol van de CIO van technologie-provider naar influencer.”

Dit is voor een aantal CIO’s een uitdaging. “Ik zie veel voorbeelden voorbijkomen van CIO’s die de leiding nemen in hun organisatie. Maar er zijn nog steeds veel CIO’s die dit niet doen. Niet eens zozeer omdat ze het niet kunnen, maar omdat ze de kans niet krijgen. Daar kunnen ze vaak zelf wel iets aan doen, door te laten zien wat hun waarde kan zijn in het formuleren van een visie.”

Ook dit jaar zijn Dutch IT- channel en Executive-People mediapartner van Gartner. 
U kunt zich registreren en gebruik maken van de speciale Executive-People code MPSYM1 die een korting geeft van € 600 euro. Klik hier om te registreren. 

Door: Marco van der Hoeven

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!