Epson wil bedrijfsleven overtuigen van inkjettechnologie
07-11-2017 | door: Redactie
Deel dit artikel:

Epson wil bedrijfsleven overtuigen van inkjettechnologie

Consumenten hebben een inkjetprinter nodig en bedrijven gebruiken printers met lasertechnologie. Dat lijkt bijna een wetmatigheid. Maar Epson denkt er compleet anders over. De leverancier zet met volle overtuiging in op inkjettechnologie voor het zakelijke segment. Rob Clark, Senior Vice President van Epson Europe, legt graag uit waarom.

“Drie jaar geleden hebben we de keuze gemaakt om in te zetten op inkjet voor het zakelijke segment”, begint Clark zijn verhaal. Daar ging het nodige denkwerk aan vooraf. “Inkjet bestaat natuurlijk al heel lang. Het wordt veel gebruikt door de consumentenmarkt, maar ook aan de andere kant van het spectrum: voor industrieel en large format printing. Eigenlijk is het raar dat er daartussenin een gat zit. Het bedrijfsleven kiest tot nu toe meestal voor laser.”

Kwaliteit
Epson heeft bijna 600 miljoen euro geïnvesteerd in het ontwikkelen van PrecisionCore, de technologie die het nu gebruikt voor zakelijke inkjetprinters. “Het is belangrijk om aan te geven dat die technologie totaal anders is dan bij inkjetprinters voor consumenten”, verduidelijkt Clark. “Het komt een stuk dichter in de buurt bij de techniek die wordt gebruikt bij industriële printers. De kwaliteit is van een zeer hoog niveau, maar ook de betrouwbaarheid is hoger dan bij laserprinters. Daarnaast zijn onze inkjetprinters veel sneller.”

Commercieel competitief
Clark weet dat het commerciële aspect vaak een reden is dat bedrijven laser boven inkjet verkiezen. “We moeten met inkjet commercieel competitief zijn en dat zijn we. Er bestaan misverstanden over de prijs van inkt. Inkt voor consumentenprinters is duur vanwege het verdienmodel van fabrikanten. Indirect betaal je ook de aanschafprijs van de printer terug. Dat businessmodel geldt niet voor onze zakelijke printers. Zowel de kosten per pagina als de total cost of ownership zijn zeer interessant.”

Duurzaamheid
Maar de grootste voordelen zitten volgens Clark aan de kant van de duurzaamheid. “Ten eerste is de hoeveelheid afval bij onze inkjetprinters veel lager dan bij printers met lasertechnologie. We maken bij een deel van de producten bijvoorbeeld gebruik van ons Replaceable Ink Pack System (RIPS). In één zak zit genoeg inkt om 84.000 pagina’s mee te kunnen printen. In totaal is de hoeveelheid afval tot 99 procent lager dan bij vergelijkbare laserprinters.”

Daarnaast verbruiken de inketprinters van Epson veel minder energie. Clark: “Dat verschil is tot 96 procent. Als ik het heel simpel uitleg: voor laserprinters is warmte nodig en voor inkjetprinters niet. Er zit geen oven in onze printers. Dat is één van de grote verschillen.” En er is nog een duurzaamheidsvoordeel, laat Clark weten. “De grote hoeveelheid CO2-uitstoot van laserpinters krijgt steeds meer aandacht in de pers. Met een inkjetprinter is dat tot 92 procent lager.”

Keuze
Het wil iets zeggen dat ook het IDC tot 2020 in West-Europa een samengestelde jaarlijkse groei van de inkjetmarkt van ruim 10 procent verwacht. Epson is ondertussen gestart met de campagne ‘It’s your Choice’. Het bedrijf wil eindklanten en het kanaal ervan bewust maken dat ze eigen keuzes kunnen maken en dat inkjet vervolgens het meest voor de hand ligt. Steeds meer bedrijven delen die mening, merkt Clark. “Maar we staan natuurlijk nog wel pas aan het begin van deze reis. De uitgangsgedachte is nog vaak ‘Ik heb een laserprinter nodig’, omdat dat al jarenlang wordt verteld. Dat verander je niet in korte tijd met een nieuw en disruptief concept.”

Paradepaardje
“Maar we merken absoluut dat bedrijven open staan voor de discussie”, vervolgt hij. “Uiteindelijk maakt de onderliggende technologie voor hen natuurlijk ook weinig uit. Voor bedrijven gaat het alleen maar om het eindresultaat: de geprinte pagina. Maar als we ze echt willen overtuigen, laten we de WorkForce Pro Enterprise zien. Dat is ons paradepaardje, met een linehead printkop en een snelheid van honderd pagina’s per minuut. Je ziet alleen het papier bewegen. Dat maakt veel indruk.”

Door: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht