Wouter Hoeffnagel - 13 september 2017

Kwartaalomzet vaste telefoniemarkt daalt naar 253 miljoen euro

De Nederlandse vaste telefoniemarkt is in het voorgaande kwartaal gedaald met 0,5 procent naar 6,22 miljoen aansluitingen op 30 juni 2017 waarbij de daling van analoge lijnen niet werd gecompenseerd door de groei van digitale telefonie (VoIP). Integendeel, het aantal digital telefoonlijnen bleef gelijk in vergelijking met het eerste kwartaal op 5,63 miljoen lijnen.

Dit blijkt uit het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van onderzoeksbureau Telecompaper. Sinds eind 2015 daalt het aantal aansluitingen, nadat het positieve effect van triple play pakketten was uitgewerkt. Deze trend startte in 2009 en zorgde voor een groeiende vaste telefoniemarkt die de al eerder ingezette daling van analoge lijnen compenseerde. In het tweede kwartaal groeide digitale telefonie bij kabel met 1.000 aansluitingen naar 2,67 miljoen, terwijl de daling bij 5.000 betrof. Digitale telefonie bij DSL kwam uit op 2,052 miljoen waardoor de 6,7 procent groei van glasvezel onvoldoende was om die daling te compenseren.

Omzet met 4 procent gedeeld

De Nederlandse omzet uit vaste telefonie daalde in het tweede kwartaal van 2017 sterker dan het aantal aansluitingen: met 4 procent naar 253 miljoen euro. Deze omzetdaling is al in 2013 ingezet en wordt veroorzaakt door minder gebruik en dalende prijzen. De keuze van KPN om per 1 juli 2017 toch weer een maandelijks bedrag in rekening te brengen voor vaste telefonie als optie bij een breedbandverbinding zal in de tweede helft van 2017 leiden tot een iets minder grote omzetdaling. Voor heel 2017 verwacht Telecompaper dat de vaste telefonie-omzet daalt met meer dan 6 procent.

“Voor de komende jaren verwachten we een vergelijkbare trend,” aldus Kamiel Albrecht, Telecompaper-analist en schrijver van het rapport: “een daling in vaste telefonielijnen waarbij de groei van VoIP-telefonie niet voldoende is om de daling bij traditionele telefonie te compenseren.” Telecompaper voorziet verder dat de trends van omzet- en volumedaling doorzetten in de komende jaren, waarbij de omzet procentueel sneller daalt dan het aantal aansluitingen. Dat betekent een gemiddelde daling per jaar voor de periode 2017 tot en met 2021 van 1,4 procent in aansluitingen en 5,7 procent voor de omzet.

Ziggo haalt KPN bijna in

Het verschil tussen marktleider KPN en kabelaanbieder Ziggo op de vaste telefoniemarkt is geslonken tot 0,6 procentpunten in het tweede kwartaal van 2017. Ziggo groeide in marktaandeel met 0,3 procentpunt naar 40,9 procent. KPN verloor 0,2 procentpunt en kwam uit op 41,5 procent. Tele2 is de derde aanbieder in vaste-telefonieaansluitingen. Het marktaandeel van deze operator is stabiel gebleven op 4,6 procent. De overige aanbieders hebben nog 13 procent te verdelen.

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!