Portland Europe wil dé autoriteit zijn voor MSP-software

19-06-2017

Portland Europe wil dé autoriteit zijn voor MSP-software

George van Brugge staat weer aan het roer bij Portland Europe, het bedrijf dat hij ooit opzette en dat hij omschrijft als zijn kindje. “Ik heb veel opgestoken van mijn omzwervingen, die kennis gebruik ik om te groeien met Portland Europe en om nog meer partners te helpen naar een MSP-model.”
Als je in gesprek bent met George van Brugge dan volgt al snel een passievol verhaal over bijvoorbeeld Ethereum, een door een Russische twintiger opgezet Blokchain-bedrijf. De toekomst van de technologie interesseert hem mateloos en Van Brugge weet precies wat er in Silicon Valley en ver daarbuiten gebeurt. “Ik vind dat echt te gek.” Het is tegelijkertijd ook zijn valkuil. “Soms wil ik te snel.”

Inspireren
Van Brugge is een pure ondernemer en dus moesten er bij distributeur Portland Europe dingen veranderen. Hij is de afgelopen tijd onder andere bezig geweest met het automatiseren van interne processen. Sinds een jaar zit het bedrijf in een nieuw pand. Ook in Zoetermeer, op een steenworp van de oude locatie, maar met veel meer mogelijkheden. “Al met al waait er een frisse wind. Bij Kaseya heb ik wereldwijde ervaring opgedaan. Die wil ik gebruiken om met dit bedrijf IT-resellers te blijven inspireren en te helpen met hun bedrijfsprocessen.”

De ambitie blijft hetzelfde. “De afgelopen tien jaar hebben we meer dan duizend IT-resellers en dienstverleners geholpen om van een break-fix model over te stappen op een MSP-model. Dat moeten er nog veel meer worden. We willen dé autoriteit zijn op het gebied van MSP-software. Alles is er klaar voor om dat ook echt te zijn. We willen relevant zijn voor onze partners en ze niet, zoals nu vaak gebeurt, overspoelen met prijs- en productinformatie en andere onbelangrijke details.”

“Ik dacht vijf jaar geleden dat het indirecte model zwaar onder druk zou komen te staan door de cloud en de transparantie van internet”, vervolgt Van Brugge. “Maar niets is minder waar. Het kanaal is meer levendig dan ooit. De reden is dat er zoveel oplossingen zijn voor het hele IT-spectrum dat je daar het bedrijfsleven niet mee kunt bombarderen. Kijk alleen al naar het enorme aantal back-up-fabrikanten. Vendoren én klanten hebben daarom een kanaal nodig.”

Krenten uit de pap
Het selecteren van de meest geschikte vendoren is één van de punten waar Portland zijn toegevoegde waarde ziet. Van Brugge voelt zich soms net een voetbalscout die naar talent speurt. “Ik ken de MSP-markt erg goed en heb de afgelopen anderhalf jaar veel energie gestoken in het volledig maken van ons portfolio. Ik denk dat we bijna alle krenten uit de pap er nu uitgehaald hebben.”

Portland kiest daarbij altijd voor de meest geschikte technologie, niet voor de bekendste namen. “Ik besef dat er mensen zullen zijn die geen enkel merk kennen dat wij voeren. Voor resellers is dat nooit een obstakel. Het is juist de reden van ons succes. Wij kunnen de voordelen uitleggen: er is direct contact met de fabrikant mogelijk, de marges zijn beter, lagere volumes zijn mogelijk en je bent als klant nooit een nummer.”

“Interconnectiviteit is daarin heel belangrijk”, vervolgt Van Brugge. “Een open API, om te kunnen koppelen, is voor ons noodzakelijk. ConnectWise, sinds kort in ons portfolio, is daar een mooi voorbeeld van. Ze hebben een mooi en breed aanbod van helpdesk-software, maar onderhuids koppelen ze met alles wat er te koppelen valt. Daardoor hoeven wij IT-dienstverleners nooit weg te bewegen van bijvoorbeeld de anti-virus-leverancier waarmee ze al jaren een goed contact hebben.”

Wiel
De producten en de manier van aanbieden heeft Portland weergegeven in een ‘Wheel of Fortune’. Alles is daarbij onderverdeeld in de vier gebieden infrastructuur, communicatie, productiviteit en continuïteit. In de buitenste ring van het wiel staan de on-premise producten. Daarmee wil Van Brugge figuurlijk gezien een bouwmarkt zijn. “Maar dan een gespecialiseerde groothandel voor aannemers. Dus niet de Gamma of de Praxis, maar de Bo-Rent of de Probin. We hebben mooie oplossingen die goed met elkaar praten en dus ook als bundel zijn aan te bieden.”

In de binnenste ring staan de as-a-service-oplossingen. “Dat is natuurlijk de toekomst.” Dat benadert Portland vanuit de vier genoemde pilaren. “Dienstverleners zijn verantwoordelijk voor het leveren van IT-infrastructuur, of dat nu wel of niet uit de cloud komt. Als de infrastructuur op orde is, kijk je naar de communicatie, naar een goede vast-mobiel-oplossing. Vervolgens zijn er tools nodig voor productiviteit en als dat vervolgens werkt wordt het belangrijk om het in de lucht te houden.”

Het productaanbod is geschikt voor een brede groep partners. “Als je morgen een bedrijf als dienstverlener begint, dan kun je ons bellen en helpen wij je om te kunnen starten zonder meteen een grote investering te hoeven doen. Maar we hebben ook een verhaal voor grote system integrators.”

Loket
Met name voor die laatste groep, maar volgens Van Brugge ook voor MSP’s, heeft Portland een dienst in het leven geroepen die ze Purchase-as-a-service noemen. “We weten dat zij van klanten regelmatig de vraag krijgen om een exotisch merk te leveren. Daag ons uit en wij kunnen het in veel gevallen regelen en leveren, ook als het niet in ons portfolio zit of als het gaat om leveranciers die nog nooit van een channel hebben gehoord. Wij zijn gewoon het loket. Veel grote integrators maken daar gebruik van, bijvoorbeeld als ze bij een overheidsaanbesteding naast een groot aantal producten van Microsoft voor een klein aantal medewerkers iets anders moeten leveren.”

En dat is precies het punt waarop Portland volgens Van Brugge onderscheidend is. “Dat zijn dingen die traditionele distributeurs niet kunnen. Zij drijven op een aantal grote namen en de rest krijgt niet zoveel aandacht. Wij benaderen het anders.”

Terug naar nieuws overzicht