Zebra Technologies richt zich meer op sport branche

16-10-2017 | door: Hans Steeman

Zebra Technologies richt zich meer op sport branche

Zebra Technologies is al jaren gespecialiseerd in het door middel van tags volgen van producten en goederen. De tags zijn kleine componenten die in pakketten, auto’s en goederen verwerkt kunnen worden. De focus lag altijd op detailhandel, transport, fabricage en gezondheidszorg, maar verschuift nu ook richting sport, aldus John Pollard Business Development Lead van Zebra Technologies.

De technologie is door zijn aard ook voor de sportwereld uitermate geschikt. In combinatie met de juiste hard- en software kunnen bewegingen van sporters gevolgd en bewaakt worden. De National Football League (NFL) is in zee gegaan met Zebra Technologies om wedstrijddata te verzamelen en veredelen rond de football wedstrijden. Hiermee wordt de beeldinformatie televisiekijkers veredelt en ook de kijkervaring van de toeschouwers in het stadion sterk verbeterd doordat er aanvullende data beschikbaar komt. Strenge privacy afspraken beperken het gebruik van de data nog, maar volgens Mike King Product Management Lead van Zebra technologie is er een schat aan informatie beschikbaar om tal van nieuwe initiatieven te ondersteunen. Vooralsnog leggen spelers en directie van de NFL daar beperkingen op.

Zebra Technologies gebruikt kleine tags die een UWB-signaal van 5-6,5 GHz met een identificatiecode van 8 bytes uitzenden. Ze zitten verwerkt in de kleding van de spelers (elke speller drie tags) en gaan gemiddeld een jaar mee. Een geavanceerd antennesysteem rond het speelveld vangt de signalen van de tags op waarna het computersysteem de rest verzorgt. Het meten van de locatie gebeurt 25 keer per seconden en kan voor snel bewegende objecten zoals de recent toegevoegde tracking van ballen verhoogd worden tot het tienvoudige. Het bereik van de sensor is 150 m. Met het concept is een indoor plaatsbepaling mogelijk tot op 15 cm. Ter vergelijking, GPS werkt enkel in de buitenlucht en heeft een nauwkeurigheid van 1,5 meter. Inmiddels zijn ook chips samen met fabrikant Wilson in de bal geïntegreerd waardoor de ervaring van de kijker verder geoptimaliseerd kan worden.

Zebra levert zijn IoT-technologie uitsluitend via channel partners.

Door: Hans Steeman

Terug naar nieuws overzicht
Software