Wouter Hoeffnagel - 22 september 2017

Google Cloud voegt twee nieuwe features toe aan Cloud Natural Language

Google Cloud voegt twee nieuwe features toe aan Cloud Natural Language image

Google Cloud kondigt twee nieuwe features aan van Google Cloud Natural Language die bedrijven helpen om hun content beter te organiseren. Ook krijgen ze hiermee beter inzicht in het sentiment van hun klanten. Google Cloud Natural Language API helpt bedrijven om belangrijke informatie uit geschreven data te halen.

Van documenten tot blogposts, van emails tot social media updates: er zijn nog nooit zoveel manieren geweest om te communiceren via het geschreven woord. Voor bedrijven is dit zowel een uitdaging als een kans. Immers: hoe blijf je als bedrijf met deze wildgroei aan communicatiekanalen nog responsief? Belangrijker nog; hoe verkrijg je nuttige inzichten uit al deze content?

Automatische contentclassificatie

Door middel van contentclassificatie worden documenten en content automatisch gesorteerd in meer dan 700 verschillende categorieën. Deze lopen uiteen van kunst en entertainment, hobby’s en vrijetijdsbesteding, wetgeving en overheid, nieuws tot gezondheid en meer. Dit is ondermeer van toegevoegde waarde voor industrieën zoals media en uitgeverijen, die van oudsher content handmatig moeten sorteren, labelen en categoriseren. Door machine learning met Cloud Natural Language kunnen deze bedrijven nu automatisch de betekenis van teksten ontleden. Zo kan content efficiënter worden georganiseerd.

Sentimentanalyse is de tweede nieuwe feature van Cloud Natural Language. Voorheen werd al het sentiment van een zin of blok tekst geanalyseerd; nu kunnen bedrijven ook het sentiment van plaatsen of dingen ontleden. Een voorbeeld van een bedrijf die hier al gebruik van maakt is Motorola. Dit bedrijf analyseert het klantsentiment over hun producten door middel van Entity Sentiment Analysis. Feedback die binnenkomt via verschillende bronnen zoals Twitter, online community forums en e-mails wordt op deze manier snel omgezet in bruikbare resultaten. Hiermee kan het bedrijf uiteindelijk de klant beter van dienst zijn.

Meer informatie

Meer informatie is beschikbaar in de blogpost van Apoorv Saxena, Product Manager, Cloud AI bij Google Cloud.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!