Redactie - 14 september 2017

CBb veegt boetes van ACM voor KPN deels van tafel

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) vernietigt in hoger beroep ten dele de boetes die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in 2014 aan KPN oplegde. ACM had deze boetes opgelegd omdat KPN verplichtingen uit de Marktanalysebesluiten vaste telefonie uit 2008 en 2012 ten aanzien van de bijkomende faciliteit *21Online niet had nageleefd.

Het marktanalysebesluit uit 2008 verplichtte KPN er zorg voor te dragen dat telecom-aanbieders van aansluitingen op basis van Wholesale Line Rental (WLR-partijen) tenminste dezelfde bijbehorende functionaliteiten kunnen bieden aan hun klanten als de bijbehorende functionaliteiten die KPN zelf levert. Het CBb verwerpt de uitleg van ACM van deze verplichting dat KPN alle faciliteiten die KPN aan zichzelf levert, waaronder *21Online, ook aan de WLR-partijen moet aanbieden.

Het CBb concludeert dat niet vaststaat dat KPN de door ACM onder de werking van het marktanalysebesluit uit 2008 gestelde overtreding heeft begaan. Het CBb schrapt daarom de boetes die daarop betrekking hebben.

Vanaf de inwerkingtreding van het marktanalysebesluit uit 2012 rustte op KPN echter wel de verplichting om de faciliteit *21Online aan de WLR-partijen aan te bieden. ACM mocht voor het niet naleven van deze verplichting dus wel boetes opleggen.

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!