Gartner: digitaal zakendoen maakt van CIO een bedrijfsleider

07-11-2017 | door: Witold Kepinski

Gartner: digitaal zakendoen maakt van CIO een bedrijfsleider

Voor 82 procent van CIO’s uit de EMEA regio heeft digitale business geleid tot een grotere capaciteit voor verandering en een meer open manier van denken in hun IT-organisatie. Dit meldt Gartner in zijn jaarlijkse enquête onder CIO's. Gemiddeld hebben CIO's uit Europa de tijd die ze besteden aan zakelijk leiderschap, verhoogd van 30 procent drie jaar geleden tot 41 procent vandaag. Dit geeft aan dat naarmate de digitale transformatie versnelt, de rol van de CIO verandert aldus Gartner.

"Hoewel IT-levering nog steeds een verantwoordelijkheid is van de CIO, werden het realiseren van omzetgroei en het ontwikkelen van digitale transformatie in 2018 het vaakst geïdentificeerd als de belangrijkste zakelijke prioriteiten voor organisaties. Als CIO's relevant willen blijven, moeten ze hun activiteiten afstemmen op de zakelijke prioriteiten van hun organisaties", zegt Andy Rowsell-Jones , vice-president en analist bij Gartner.

Zesentwintig procent van de CIO-respondenten in EMEA zei te verwachten dat hun banen zakelijker worden en 22 procent verwacht meer aandacht voor analytics. Ze identificeerden business intelligence en analytics (26 procent) en digitalisering (17 procent) als technologische gebieden die hun bedrijven zullen helpen zich te onderscheiden en te slagen.

Gartner-analisten presenteerden de onderzoeksresultaten tijdens Gartner Symposium / ITxpo. Verder werd de 2018 Gartner CIO Agenda Survey gepresenteerd met verzamelde gegevens van een recordaantal van 3.160 CIO-respondenten in 98 landen en alle belangrijke sectoren, wat neerkomt op een omzet van ongeveer 13 biljoen dollar voor de openbare sector en 277 miljard dollar aan IT-uitgaven. 1.069 CIO-respondenten kwamen uit de EMEA-regio.

Digitaal zakendoen verandert de job van de CIO

"'Digitaal' is hier en is mainstream ', zegt Andy Rowsell-Jones. "CIO's evolueren van experimenteren naar schaalvergroting van hun digitale bedrijfsinitiatieven." In deze context is de uitdaging voor CIO's om deze initiatieven te laten groeien om schaalvoordelen en bereik te realiseren. Uit de enquête bleek dat 29 procent van de CIO-respondenten in EMEA digitale initiatieven ontwerpt, 29 procent levert ze, 15 procent schaalt ze en 4 procent bevindt zich in de "oogstfase".

Sommige CIO's in EMEA worstelen met het opschalen van hun digitale bedrijfsinitiatieven. Uit de enquête bleek dat de grootste hindernis de cultuur is. Achtenveertig procent van de EMEA-CIO's identificeerde "cultuur" als de grootste hindernis om op te schalen na de eerste fasen van de digitale transformatie van bedrijven.

"Cultuur is niet specifiek geëtiketteerd," zei Rowsell-Jones. "Je kunt niet veranderen wat je niet expliciet maakt. Begin met duidelijk te verwoorden waarom verandering vanuit een zakelijk oogpunt vereist is en onderzoek vervolgens wat er specifiek zal veranderen."

De CIO-rol verruimt de acceptatie van digitale technologie, die dwingt de rol van de CIO steeds verder uit te breiden. Zesenveertig procent van de EMEA CIO-respondenten is verantwoordelijk voor de digitale transformatie binnen hun organisatie en 41 procent is verantwoordelijk voor innovatie. Bovendien zeiden veel van de EMEA-CIO's dat hun organisatie al digitale experimenten (76 procent), het internet der dingen (IoT, 39 procent) en kunstmatige intelligentie (28 procent) heeft ingezet of ermee experimenteert.

Aanbrengen van de juiste digitale teamstructuren
CIO's hebben een aantal manieren om digitale business te ontwikkelen in hun organisatie. Uit het onderzoek bleek dat 47 procent van de CIO-respondenten in EMEA een toegewijd digitaal zakelijk team heeft. Het onthulde ook dat slechts enkele van deze teams (16 procent) alleen uit IT-medewerkers bestaan. Voor 47 procent van de CIO's zal hun digital business team als een afzonderlijk digitaal team werken dat rapporteert aan leiders van business units of direct aan de CEO, en voor 23 procent van hen zal dat team rechtstreeks rapporteren aan de CIO.

"De rol van CIO transformeert in het licht van de toenemende acceptatie van digitale zaken en het snelle tempo van technologische innovatie," concludeerde de Rowsell-Jones. "Het volstaat niet meer alleen om verantwoordelijk te zijn voor de IT-levering, en het is van het allergrootste belang om ook bredere bedrijfsdoelstellingen aan te pakken. Het is tijd om je nieuwe rol als bedrijfsleider te beheersen."

Gartner klanten kunnen meer lezen in het rapport "The 2018 CIO Agenda: Mastering the New Job of the CIO."

Terug naar nieuws overzicht