29-10-2017 | door: Redactie

Hollander Barendrecht en ketenpartner uitwisselen data via ESB InterSystems

Zowel voor een supermarktorganisatie als voor diens klanten zijn lege schappen een bron van ergernis. Bij de 265 Plus-winkels houden ze de voorraad met versproducten, variërend van groente tot aan blokjes kaas, op peil dankzij de gezamenlijke inspanningen met logistiek dienstverlener Hollander Barendrecht. ICT-voorzieningen spelen een belangrijke rol in de bedrijfsprocessen bij beide organisaties. De automatiseringssystemen voor de primaire processen zijn sterk met elkaar vervlochten. De keuze van de Plus Retail organisatie voor een nieuw geïntegreerd ERP-systeem voor de bedrijfsvoering (SAP), maakte het bij Hollander noodzakelijk om een platform voor het beheren van de data-uitwisseling met de ketenpartner in het bestaande ICT-landschap aan te brengen. ICT-dienstverlener Caesar Experts uit Utrecht implementeert de Enterprise Service Bus (ESB) van InterSystems bij het Vers Distributiecentrum (VDC) in Barendrecht.  

Hollander Barendrecht en de Plus supermarktorganisatie zijn in 2008 nauw gaan samenwerken. In de afgelopen jaren voltrokken zich in de retail grote veranderingen in de operationele uitvoering. Winkels zijn langer open en ook open op zondagen en sommige feestdagen. De kritische klant verwacht een steeds uitgebreider assortiment en meer services, waaronder zelfscanning. Daarmee is ook de datastroom in de logistieke keten tussen supermarktwinkels en de distributiecentra fors toegenomen. De technologische ontwikkelingen hebben daarnaast bijgedragen aan de komst van meer interactieve berichtgeving over orders en de samenstelling daarvan.

Aanpassingen in maatwerk rond WMS

De keuze voor Intersystems Ensemble, die data van uiteenlopende ICT-systemen op een veilige en eenduidige wijze uitwisselt, is op rationele gronden genomen. Zelf overgaan naar SAP was voor Hollander een optie, maar vanuit oogpunt van complexiteit niet aantrekkelijk. Het bestaande MLS warehouse management systeem (WMS van Davanti) is voorzien van veel maatwerk. Die zou ingrijpende aanpassingen moeten ondergaan. De activiteiten in het tweeverdiepingen tellende distributiecentrum van 25.000 vierkante meter worden begeleid door een stem gestuurd ’orderpick’ systeem. Het VDC telt 175 vaste en 200 ambulante medewerkers. Per week verwerkt het distributiecentrum 1,3 miljoen coli aan in- en uitslag van versproducten, zoals groente, fruit, vlees, boter, kaas, zuivel, gebak en bloemen. Via een geautomatiseerde kettingbaan worden de rolcontainers op basis van een aanduiding van ’tenminste houdbaar tot’ (THT) gevuld en komen vervolgens via elektronische labels automatisch terecht bij de laadstations, vanwaar vrachtwagen ze naar de juiste winkels in geheel Nederland transporteren. De producten liggen slechts 1,5 dag in het magazijn. Aanbrengen van wijzigingen in het huidige, goed functionerende WMS brengt risico’s met zich mee. Daarnaast wil Hollander de faciliteiten van het VDC eventueel ook kunnen aanbieden aan andere marktpartijen. Een generiek schakelpunt voor in- en uitgaand berichtenverkeer leent zich makkelijker voor aansluiting op diverse type informatiesystemen. Voorts maken de Barendrechters al langer gebruik van een ESB (koppeling MLS met ERP-systeem RPO), waarvan de technische ondersteuning is komen te vervallen. Er bestond dus al behoefte aan een vervangend, soortgelijk softwareproduct.  

De huidige koppelingen tussen de Plus-supermarktorganisatie en Hollander hebben betrekking op: de inzameling van orders vanuit de Plus-supermarkten; berichtenverkeer over uitlevering vanuit het VDC aan de PLUS-winkels; ontvangst stamdata van Plus. In de nieuwe situatie delen beide partijen naast de ordergegevens straks veel meer informatiestromen, zodat de keten zich straks vanuit één systeem laat aansturen.  

Zorg en retailprocessen vereisen 24x7 technische ondersteuning

De achterliggende ICT-voorzieningen en de ondersteuning moeten berekend zijn op een 24x7 bedrijfsvoering. Hollander weet zich met Ensemble verzekerd van een product dat wereldwijd veel wordt toegepast in de zorgsector. Daar geldt eveneens een inzetbaarheid van 24x7. Met Ensemble borgt de logistieke dienstverlener de betrouwbare dienstverlening naar de ketenpartner Plus. Gelijktijdig haalt het bedrijf een toekomstbestendig ICT-instrument in huis dat de mogelijkheden biedt om distributieactiviteiten te gaan ontplooien voor andere retailers. Ensemble voorziet in het snel ontwikkelen van koppelingen tussen verschillende applicaties (on-premise en cloud), ongeacht de sector waarin ze worden toegepast en draagt daarmee bij aan procesoptimalisatie en controleerbaarheid van vitale operationele informatiesystemen. De software logt al het berichtenverkeer, zodat altijd is na te gaan welke data waarnaar toe is gezonden.

De selectieprocedure verliep in nauw overleg met moederorganisatie The Greenery, waar meer expertise op het terrein van systeemintegratie aanwezig is. Caesar Experts heeft veel kennis van de werkprocessen in de retailbranche. Het bedrijf implementeerde eerder met succes de Ensemble ESB bij de supermarktorganisatie Jan Linders en introduceerde het product ook bij een recent gestart project bij de retailer Vomar. De consultants van Caesar Experts bouwen gezamenlijk met ICT-medewerkers van Hollander de benodigde koppelingen en testen deze afzonderlijk met de specialisten bij de Plus-organisatie. In juni van het volgend jaar zal de ESB tussen Hollander en Plus volledig operationeel in gebruik worden genomen.           

Terug naar nieuws overzicht