Augmented Reality
Google Glass was de eerste ‘echte’ mobiele toepassing van augmented reality (AR) of van toegevoegde realiteit (TR) zoals we dat in het Nederlands zouden moeten zeggen. In 1995 schreef Ronald Azuma al een mooi overzicht van de draagbare toepassingen die toegevoegde virtuele informatie aan onze 3D-realiteit zou kunnen inhouden. De meeste ontwikkelingen richten zich op toepassingen in productie, medische en militaire praktijk, route-aanwijzing en natuurlijk de entertainmentindustrie. De toegevoegde elementen waren in eerste instantie eenvoudige sensordata of extra informatie over de omgeving.
In de jaren veertig werden al geprojecteerde beelden op een doorzichtige lens voor de ogen van gevechtspiloten geplaatst: de Heads Up Display (HUD). Het beeld was gefocusseerd op oneindig en werd met een Kathodestraalbuis geprojecteerd. Later werden hiervoor steeds vaker laserprojecties gebruikt. Eind jaren tachtig waren de Oldsmobile en Pontiac de eerste auto’s die van een commerciële HUD waren voorzien. Sindsdien is het een optie die veel autofabrikanten leveren, zelfs als retrofit.
Pokemon
Afgelopen jaren is AR sterk geïnnoveerd, mede omdat onze mobiele devices van camera’s en sensoren zijn voorzien en het makkelijker is allerlei additionele informatie aan een beeld toe te voegen. De Pokemon rage heeft in 2016 de praktische mogelijkheden van AR voor het grote publiek duidelijk gemaakt. Het is een mooi voorbeeld hoeveel basistechniek voor het internet der dingen we eigenlijk al in onze smartphone voorhanden hebben.
Met de groeiende digitalisering van de dode wereld om ons heen betekent dat eigenlijk dat we steeds meer digitale informatie beschikbaar krijgen om extra realtime informatie-lagen toe te voegen aan onze waarneming van de reële wereld. Hierdoor kunnen we fantasiewerelden simuleren terwijl we toch in oogcontact blijven met onze omgeving. Dit in tegenstelling tot Virtual Reality waarbij we ‘afgesloten’ zijn van onze fysieke waarneming.
Rechtszaak
Bij een rechtszaak in Baltimore werd een politieofficier aangeklaagd in verband met het dodelijke schietincident van inwoner Freddie Gray. Het was een complexe situatie waarin het incident plaatsvond en de Washington Post vroeg zich af hoe ze hun lezers de complexe situatie en volgorde van gebeurtenissen konden uitleggen. Ze ontwikkelden een ‘augmented reality experience’ die inzicht gaf in de omstandigheden van de dood van deze burger en de daarop volgende betogingen en rellen. Hierbij werden plattegronden, 3D-beelden, audio en tekst gebruikt en kon een smartphone-gebruiker via een AR-app zelf de situatie vanuit verschillende hoeken bekijken en de verschillende getuigenissen in beeld met elkaar vergelijken.
AR-apps
Er zijn al vele AR-apps waarmee interessante toepassingen mogelijk zijn. Zoals bijvoorbeeld de AR measurement kit waarmee je via de camera producten kunt opmeten. Een soort digitale rolmaat waarbij je de camera richt op een onderwerp, klikt waar je wilt beginnen met meten, verschuift naar het eindpunt van je meting en weer klikt. Ik heb de app op mijn iPhone en het werkt – na enig oefenen – werkelijk fantastisch.
Een ander voorbeeld is het terugvinden van je auto in de stad of parkeerterrein. Met de app ‘find your car with ar’ wordt je – als je je positie hebt opgegeven toen je de auto parkeerde – via augmented beelden naar je auto geleid. Ik heb deze toepassingen eerder in interne apps gezien waar je naar vergaderlocaties werd geleid via ar-beelden. De mogelijkheden zijn onuitputtelijk. Je kunt zelfs virtuele auto’s voor je op straat laten racen en virtuele races houden dwars door het rijdende verkeer heen. Of je kunt virtueel graffiti spuiten op muren en gebouwen. Kortom, de creativiteit voor deze consumenten-toepassingen is enorm.
Maar het is lastig om in het woud van AR-apps te vinden wat werkelijk zinvol en nodig is. Bij sommige toepassingen zijn zelfs gelijktijdig drie verschillende apps nodig om de hele 3D AR-beleving te kunnen ervaren. Ook zijn veel apps (nog) alleen op smartphones en niet op tablets beschikbaar. Daarnaast gebruiken de apps vaak veel, heel veel geheugen om goed een realtime beeld te kunnen geven. Dus kijken ontwikkelaars ook naar apps die iedereen heeft zoals Google’s Augment-app en sinds kort Apple’s AR-kit of zelfs naar Facebook. Die probeert dit jaar Snapchat te verslaan – zie hun AR hotdog puppie succes – door AR in te bouwen in Instagram en Messenger. Esteé Lauder gebruikt dat in een Messenger bot getiteld ‘Lip Artist’. Door een selfie te uploaden, kun je jezelf bekijken met verschillende soorten lipstick.
Toekomst AR is lange termijn
De komende twaalf tot achttien maanden zullen we vele nieuw AR-toepassingen voorbij zien komen, hoewel VR zich met 360o camera’s zich momenteel sneller ontwikkelt. AR-techniek is volwassen genoeg om er legio interessante toepassingen mee te bouwen, terwijl IoT de industriële ontwikkeling stimuleert. Door AR-toepassingen zullen social media advertenties wat betreft omzet van advertenties in gedrukte media in 2020 passeren, hoewel ze tevens een boost zullen geven aan gedrukte media zelf door letterlijk papier tot leven te laten komen.
Door: Hans Timmerman (foto), CTO Dell EMC Nederland