Exertis en Plantronics trekken samen op in veranderende markt

29-09-2017 | door: Johan van Leeuwen

Exertis en Plantronics trekken samen op in veranderende markt

Exertis Benelux en Plantronics zijn al twintig jaar belangrijke partners van elkaar. De samenwerking kreeg een nieuwe impuls toen Plantronics ongeveer drie jaar geleden Plantronics Manager Pro lanceerde. Patrik Dekrijger, Head of Corporate Sales Benelux bij Plantronics en Niki van der Perk, Business Development Manager bij Exertis Benelux, leggen uit waarom.

De uitdrukking ‘Practice what you preach’ gaat in het geval van Exertis Benelux en de oplossing Plantronics Manager Pro zeker op. Van der Perk: “We zijn er, nadat het werd gelanceerd, meteen mee gestart om het zelf te gaan gebruiken. We weten uit eigen ervaring hoe sterk en veelomvattend deze oplossing is en wat het toe kan voegen voor onze partners.”

Analyseren
Plantronics Manager Pro is een SaaS-toepassing waarmee IT-managers en resellers de headsets binnen een organisatie kunnen beheren. Het maakt het ook mogelijk de headsets, het gebruikersgedrag, de gesprekken en de akoestische gebeurtenissen tijdens gesprekken te analyseren. Volgens Dekrijger is het een belangrijke oplossing in een evoluerende markt. “Vroeger was de headset ‘nice to have’ nu wordt hij steeds meer ‘must have’, als onderdeel van een UC-oplossing. Daar komt bij dat headsets onderdeel van IT worden en dus niet meer onder de facilitair manager, maar onder de IT-manager vallen. En die wil inzicht in zijn investering. Klanten rollen UC uit, soms met duizend of meer gebruikers tegelijk, met bijbehorende headsets. De IT-manager of de CIO wil weten hoe het met de adoptie gaat. Wordt de headset door de medewerkers wel gebruikt? En daarnaast willen ze ook weten waarvoor hij wordt gebruikt. Voor het zakelijke UC-platform of ook voor gesprekken via bijvoorbeeld Skype for Consumer of WhatsApp. Dat kunnen ze met deze tool allemaal meten.”

Waardevolle informatie
De doelgroep van eindgebruikers waar de oplossing, altijd via partners, aan wordt aanboden splitst Plantronics op in twee segmenten: UC-gebruikers en contact centers. Dekrijger: “Voor bedrijven die overstappen op UC is vooral de adoptie heel interessant. Je kunt bijvoorbeeld zien dat iemand zijn headset na een maand nog steeds nooit heeft gebruikt en hem of haar vragen waarom dat zo is.”
Maar in contact centers, die volgens Dekrijger de laatste jaren sterk geprofessionaliseerd zijn, komen er heel andere vragen om de hoek kijken. “Voor hen is bijvoorbeeld belangrijk om te zien hoe ze de gesprekskwaliteit van de agents kunnen verbeteren en of deze niet blootgesteld worden aan excessieve akoestische gebeurtenissen. Maar ze kunnen met Plantronics Manager Pro ook meer informatie uit de gesprekken halen. De gesprekken worden niet opgenomen, maar je kunt bijvoorbeeld wel zien dat een medewerker tijdens een groot deel van de gesprekken zijn toestel op ‘mute’ heeft staan. Je ziet ook hoe lang de medewerker en een klant beiden tijdens een gesprek aan het woord zijn geweest. Of dat beide personen veel tegelijkertijd hebben gesproken, wat kan wijzen op een conflict. Dat kan enorm waardevolle informatie zijn die een contact center manager eerst niet kon achterhalen.”

Managed services
Resellers kunnen Plantronics Manager Pro gebruiken als manier om managed services aan te bieden. Dekrijger: “Het kan een oplossing zijn voor de klant, maar we zien steeds meer resellers die het, uiteraard met toestemming van de klant, gebruiken om toegevoegde waarde te bieden. Ze zien op afstand dat er een probleem is met een headset of sturen de CIO maandelijks een rapportage over de adoptie van een UC-oplossing.”

Upgradeable

Headsets zijn echte IT-producten geworden. Dekrijger: “Onze nieuwe headsets hebben allemaal software in zich, zodat ze ‘upgradeable’ zijn. UC-platformen veranderen; misschien komt Microsoft morgen met een opvolger van Skype for Business. Daarom moet een headset moduleerbaar zijn. En dan kom je weer bij Plantronics Manager Pro uit, omdat je daarmee centraal de juiste headsets de juiste updates kunt geven.”

Resellers
“We zijn al twintig jaar leverancier van Plantronics en hebben de wereld van de headset zien veranderen”, aldus Van der Perk. “Plantronics Manager Pro biedt een scala aan mogelijkheden. De Office 365-reseller bijvoorbeeld, die voorheen minder deed met headsets, is een hele interessante partner omdat hij goed is in software en in cloud. Daar komt de headset dan bij. En het biedt ons toegevoegde waarde. We kunnen via onze partners meer leveren dan alleen headsets. Dit is een echte oplossing.”

Van der Perk ziet de partners van Exertis steeds meer hun weg vinden naar Plantronics Manager Pro. “Dit waren resellers niet gewend. Deze oplossing, de toevoeging van software, is echt een innovatie binnen het aanbod van Plantronics. Nu zie je dat resellers de toegevoegde waarde gaan zien en die ook uit kunnen leggen aan eindgebruikers. Ook daarin vinden we ‘practice what you preach’ belangrijk. De oplossing is door resellers zelf daarom gratis te gebruiken. Plantronics Manager Pro past niet bij iedere reseller, sommigen houden het liever bij de producten, maar voor een groot deel is dit aanbod heel aantrekkelijk.”

Certificering
Plantronics en Exertis Benelux geven regelmatig samen trainingen en via het resellerportal van Plantronics, Plantronet, zijn online trainingen beschikbaar. Dekrijger: “Aan Plantronet zit de Plantronics University gekoppeld. Daarin trainen we resellers in hoe ze met de oplossing om kunnen gaan en hoe ze het aan kunnen bieden. Ze behalen dan een certificering, die nodig is om ermee aan de slag te kunnen.”

Zoals Plantronics de transitie maakt van een pure headsetfabrikant naar een leverancier van oplossingen, zo verandert ook Exertis. Van der Perk: “Exertis wordt reeds gezien als een SaaS-specialist (of XaaS) en niet meer enkel als hardwaredistributeur. Oplossingen zoals deze, met recurring revenue, zijn voor ons, voor leveranciers maar ook voor resellers enorm interessant.”

Meer informatie over de oplossingen van Plantronics? Exertis Benelux vertelt het u graag via +31 (0)78 8800 700 of [email protected]

Terug naar nieuws overzicht