ALSO wil in België een bedrijf met een gezicht zijn
19-10-2017 | door: Johan van Leeuwen

ALSO wil in België een bedrijf met een gezicht zijn

Sinds begin vorig jaar heeft ALSO een kantoor in Gent. Vanaf die tijd wordt er in België hard gewerkt aan de opbouw, maar helemaal nieuw is het bedrijf er niet. Robbie Vermeulen, aangesteld als Salesmanager in België en Harald Nuij, Chief Customer Officer, leggen uit.

De beslissing om met een kantoor in België van start te gaan werd ongeveer twee jaar geleden genomen. “We waren al via een exportmodel actief in België”, vertelt Nuij. “We merkten dat er veel potentieel zit in de Belgische markt, helemaal nadat Alpha International onderdeel werd van ALSO. Alpha International was namelijk al zeker vijftien jaar zeer actief via een grote groep Belgische partners. Wij zagen de uitdaging om dat met ALSO ook voor andere productcategorieën, zoals hardware en software, te laten gelden. En dat kun je volgens ons het beste doen vanuit een lokaal kantoor, met mensen die letterlijk en figuurlijk de juiste taal spreken.”

Positief signaal
“We willen met een Belgische organisatie ook een positief signaal geven naar de Belgische partners waarmee we samenwerken”, vervolgt Nuij. “En naar de leveranciers. Zij kunnen nu worden ontvangen op ons kantoor in Gent. Onze leveranciers hebben ons meteen ondersteund met dit plan, waardoor we in de Belgische markt beschikken over een heel mooi portfolio. De start van de samenwerking met HP Inc. was natuurlijk een belangrijke mijlpaal voor ons kantoor in België.”

Strategisch belang
De Gentenaar Robbie Vermeulen, die een IT-achtergrond heeft maar recent actief was in de kantoorartikelenwereld, werd eind vorig jaar aangenomen als Salesmanager, onder andere om het team neer te zetten en de markt te verkennen. Hij hoefde met zijn mensen niet vanaf nul te beginnen. “Maar dat gold wel enigszins voor de naamsbekendheid van ALSO in België. Daar hebben we de afgelopen negen maanden hard aan gewerkt en dat blijft één van de belangrijke doelstellingen. Het voordeel is dat Alpha International wel bekend was in België en in mindere mate gold dat ook voor Actebis (dat in 2011 ALSO werd, red.). Daardoor lag de basis, onder andere ook de logistieke structuren, er al.”

Aan het begin van dit jaar stond Vermeulen aan het hoofd van een team van vijf mensen, nu zijn dat er al meer dan tien. Een duidelijk teken dat België voor ALSO grote waarde heeft. “Het is een markt met een hoog strategisch belang”, laat Nuij weten. “We zullen met ALSO in België blijven investeren.”

Gezicht
ALSO wil, zoals Vermeulen het omschrijft, een bedrijf met een gezicht zijn. Hij legt uit: “In België hechten wij veel waarde aan relaties. Verkopen gaat om gunnen. We hebben ons team daarom geselecteerd op het beschikken over relationele vaardigheden. Daarmee kunnen we ons in de Belgische markt écht onderscheiden.” Want ALSO kiest duidelijk voor de lange termijn. “We gaan niet voor louter een agressieve pricing. De prijzen zijn concurrerend, maar we hechten vooral waarde aan een goede en constructieve relatie.” Daarbij hoort in België ook het spreken van twee talen. Vermeulen: “Er zitten Vlamingen en Walen in ons team en iedereen is tweetalig. Alle schriftelijke communicatie gebeurt in Nederlands en het Frans.”

Optimale mix
De doelstelling in België is duidelijk voor Nuij. “We willen een solide positie in de markt innemen en de partners een optimale mix aanbieden van klassieke distributieactiviteiten, oplossingen en onze diensten, zowel digitaal als offline. Op die manier willen we een loyale klantengroep opbouwen. Onze toegevoegde waarde is onder meer dat we de webshops van ALSO International en ALSO België gaan integreren en dat de reseller daardoor vanuit één portal toegang heeft tot beide portfolio’s. Daarnaast voegen we met de recente acquisitie van Five 4 U twee unieke productcategorieën toe: het Apple-portfolio inclusief accessoires en ook large format printing.”

Het aanbod en de aanpak zijn in België hetzelfde als in Nederland. Nuij: “Uiteraard inclusief onze ALSO Cloud Marketplace. En met Workplace as a Service, oftewel WaaS, waarbij je als eindklant tegen een vast maandelijks tarief hardware, software, clouddiensten, financiering en support in één pakket afneemt.”

Gent
ALSO koos voor het mooie Gent als standplaats. Vermeulen: “Gent is qua wegennet beter bereikbaar dan Brussel en Antwerpen. Het is bovendien een studentenstad, met veel jong talent dichtbij. We zitten in het stadsdeel ‘The Loop’. Dat is een bekend zakelijk centrum, dat dicht aan de snelweg ligt, maar ook op loopafstand van het treinstation. We hebben er een erg mooi en ruim kantoor waar we ook presentaties en trainingen voor partners geven.”

Door: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht
Hardware