Redactie - 26 september 2017

Check Point biedt channel partners nieuw onboardingprogramma

IT-beveiliger Check Point ziet een toename van het aantal kanaalpartners die nieuw zijn in de wereld van IT security. Speciaal voor hen werd een onboardingprogramma ontwikkeld, vertelt Bas van Kesteren, channel sales manager van Check Point Nederland.

Het partnerkanaal moet zich de adviesrol op het gebied van IT-beveiliging toe-eigenen, vertelt Van Kesteren. ‘Klanten vragen niet om een nieuwe firewall of antivirus-oplossing, ze vragen om ontzorging op het gebied van IT security. Voor veel partners is dat echter nog geen gesneden koek.’

Er zijn namelijk steeds meer niet-specialisten actief als partner, vertelt de channel sales manager. ‘Het zijn partijen met een bredere focus, zoals de value-adders, consultancybureaus en system integrators. Velen onderzoeken hoe ze de dienstverlening op het gebied van IT security kunnen uitbreiden. Hun klanten vragen namelijk behalve een nieuwe storage-oplossing steeds vaker om adequate beveiliging daarvan. Vroeger moesten ze daarvoor bij een specialist zijn, maar security is naar mainstream geëvolueerd.’

Ontwikkelingen en innovaties

Met een speciaal onboardingprogramma kunnen de niet-specialistische kanaalpartners hun kennis bijspijkeren. Van Kesteren: ‘Ze maken zich de ontwikkelingen en huidige innovaties eigen en leren hoe ze het gesprek met klanten kunnen aangaan.’ Volgens de channel sales manager hebben klantorganisaties meestal niet helder voor ogen wat ze willen en zijn ze gebaat bij goed onderbouwd advies.

De leverancier stimuleert zijn niet-specialistische partners bovendien om samen te werken met partijen die wel specifieke kennis van IT security hebben. ‘Door dit ecosysteem kunnen partners gezamenlijk een bredere propositie aanbieden’, zegt Van Kesteren. Voor grote partners regelt Check Point onboarding sessies bij hen op locatie. Kleinere partijen kunnen bij de distributeurs terecht.

Managed service providers

Ook de traditionele kanaalpartners van Check Point zitten niet stil. Van Kesteren: ‘We zijn erg blij met onze oorspronkelijke resellers.’ Hij vertelt dat een aantal van hen inmiddels managed service provider (MSP) zijn geworden. De IT-beveiligingsproducten draaien daarbij bij de klant of in de cloud, terwijl het beheer plaatsvindt bij de partner. Om dit voor meerdere klanten te faciliteren, stelt de leverancier zijn partners een centraal managementplatform beschikbaar.

Dutch IT-channel sprak channel sales manager Van Kesteren samen met country manager Nederland Arthur van Uden kortgeleden in het nieuwe kantoor van Check Point in Bunnik. Het volledige interviewartikel verschijnt in de septembereditie van het magazine van Dutch IT-channel.

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!