Redactie - 16 november 2017

Is de CIO klaar voor de digitale toekomst?

Is de CIO klaar voor de digitale toekomst? image

Het huidige digitale tijdperk zorgt voor ongekende mogelijkheden voor CIO’s. Drie elementen zijn cruciaal om optimaal gebruik te kunnen maken van deze mogelijkheden: Tegemoetkomen aan de vraag naar verrijkte mobiele en digitale ervaringen, online veiligheid bieden en beschikken over een agile infrastructuur. Om aan al deze voorwaarden te voldoen, zijn bedrijven steeds afhankelijker van cloud-gebaseerde diensten. Deze diensten worden ingezet om online performance te monitoren, beheren en verbeteren. Alleen CIO’s die op deze drie vlakken stappen nemen en durven te innoveren, stomen hun organisatie klaar voor een succesvolle toekomst.

“Security is het onderwerp waar bij onze klanten de meeste aandacht voor is”, zegt Hans Nipshagen, Regional Manager Akamai. “Dagelijks is dit volop in het nieuws. Zowel voor consumenten als bedrijven geldt dat een breach van cybersecurity een kostbare zaak is. Je ontkomt er als onderneming niet meer aan om online business te doen, zowel intern met medewerkers als extern met klanten, partners en leveranciers. Je moet die data aanbieden, dus de veiligheid daarvan is cruciaal. Vertrouwen is in feite de nieuwe munteenheid op internet.”

“Wanneer je dat vertrouwen online niet op orde hebt, omdat bijvoorbeeld een breach impact heeft op je klanten en dat in het nieuws komt, neemt de adoptie van de nieuwe systemen af, of gaan klanten zelfs weg. Dat wordt des te belangrijker door de nieuwe GDPR die vanaf mei 2018 van kracht zal zijn. Daar is iedereen ook mee bezig. Het betekent dat wanneer er een breach is, die ook gerapporteerd moet worden. Dat dwingt bedrijven om maatregelen te nemen.”

Serieus

Los van wettelijke verplichtingen ontkomt geen enkel bedrijf er meer aan om veiligheid uiterst serieus te nemen, en alles te doen aan het beschermen van data. “Als je internet gebruikt om je business te optimaliseren moet je dat goed regelen. Het is dus zaak om niet achter de ontwikkelingen aan te lopen.”

“Een complicatie is wel dat bedrijven geen security-experts zijn. Het is ontzettend lastig om al die ontwikkelingen te volgen. Het is tenslotte niet je core business. Je moet er dus voor zorgen dat je partijen om je heen hebt die het goed regelen. Dat is nu wel doorgedrongen tot de boardroom. Ze weten ondertussen dat alles begint met security. Wij investeren daar dan ook stevig in. Zo zorgen we ervoor dat onze klanten veilig online kunnen opereren.”

Trainen

“Een bijkomende ontwikkeling is dat je voortdurend je mensen moet blijven trainen, die moeten alert blijven op wat ze wel en niet kunnen doen met aan het internet verbonden apparaten in de bedrijfsomgeving. Een kleine fout kan grote gevolgen hebben, zoals het volledig platleggen van het bedrijf. Daar hebben we een aantal voorbeelden van gezien.”

De grote corporates zien we interne applicaties naar de cloud brengen. Ze willen snel bijschalen of afschalen, al naar gelang de behoefte. Zo kunnen ze snel reageren op veranderingen. Tot nu toe gebruiken ze echter nog maar een klein deel van dat ecosysteem, want een groot deel van het bedrijf, zoals branchekantoren of productielocaties, zijn nog aangesloten via het traditionele bedrijfsnetwerk. De applicaties staat dan wel in de cloud, maar de onderliggende laag is een star netwerk. Steeds meer bedrijven willen daarom het internet gebruiken om hun locaties te ontsluiten. En als er een verandering is, kun je die via internet snel doorvoeren.”

Het nadeel van gebruik van internet is dat het een koppeling is van 15.000 verschillende netwerken zonder garanties. Daar komt ons netwerk in beeld, want wij kunnen die garantie wel geven. Wij zorgen ervoor dat er quality of service komt op het internet.”

Voor de CIO betekent dit dat, wanneer de business wil gaan veranderen, door nieuwe markten te betreden of juist te verlaten, het ecosysteem daarop ingesteld moet zijn. “Je kunt veel sneller je markten aanpassen aan veranderende omgevingen. Daar is het internet meer geschikt voor dan een private omgeving, waar het acht weken kan duren voor een locatie aangesloten is. Dat past niet bij de huidige wensen waarbij applicaties on demand beschikbaar moeten zijn. Vanuit de boardroom en de operations zien we dat hier veel vraag naar is. Het internet maakt snel grote projecten mogelijk, waardoor je sneller opereert als business.”

Schaal

Gebruikers veranderen in hoog tempo. Daar moet een CIO op inspelen, door het volledige ecosysteem zo in te richten dat het de cloud kan bijhouden. “Dat kan niet meer met de oude infrastructuur, die niet genoeg schaalt. Dat is de zwakste schakel. Met alleen applicaties in Amazon en Azure te zetten ben je er nog niet, het is ook zaak de back end aan te pakken. Onze gesprekspartner is steeds vaker de business, hiervoor zitten we ook aan tafel met de CMO en de COO. Want het gaat om gebruikerservaring en omzet, dus uiteindelijk om business-succes.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!