18-10-2017 | door: Redactie

Visie, mensen en technologie moeten klaar zijn voor transformatie

De digitale transformatie gaat aan weinig sectoren ongemerkt voorbij. Hoe of wanneer je organisatie ook verandert, tijdens de transformatie moet de ‘tent’ gewoon doordraaien. Hoe je dat kunt doen en op welk moment je daarbij partners kunt inzetten, dat werd besproken tijdens een roundtable diner met als thema ‘tijdens het digitaal transformeren gaat de business gewoon door’! Dit evenement werd georganiseerd in samenwerking met HPE en Scholten Awater.

Iemand die uit ervaring spreekt als het gaat om digitale transformatie, is Peer van Heeswijk, Senior IT Projectlead bij Volksbank. De Volksbank is de holding van de merken ASN, SNS, Regiobank en BLG Wonen. Van Heeswijk staat voor de taak om de banken intern te transformeren naar een meer ‘agile’-achtig denken en handelen terwijl ze hun focus op klanten blijven houden.

De vier merken van de Volksbank worden goed ontzorgd door de IT-infrastructuurlaag die eronder zit. Door de infrastructuur goed in te regelen, kan Van Heeswijk nu veel meer ontspannen en zich bezighouden met 'leuke dingen', zoals het creëren van een prettige werkplek.

Partners inschakelen

De ervaring van een van de aanwezigen is echter dat de kennis en kunde bij IT-medewerkers een grote uitdaging is. “Zeker als je alles on-premise wil doen, dan legt dat een enorme druk op de kennis van je medewerkers.” Van Heeswijk ziet daar dat de adviserende rol van de leverancier toeneemt. “Je hebt een probleem en vraagt een leverancier te hulp. Zij gaan meedenken en helpen om de juiste partner te vinden.”

Er zijn ook organisaties die besluiten om hun personeel naar een training te sturen. Dat kun je ook goed aan partners overlaten, vindt iemand aan tafel. “Als je een nieuwe werkplek wilt introduceren, moet je je mensen meenemen in die reis en trainen om dat te kunnen doen. Als onderdeel van ons advies hebben wij een trainingsbureau ingeschakeld om alle medewerkers te instrueren. Dat heeft positieve resultaten gehad. Wij geven ze dus raad en het advies om hun mensen naar een training te sturen.”

Je kunt dus wel partners inzetten, maar uiteindelijk moeten de mensen het wel zelf kunnen doen. Daarom adviseert Peer van Heeswijk om medewerkers aan te nemen die beter zijn dan jijzelf.

Houding en gedrag

Het slagen van een organisatie en vooral van een digitale transformatie hangt namelijk voor een groot deel af van goede mensen en hun houding en gedrag. Niet iedereen is een professional, volgens Van Heeswijk. “Sommigen zijn op één vlak heel goed, bijvoorbeeld techniek. Maar je moet ook goed kunnen communiceren en nog veel meer. Het hangt vooral af van de vraag of je goede mensen hebt.” Het draait dus om houding, gedrag en competentie. “Bij het sollicitatiegesprek geloof ik wel dat ze die papieren hebben. Maar hebben ze de juiste houding en het juiste gedrag? Mensen met de juiste houding en mentaliteit maken het verschil. Daarom vraag ik ze ook: waarom maak jij het verschil? Waarom moeten wij jou hebben?”

En naast het hebben van goede mensen, wordt geadviseerd om activiteiten die niet tot de core-business behoren, uit te besteden. Vraag jezelf af: is er een partij die dat beter kan dan wij? Zoja, dan nodig je die uit voor een presentatie en als die je weet te overtuigen, dan laat je dat die partij beheren. Die trend ligt ook ten grondslag aan de overgang naar de cloud.

“We hebben nu al de houding richting infrastructuur dat het ons niet interesseert, dat het er is en gewoon moet werken. Datzelfde geldt binnenkort ook voor applicaties”, meent een discussielid. “Het zijn gewoon dingen die je aan of uit kunt zetten en die zoveel intelligentie hebben tegenwoordig, dat de applicaties zelf bepalen welk deel aan of uit gaat. Dat is de transformatie die bedrijven doormaken. Dat vergt een andere manier van denken die vooral op businessafdelingen moeilijk is om over te brengen. We zijn heel erg gewend om in de lijntjes te denken die we altijd hadden.”

 

Disruptie

Alles draait om producten en diensten sneller naar de markt te kunnen brengen. Peer van Heeswijk bevestigt dit met een eigen voorbeeld. “Wij hebben er 75 jaar over gedaan om 50 miljoen gebruikers te krijgen. De makers van het spel Angry Birds hebben dat aantal in niet minder dan 35 dagen gehaald.” En die tijden worden naar verwachting alleen maar korter.

Volgens een van de discussieleden, kunnen we hiervan leren dat disruptie niet gaat over het aanvallen van een bestaande markt, maar het creëren van een nieuwe markt. Om te zien waar de disruptie vandaan zal komen, zou je goed moeten kijken naar problemen en wat er misgaat binnen een organisatie of een sector. Daarom is het voor de Volksbank bijvoorbeeld goed om ook naar businessmodellen buiten de bankwereld te kijken. “Wij zijn de organisatie aan het kantelen want we moeten wendbaarder worden en de klant beter bedienen. Sneller producten naar de markt te brengen. Dit is de grootste verandering die ik heb meegemaakt bij de Volksbank.”

De rol van het IT-team

De architectuur en het team moeten dus klaar voor zijn voor zo’n transformatie, maar belangrijker nog is de visie die erachter zit, zo zegt één van de deelnemers. “Zonder een duidelijke visie is het voor een IT-afdeling heel moeilijk om echt faciliterend te zijn. Dan loop je namelijk altijd achter de business aan te hobbelen.” Wat alle deelnemers aan de discussie beamen, is dat de technologie voor een andere manier van werken, altijd eenvoudig geleverd kan worden. Die verandering moet daarna echter nog wel in de organisatie gaan plaatsvinden. De Volksbank heeft sinds kort een team BizDevOps, zegt Van Heeswijk. Dat team moet ervoor zorgen dat het concern wendbaarder wordt.

Op de vraag hoe de bank van de toekomst er uit gaat zien, heeft Van Heeswijk nog geen antwoord. Maar aan de vergadertafel wordt unaniem aangenomen dat de bank van de toekomst volledig draait om data. “Tegenwoordig als de ECB komt, en dat gebeurt altijd onaangekondigd, dan willen ze ruwe data. Die moeten wij dan zo voor ze kunnen produceren. Daarom hebben we een apart ‘ECB-team’ opgericht om hen snel te kunnen helpen. Dat team moet overal informatie kunnen ophalen.”

Wat dat betreft zit Van Heeswijk op een goudmijn, namelijk een grote verzameling klantdata. “Data management is onze sterke kracht. Dat hebben fintech bedrijven in Nederland niet.”

Bekijk hier de videoreportage

 

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie