Bart Janssen, Acer Benelux: ‘Na het onderwijs nu ook de zakelijke markt’

05-10-2017 | door: Martijn Kregting

Bart Janssen, Acer Benelux: ‘Na het onderwijs nu ook de zakelijke markt’

Acer Benelux heeft zich met zijn focus op Google Chrome een stevige footprint verworven in de zakelijke markt. De groei van Chrome in de sector educatie de afgelopen jaren levert steeds meer jonge Chrome-ambassadeurs op, die nu starten in het bedrijfsleven. Daarmee groeit de behoefte aan Chrome-gebaseerde oplossingen. “Wij hebben al jarenlang ons vertrouwen in Google vertaald naar een inmiddels breed portfolio van Chrome-gebaseerde devices,” stelt country manager Benelux Bart Janssen. “We zien dat zich dat nu na het onderwijs ook in de zakelijke markt uitbetaalt.”

Acer heeft een sterke basis in consumentenproducten, maar is ook al jaren een grote speler in de educatieve sector. Veel mensen kennen de hardware-producent van de Aspire-modellen en de Predator gaming-devices, weet Bart Janssen. “We zijn in de Benelux leading in consumer (bron GFK, red.) en uiteraard blijft hier ook onze focus liggen. Steeds vaker zijn de behoeften van de consument als eindgebruiker nauw verweven met die van bedrijven. Voor onze Predatorlijn hanteren wij de tagline ‘Verover nieuwe werelden’, maar ik zie dit ook als een doelstelling binnen onze organisatie als het gaat om nieuwe markten.”

Buiten de educatieve sector om, ziet Acer volop mogelijkheden in B2B en de gezondheidszorg. Bedrijven willen waar en wanneer dan ook toegang krijgen tot werkplekomgevingen. De complexiteit van deze omgeving is de laatste jaren gegroeid. Hard- en software blijven hiervoor het fundament vormen. Dit maakt dat ICT in het bedrijfsleven  een rol heeft aangenomen die zelfstandigheid van werknemers ondersteunt.

Janssen: “De productbehoefte verandert mee en een nieuwe generatie gebruikers is tot onze doelgroep toegetreden. Oude standaarden zoals 15 inch dockable verdwijnen, nieuwe oplossingen ontstaan. Zoals onze nieuwe Switch-serie (detachables) en Chrome-oplossingen, die met slimme functies inspelen op zelfstandige bedrijfsystemen met gebruikers die behoefte hebben aan mobiliteit.”

Vraag naar Chrome-gebaseerde werkomgeving

Een deel van de nieuwe generatie leerlingen en studenten is gewend aan het Chrome-OS, wat volgens Janssen voordelen biedt bij het ontwikkelen van een positie in de zakelijke markt. “De transitie naar online- en cloudgebruik van diensten in combinatie met onze kennis en ons portfolio van Chrome maakt dat we steeds vaker gevraagd worden door IT-aanbieders om samen met hen een Chrome-gebaseerde werkomgeving te leveren.”

Ook in de B2B-sector zie je volgens Janssen - bijvoorbeeld bij organisaties met veel werknemers - dat niet het device centraal staat, maar de gebruiker en diens account. Zo is er in de gezondheidszorg vraag naar een oplossing waarmee een gebruiker overal kan inloggen om direct te werken of informatie over een patiënt op te vragen. Hetzelfde device moet door meer mensen gebruikt kunnen worden. Google ondersteunt dit gebruikersgebaseerde model sterk. Daarnaast biedt Microsoft binnen de educatieve sector nu Windows 10 S aan, dat ook inspeelt op deze nieuwe en toegangelijke manier van werken.

Toegankelijkheid, lokale aanwezigheid

Acer werkt met verschillende specialisten op gebied van Windows- of Chrome-gebaseerde oplossingen. De producent ondersteunt deze partners met een productaanbod en ondersteunende diensten. Acer Benelux heeft daarnaast als een van de weinige hardwareleveranciers in de regio een eigen reparatie- en callcenter. Hardware zelf is een vrij uitgeknepen markt, dus het gaat in toenemende mate om de diensten er omheen. Janssen benadrukt dan ook de voordelen van de mogelijkheid om hardware lokaal te laten repareren. Ook onderscheidt Acer zich volgens de country manager met lokale ondersteuning vanuit het callcenter van Acer.

Een andere USP is volgens Janssen de toegankelijkheid van de organisatie en de lokale aanwezigheid. “Als bedrijven of eindconsumenten eerst kennis willen maken met de mogelijkheden van bijvoorbeeld Chrome, dan kunnen ze gewoon bij ons in Den Bosch terecht. Dit is geen ivoren toren. We laten graag zien wat er kan, maar geven ook duidelijk aan wat er niet kan. Het moet wel een eerlijk beeld zijn. Training of informatie omtrent producten en oplossingen zijn gemakkelijk te regelen bij Acer als die behoefte er is. Deze band tussen Acer en haar partners zorgt voor vertrouwen.”

Informatiecampagne voor zakelijke markt

Toen Acer een jaar of vier geleden van start ging als leverancier van Chromebooks voor het onderwijs, heeft de organisatie een magazine opgesteld voor alle educatieve instellingen in Nederland. Daarin werd helder en objectief geschetst wat voor onderwijsinstellingen de (on)mogelijkheden van Chrome waren. Acer communiceert ook al jarenlang de mogelijkheden voor de Windows devices in de educatie sector.

Dergelijke informatieve campagnes wil Acer nu opstarten voor het bedrijfsleven: een helder beeld van de voordelen van Chrome, de nadelen, de kosten en wat het kan opleveren. “Daarmee willen wij IT-partners een helpende hand bieden om in het bedrijfsleven het Google-OS aan te bieden als alternatief voor meer traditionele werkomgevingen,” legt Janssen uit. “Verder komt er een aantal case-studies over bedrijven in diverse sectoren die Chrome al gebruiken en over hun ervaringen vertellen.”

Natuurlijk is het aantal kanaalpartners dat actief is in de zakelijke sector vele malen groter dan in de educatieve sector en is de markt verdeelbaarder. Acer zal in zijn uitingen dan ook duidelijk maken via welke weg deze partners online bij de producent te vinden zijn en wat hun specialiteiten zijn. “Zo willen we in de zakelijke markt herhalen waarmee we eerder in het onderwijs geslaagd zijn.”

Door: Martijn Kregting

Terug naar nieuws overzicht
Hardware