Jabra ziet draadloze headset terrein winnen

03-10-2017 | door: Johan van Leeuwen

Jabra ziet draadloze headset terrein winnen

Martijn Voogt, de channel marketing manager van Jabra, straalt enthousiasme uit. Het gaat dan ook goed met de fabrikant van intelligente audio-oplossingen. Voogt ziet een aantal interessante trends, waaronder een toenemende vraag naar draadloze headsets in traditionele telefonie-omgevingen en een grotere behoefte om geconcentreerd te werken en daarmee productiever te zijn. Daar speelt het bedrijf op in met de nieuwe Jabra Evolve 75.

De resultaten in 2017 stemmen tot nu toe tot grote tevredenheid, zegt Voogt. “We hebben in het afgelopen kwartaal de lijn van 2016 en Q1 van 2017 doorgetrokken, zowel wereldwijd als in de Benelux. De concurrentie staat ook niet stil, maar we merken dat we goed worden gepositioneerd door onze partners en dat we betrokken zijn bij mooie projecten.”

Geen sluitpost

Jabra profiteert onder andere van de nog steeds toenemende vraag naar Unified Communications. “De UC-markt groeit harder dan de totale IT-markt. Dat Microsoft haar portfolio uitbreidt met PSTN Calling laat zien hoe die markt nog altijd in ontwikkeling is. Er is veel vraag naar UC-platformen, niet alleen van Microsoft, maar ook van andere toonaangevende leveranciers. Daarbij zie je steeds vaker dat headsets geen sluitpost zijn maar eerder in het traject ter sprake komen. Resellers hebben ook in de gaten dat de kans van een succesvolle adoptie van een UC-platform veel groter wordt met een goede headset. Het is een essentieel onderdeel.”

Draadloos

Hoewel bedrade en draadloze headsets volgens Voogt beide altijd een specifieke doelgroep zullen houden, merkt hij wel een langzame trend richting draadloos. “De echte callcentermedewerker die acht uur per dag zittend eenvoudige en repeterende gesprekken voert, kan prima uit de voeten met een bedrade headset. We zien echter ook dat gesprekken regelmatig complexer worden. Dat komt door de digitale transformatie van de klantreis. De klant zoekt zijn antwoorden op vragen steeds meer online. Pas als hij er dan niet uitkomt pakt hij de telefoon, op zoek naar persoonlijk contact. De medewerker die deze complexere gesprekken voert haalt voordeel uit een draadloze oplossing. Dat wijzen studies ook uit. Hij of zij heeft dan letterlijk meer bewegingsvrijheid en dat verhoogt de productiviteit. Een ander voordeel is dat een gesprek niet in de wacht hoeft te worden gezet wanneer een collega die iets verderop zit om hulp wordt gevraagd. De waarde van zo’n gesprek wordt daarmee groter en de afhandelingstijd gaat omlaag.”

Ontwikkeling

De trend naar draadloos in traditionele telefonie-omgevingen, bijvoorbeeld in call centers, wordt ook gedreven door de opkomst van UC-oplossingen, merkt Voogt. “Je ziet dat bestaande UC-platformen worden voorzien van add-ons met contact-center-functionaliteiten. Maar ook UC-oplossingen die in de kern gericht zijn op contact centers nemen een vlucht. En daardoor groeit de belangstelling voor een draadloze headset. Soms volledig gekoppeld aan de UC-oplossing en soms nog in combinatie met een traditionele bureautelefoon.”

Jabra Evolve 75

Draadloos wordt ook in de kantooromgeving steeds belangrijker en de nieuwe Jabra Evolve 75 sluit goed aan op deze ontwikkeling. Voogt is trots op de draadloze headset met active noise cancellation, die in mei van dit jaar is gelanceerd. Daarbij dempt de headset automatisch het omgevingsgeluid door een anti-geluid te produceren. Voogt: “Zoals ik al zei: de headset is cruciaal geworden voor het vergroten van de adoptie van een UC-platform. Hoe groter de adoptie en het succes van het platform, hoe groter de return on investment. Dat is met de Jabra Evolve 75 niet anders. Deze oplossing richt zich echter ook op de verdere verbetering van de productiviteit en concentratie van kantoormedewerkers. Hierdoor profiteert niet alleen de IT-afdeling van deze headset, maar ook de medewerker zelf.”

De Jabra Evolve 75 maakt onderdeel uit van de Evolve-serie die sinds de lancering eind 2014 uitgegroeid is tot een paradepaardje van Jabra. “Als onze partners met een klant praten over UC en bijbehorende headsets, gaat het vaak meteen over Evolve. De serie bestond destijds uit een mix van draadgebonden en een draadloze headset. We waren ons er toen al van bewust dat active noise cancellation een belangrijke rol ging spelen. De bedrade Jabra Evolve 80, die daar over beschikt, laat dat ook zien. Maar toen was er naar onze mening nog niet voldoende potentieel voor een draadloze headset met active noise cancellation. Dat is nu anders.”

Geen afleiding

Doordat we anders zijn gaan werken is ook de kantoorruimte fysiek anders ingericht. Cubicals en  vaste werkplekken zijn verdwenen en de kantoortuin deed zijn intrede. “Zeventig procent van alle kantoormedewerkers, door ons knowledge workers genoemd, werkt in een zogeheten kantoortuin”, weet Voogt. Hierdoor is geluidsonderdrukking, passief danwel actief, een hot topic geworden. “Het is namelijk bewezen dat de kantoortuin de minst productieve werkruimte is, omdat je snel afgeleid wordt. Het kost gemiddeld liefst 23 minuten totdat je weer in je concentratiezone bent nadat je bent afgeleid. Afleiding heeft daarmee een negatieve impact op de productiviteit van medewerkers. Daarom kan een headset waarmee je als het ware een virtuele stilteruimte kunt creëren van grote toegevoegde waarde zijn.”

Jabra is niet de enige headsetfabrikant met een draadloze headset met active noise cancellation, geeft Voogt toe. Maar de Jabra Evolve 75 heeft volgens hem een duidelijke meerwaarde. “Dit is de eerste Skype for Business-gecertificeerde headset die voldoet aan alle eisen die Microsoft stelt voor gebruik in open office en outdoor-omgevingen. Dat maakt de Jabra Evolve 75 uniek ten opzichte van andere oplossingen in de markt.”

Handige features

De Evolve 75 heeft een aantal handige features. “Zo kun je een gesprek eenvoudig muten door de microfoonarm omhoog te zetten. Bovendien is er een listen-in-knop waarmee je de active noise cancellation tijdelijk ongedaan kunt maken om je collega’s te kunnen horen. Als je die knop aanzet en je begint te spreken, dan hoor je jezelf door de headset praten. Daarmee voorkom je iets dat vaak gebeurt: dat mensen met een headset op, te hard praten en het gesprek overstemmen. Uiteraard is ook de busylight, één van de kenmerken van de Jabra Evolve-serie, weer op de headset aanwezig. Ditmaal op beide oorschelpen. Hierdoor is het voor medewerkers en collega’s nog eenvoudiger te zien of iemand in gesprek is of niet gestoord wil worden.”

Door: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht
Mobility