Witold Kepinski - 23 oktober 2017

NETGEAR wil met nieuwe producten 'first in market' zijn

NETGEAR wil met nieuwe producten 'first in market' zijn image

NETGEAR wil netwerkproducten lanceren waarmee de producent uniek en 'first in market' is. “In de massa onderscheid je je op prijs, maar daar hebben wij helemaal geen zin in”, vertelt Regional Director Benelux Arend Karssies. Liever kiest NETGEAR voor productlijnen met een zekere 'footprint' in de markt, zoals Orbi Pro Wifi, ReadyNAS, switches en Arlo en de Insight-app.

Karssies noemt het nieuwe wifi-systeem Orbi Wifi Pro als een goed voorbeeld van waar NETGEAR wil staan in de markt. “Een ideaal product voor kleinzakelijke omgevingen: horeca, sportscholen of bijvoorbeeld de lokale apotheek. Klanten in dergelijke segmenten willen wifi, maar snappen zelf niet hoe dat werkt. Ze zijn arts of barman, geen IT'er. Tegelijk zijn ze wel degelijk op de hoogte van de gevaren van een gastennetwerk; dat klanten via wifi bij het patiëntendossier van een zorginstelling kunnen, of bij de printer. Ze willen daarom een oplossing die net zo simpel is als wat ze thuis hebben. Orbi is een typische small business oplossing en werkt out-of-the-box. Echt een oplossing waarmee een reseller een klant in het kleinbedrijf blij maakt.”

'Set-and-manage' met Insight

Voor het beheer en de configuratie van meerdere apparaten en (wireless) netwerken op afstand, heeft NETGEAR de Insight-app. 'Netwerkbeheer vanuit de palm van uw hand', is de slogan. “Een typische 'set-and-manage oplossing voor eindgebruikers, maar ook voor resellers”, vindt Karssies. “Je kunt met de Insight-app heel eenvoudig een of meerdere netwerk(en) beheren. Switches, access points en storage devices: allemaal 'Insight enabled'. Het is een honderd procent cloud managed netwerkomgeving voor het MKB, die we nog verder willen uitbreiden. Voor een reseller is dit een uitgelezen kans om zijn footprint bij een klant te vergroten. Je komt bij een klant binnen met bijvoorbeeld storage, maar je kan dat al snel aanvullen met switches of een wireless. Met Insight zet een reseller zijn klant in een ecosysteem, met volop upsellmogelijkheden en de mogelijkheid om jezelf als reseller te positioneren als managed service provider voor je klanten.”

ReadyNAS en Nighthawk

Praten we over storage, dan streeft NETGEAR naar een zo groot mogelijke capaciteit per rackunit “Mensen gooien niks weg en willen alles bewaren, het liefst in honderd versies”, legt Karssies uit. “Met ReadyNAS hebben we een betrouwbare opslag tegen een uitstekende prijs. Onze Network Attached Storage (NAS) loopt überhaupt goed, hoewel storage als productlijn erg onderhevig is aan marktontwikkelingen. Mensen komen langzaam terug op het idee dat alles naar de cloud moet. De vraag is bovendien wat de nieuwe Europese privacywet GDPR gaat betekenen voor het Nederlandse MKB.”

Karssies verwacht ook veel van de nieuwe WiFi extenders voor de Nighthawk routers, volgens hem 'supergoede routers met veel instelmogelijkheden'. “Voor thuis is de Nighthawk het best verkochte product van Nederland, alleen was de snelheid over langere afstanden lager zoals gebruikelijk. Zeker met de huidige ontwikkelingen qua snelheid, applicaties en verspreiding van WiFi apparaten door een woning is er een behoefte aan een nieuw soort WiFi extender in de markt. De nieuwe serie Nighthawks geeft gebruikers dezelfde performance als Orbi, maar met de instelmogelijkheden die Nighthawk-gebruikers van ons gewend zijn.”

Nieuwe switches

Tot slot de switches van NETGEAR. “Met nieuwe switches, die bestaan uit 48 en 24 poorten, hebben we nieuwe portfolio's uitgerold die meer vermogen kunnen bieden aan boord”, besluit Karssies. “Dat is nodig, omdat op een bedrijfsnetwerk steeds meer apparaten worden aangesloten, die meer stroom gebruiken. Er worden ook steeds snellere access points aangesloten. De trend is bovendien dat de techniek die enterprises gebruiken, steeds populairder wordt in het MKB. Daarom zorgt NETGEAR ervoor dat kleinere bedrijven hun backend kunnen upgraden, maar in een price & performance range die past bij het MKB.”

Door: Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!