Redactie - 21 november 2017

De auto van de toekomst

De auto van de toekomst image

De komende tien jaar veranderen auto’s sterker dan in de afgelopen eeuw. Dat voorspelt Marc Bras, manager van BMW i. Dit submerk van BMW geldt als proeftuin voor innovaties op het gebied van duurzaamheid, technologie en design. Zelf rijdt Bras een BMW i3, het paradepaardje uit de stal: “Op het eerste gezicht een moderne stadsauto, maar stiekem is hij heel snel. Hij trekt sneller op van 0 tot 50 dan onze motorsportwagen M3.”

Tijdens het Dutch IT Society Event van Executive People op 7 september in Groenekan stond de BMW i3 opgesteld naast de BMW i8. Deze hybride trok met zijn flitsende uiterlijk veel aandacht naar zich toe, maar de i3 is de échte vernieuwer, vertelt Bras. “Hij is bijvoorbeeld volledig elektrisch ontworpen. Vaak worden auto’s omgebouwd naar een elektrische variant. Daar geloven we niet zo in; wij geloven in rijplezier. Als je een bestaand model elektrisch maakt, moet je het motorblok vervangen door een heel zware accu. Die 300-400 kilo extra gaat ten koste van de snelheid en dynamiek. De i3 is licht gebleven doordat hij de accu in de bodemplaat verbergt: de bodem is de accu. Bovendien is de cabine gemaakt van carbon, voor de auto-industrie een nieuw materiaal. Extreem licht én bijzonder sterk.”

Trots

Carbon is meteen een goed voorbeeld van de vele duurzame materialen die in de auto verwerkt zijn. Ook op dat vlak hebben de engineers zich uitgeleefd. Bras: “In de deurpanelen en het dashboard zie je de vezels van een samengeperste grassoort, familie van de weedplant. Het is ontzettend sterk, maar biologisch afbreekbaar. We laten die vezels bewust zien omdat we er trots op zijn dat we dit soort materialen bruikbaar maken voor de auto-industrie. Andere delen van het interieur zijn van eucalyptus, een zeer duurzame plant. En er zijn heel veel petflessen en aluminiumblikjes gerecycled in deze auto, onder andere in het plafond en in de stoelbekleding.”

Natuurlijke kleuren

Zelfs de productie is duurzaam. “De i3 wordt gemaakt in een fabriek in Duitsland die draait op windenergie”, legt Bras uit. “Het carbon, dat doorgaans ook een energievretend productieproces heeft, fabriceren we naast een rivier met een waterkrachtcentrale die de productielijn aandrijft. En de leerbekleding kleuren we volgens een oud-Griekse methode met olijfbladerenextract. Daaraan komen geen chemische processen aan te pas.”

Knight Rider

Behalve dat de i3 vooruitstrevend is vanuit milieuoogpunt, loopt hij voorop in connectiviteit. Bras: “Deze auto is online vanaf het moment dat hij van de fabrieksband rolt. Hij zit vol chips en sensoren. Via een remote service kun je er op je smartphone of smartwatch verbinding mee maken. Je kunt hem bijvoorbeeld aansluiten op Spotify en Apple Car Play en synchroniseren met je agenda. Wat je vroeger in series als de Knight Rider zag, wordt nu werkelijkheid. Zo kun je op je smartwatch zien wanneer je naar een afspraak moet vertrekken, wat de meest energie-efficiënte route is en waar je rekening moet houden met vertraging. Of waar je beter de trein kunt pakken.”

Mindset

“Ook heb je zicht op hoeveel actieradius je nog hebt en waar je de accu kunt opladen. Belangrijk om elektrisch rijden comfortabel te maken.” De grote doorbraak van elektrisch rijden laat niet lang meer op zich wachten, denkt Bras. “De laadinfrastructuur ontwikkelt zich en door verbeterde accutechnologie komen we steeds verder. We zijn gewend aan een actieradius van 800 kilometer, maar uit onderzoek weten we dat we met 100 kilometer in het dagelijks gebruik al heel goed uit de voeten kunnen. In stedelijke omgevingen zelfs met nog minder. Het is dus ook een kwestie van onze mindset aanpassen.”

Zelfrijdend

Samen met partners werkt BMW aan nog geavanceerdere diensten. “We willen bijvoorbeeld ook parkeerdiensten integreren, zodat je ziet waar nog plek is en direct kunt betalen. Ook verbeteren we de gesture control, dus dat je handbewegingen herkend worden door sensoren en camera’s, waardoor je de auto makkelijker kunt bedienen. Een andere dienst waar je aan kunt denken is auto delen. In Nederland faciliteren we al meerdere projecten op dit gebied.”

In de strijd om zo snel mogelijk zelfrijdende auto’s in de markt te zetten, liep de i3 al bij zijn introductie in 2013 op de troepen vooruit. “Deze auto kan autonoom rijden tot 60 km/u. Dat werkt met sensoren rondom de auto en gps. Hij weet waar je rijdt en ziet hoe de weg verloopt. Bij lage snelheden geeft hij een voetgangerswaarschuwingssignaal af. En hij grijpt in wanneer onverwacht een voetganger oversteekt.”

iNext

In november start BMW i met de productie van een facelift van de i3. Ook komt dan een sportvariant op de markt. Het volgende grote project op de planning - voor 2021 - is de iNext, een volledig autonome auto die net als de i3 ‘born electric’ is en er heel futuristisch uitziet. “Ondertussen werken we ook aan concepten waarbij er helemaal geen knoppen meer in de auto zitten. Op de Las Vegas Electronics Show 2016 hebben we bijvoorbeeld een interieurdesign laten zien dat gebaseerd is op autonoom rijden. Dan kan het stuur zelfs verdwijnen en kun je stoelen laten draaien of je ramen verduisteren om wat meer in een cocon te zitten.”

De auto van de toekomst kan er dus heel anders uit gaan zien dan we gewend zijn. “Dat zie je al aan de i3, die een sterk aflopende voorkant heeft omdat een motorkap voor dit model niet meer functioneel is. En omdat hij een vlakke vloer heeft, kun je de ruimte in de auto beter benutten; de ruimtebeleving is daardoor ontzettend goed. Ik ben gek op deze auto. Hij is stil, hij is snel. Voor grote afstanden moet je even plannen waar je onderweg kunt laden en zorgen dat je op locatie een laadpunt vindt, maar dat is via je navigatie makkelijk te vinden. Ik wil niks anders meer.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!