Witold Kepinski - 17 oktober 2017

Run Live Truck: van innovatief idee naar werkende oplossing in 5 dagen

Innovatieve ideeën in vijf dagen tijd omzetten in werkende oplossingen. Met dit doel trok SAP Nederland de afgelopen maanden het land in met de speciaal daarvoor ingerichte Run Live Truck. Tijdens een terugblik in het Design Thinking Center in Amsterdam deelden onder andere KWF Kankerbestrijding, Coop Supermarkten en Waterwatch Cooperative de prestaties die ze in dit ‘rijdende laboratorium’ hebben neergezet.

Gebruiker centraal

‘Design thinking’ liep als een rode draad door alle presentaties. Bij deze aanpak is niet technologie het uitgangspunt, maar de behoefte van de gebruiker. Of zoals Arjen Vriens van Amazon Web Services – een van de partners van het Run Live Truck-project – het mooi verwoordde: “Bij ons begint een innovatie met het schrijven van het persbericht.” Op die manier zorgt deze innovatieve partij ervoor dat de toegevoegde waarde die een beoogde innovatie voor de gebruiker heeft centraal komt te staan.

Aan het avontuur in de Run Live Truck ging voor Waterwatch, Coop en KWF Kankerbestrijding dan ook een ‘inspiratiesessie’ in het Design Thinking Center van The Next View vooraf. Het verblijf in de truck begon vervolgens met een briefing over de opgestelde innovatiecase om op de vijfde dag te eindigen met een werkend prototype.

KWF Kankerbestrijding

In het geval van KWF Kankerbestrijding werd de werkende oplossing zelfs al op de derde dag opgeleverd. Het resultaat was een applicatie die kinderen op een gamification-achtige manier wijst op de gevaren van de zon.

“Als ik huidtype 2 heb en volgende week op vakantie ga naar Barcelona, dan geeft de app me een persoonlijk advies over hoe ik me in moet smeren”, zo legde Kim Kruijt, bij KWF Kankerbestrijding beleidsmedewerker Preventie, tijdens de terugblik in Amsterdam uit. Dat advies is gebaseerd op grote dataverzamelingen die wereldwijd beschikbaar zijn over bijvoorbeeld de zonkracht op een bepaalde locatie op een bepaald moment.

Waterwatch Cooperative

Weerdata staan ook centraal in de applicatie die Waterwatch Cooperative ontwikkelde in de Run Live Truck. Het gerealiseerde prototype combineert informatie over gewassen met meteorologische data. “Hiermee kunnen we voorspellen wanneer bijvoorbeeld een schimmel zich gaat ontwikkelen”, lichtte Harry Derksen van Waterwatch toe. “Boeren kunnen dan pesticiden inzetten alleen wanneer het nodig is en de opbrengt van een veld verhogen.”

Coop Supermarkten

Bij Coop Supermarkten draaide de innovatie volgens IT Business Consultant Vera Kranen om de vraag ‘wat kunnen we met de voorraadstanden?’ De design-thinkingsessie leidde tot twee cases. Zo ontwikkelde de supermarktketen een app met ‘vrachtwageninformatie’. Winkeliers kunnen op een dashboard precies volgen waar de vrachtwagen zich bevindt en of er iets uit een bestelling ontbreekt. “Vijf minuten voor aankomst krijgt de winkelier een melding dat de vrachtwagen eraan komt zodat de vulploeg paraat kan gaan staan. Dat versnelt het proces.”

Nieuwe tour

De ervaring leert dat aan innovatieve ideeën nooit een tekort is. De deelnemers aan het Run Live Truck-project hebben aangetoond dat het mogelijk is om die ideeën in nog geen vijf dagen tijd om te zetten in werkende oplossingen, onder andere door een ‘dreamteam’ in een inspirerende omgeving samen te laten werken. Voor SAP zijn de gerealiseerde successen aanleiding om weer op pad te gaan met de Run Live Truck, op weg naar nieuwe innovaties. De tweede tour vindt de komende weken plaats.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!