Floris Hulshoff Pol - 18 oktober 2017

CIO Round Table: Digitale transformatie is meer dan alleen een technologische verandering

CIO Round Table: Digitale transformatie is meer dan alleen een technologische verandering image

De bank van de toekomst draait waarschijnlijk volledig op data. Grote instellingen hebben veel tijd nodig om zich aan te passen aan nieuwe manieren van werken. Hoe ze zich daarop kunnen voorbereiden, werd onlangs besproken tijdens een roundtable diner met als thema ‘tijdens het digitaal transformeren gaat de business gewoon door’. Dit evenement werd georganiseerd in samenwerking met HPE  en Scholten Awater.

Gastspreker tijdens het diner is Peer van Heeswijk die als Senior IT Projectlead werkzaam is bij de Volksbank. De Volksbank is de holding van de merken ASN, SNS, Regiobank en BLG Wonen. Van Heeswijk heeft de taak om de banken intern te transformeren naar een meer ‘agile’-achtig denken en handelen zonder dat ze hun focus op klanten verliezen.

In de afgelopen jaren heeft Van Heeswijk geholpen om de Volksbank te laten overstappen op digitaal werken. Dat is echter niet over een nacht ijs gegaan, zo vertelt hij. De Volksbank is een financiële instelling, dus security is wel een ‘dingetje’, zoals Van Heeswijk het noemt. Banken staan onder zwaar toezicht van de ECB. Op de werkplekken wordt daarom als authenticatiemethode een smartcard gebruikt. Vanwege de regels van de ECB moet de

Toegang tot data

Volksbank ook exact weten wie waar toegang toe heeft. “Tegenwoordig als de ECB komt, en dat gebeurt onaangekondigd, dan willen ze ruwe data. Die moeten wij dan zo voor ze kunnen produceren. Daarom hebben we een apart ECB-team opgericht om hen snel te kunnen helpen. Die moet overal informatie kunnen ophalen.”

De bank van de toekomst draait volledig om data, verwachten de deelnemers aan de discussie. Wat dat betreft zit Van Heeswijk op een goudmijn, namelijk een grote verzameling klantdata.

Goede mensen

Het slagen van een organisatie en vooral van een digitale transformatie hangt namelijk voor een groot deel af van goede mensen en hun houding en gedrag. Niet iedereen is een professional, volgens Van Heeswijk. “Bij het sollicitatiegesprek geloof ik wel dat ze die papieren hebben. Maar hebben ze de juiste houding en het juiste gedrag? Mensen met de juiste houding en mentaliteit maken het verschil.”

Ook moet het gebruik van nieuwe technologie door het management ondersteund worden. Of zoals iemand het verwoordt: “als het niet van bovenaf gedragen wordt, gaat het niet gebeuren”.

Als water uit de kraan

“We hebben nu al de houding richting infrastructuur dat het ons niet interesseert, dat staat er en moet gewoon werken. Datzelfde geldt binnenkort ook voor applicaties”, meent een discussielid. “Het zijn gewoon dingen die je aan of uit kunt zetten en die zoveel intelligentie hebben tegenwoordig dat de applicaties zelf bepalen welk deel aan of uit gaat. Dat is de transformatie die bedrijven doormaken. Dat vergt een andere manier van denken die vooral op businessafdelingen moeilijk is om over te brengen.”

Bekijk hier de videoreportage

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!