Webhose.io kan internetdata efficiënt verzamelen
03-11-2017 | door: Hans Steeman

Webhose.io kan internetdata efficiënt verzamelen

Bedrijven smeken om inzicht te krijgen in de informatiestromen op het internet. Webpagina’s, forums, sociale media overall duiken verwijzingen naar een bedrijf of product op. Traditionele knipseldiensten kunnen dat bijhouden, maar de Israëlische startup Webhose.io weet het hele proces te automatiseren en te ontsluiten via een Restfull API.

CEO Ran Geva: “We zijn in Israël begonnen met het bewaken en verdelen van webdata. Vervolgens zijn we de levenscyclus van persberichten gaan inventariseren. Een bedrijf stuurt een bericht uit, maar gebeurt er ook iets mee?” Het zijn dit soort vragen waarop webhose.io antwoord wil geven. Het motto van webhose is dan ook: “We turn websites into data.”

Webhose specialiseert zich in: online news, online discussies, blogs, eCommerce Producten, het  Tor netwerk en TV & radio nieuws via feeds van NDS. De data dit de zoeksystemen van het bedrijf integreren worden door andere bedrijven als metadata (JSON) ontvangen en kunnen ook weer verwerkt in eigen producten. Men maakt daardoor geen inbreuk op auteursrechten van de publicerende partijen. Ook dynamische webdata zoals voorraadniveaus, productprijzen en volumes worden door het bedrijf verzameld en veredeld. Daarmee ontstaat een interessante datastroom die door grote ondernemingen als inputdata gebruikt wordt.

Security

Zo doet IBM de content gebruiken om Watson AI slimmer te maken met newsfeeds, Salesforce gebruikt de technologie voor media monitoring services, de Rabobank bouwt op basis van de informatie financiële modellen en DigitalStakeout bewaakt via de streams de activiteiten op het darkweb voor cybersecurity risicoanalyses.

Het system analyseert een forum op naam, datum, item etc en levert als resultaat een tabel met alle kerndata. De data van Webhose wordt als een XML-bestand voor data aangeboden en in de B2B markt uitgewisseld tussen hun systemen en zakelijke diensten/prducten van de klanten. Op dit moment zijn er 36000 klanten waarvan 200 betalende bij het 2,5 jaar oude bedrijf. Veel klanten hebben genoeg aan het gebruik van de gratis diensten, serieuze toepassingen vereisen een contract. De gebruikers kunnen via de webportaal experimenteren met de query’s die ze nodig hebben om de gevraagde informatie te vinden.

Door: Hans Steeman

Terug naar nieuws overzicht