Redactie - 22 november 2017

Wat levert live communicatie op?

Samen met de groeiende interesse in live communicatie is er ook steeds meer behoefte aan goede methodes om de opbrengsten ervan te kunnen berekenen. Hoewel de mogelijkheden om deze return on investment (ROI) te berekenen snel toenemen, hebben veel bedrijven nog steeds moeite om de ROI helder in beeld te krijgen. Kennis van de exacte opbrengsten is echter belangrijk om niet alleen inzicht te krijgen in de effectiviteit van live communicatie maar ook om deze te verbeteren en de budgeten te kunnen verantwoorden. Dit artikel van ATPI Corporate Events gaat daarom in op de vraag: op welke manieren kun je de ROI van live communicatie meten?

Terwijl de samenleving in snel tempo digitaliseert, wijst alles erop dat live communicatie wereldwijd juist steeds belangrijker wordt in de marketingmix van bedrijven. In de B2B-sector is die wereldwijde trend al langer gaande, waar events al jaren als meest effectieve middel gezien worden. Inmiddels maakt meer dan 77% van alle Amerikaanse bedrijven hier gebruik van (B2B Content Marketing). Ook in Europa, met Nederland voorop, stegen vorig jaar zowel de budgeten voor live communicatie als het aandeel van het totale marketingbudget (LiveCom Alliance European Industry Survey). Dat komt deels doordat ook bekende merken in de B2C-markt de kracht ontdekken van live events, zoals Albert Heijn. Opvallend daarbij is dat dit instrument niet wordt gezien als aanvulling, maar events steeds vaker een centraal onderdeel binnen de marketingstrategie vormen. Zoals Aholds brand activation manager, Sanne Nobel dit voorjaar verklaarde: “met een evenement bereik je slechts enkele tienduizenden mensen, maar de bezoekers bereik je met écht contact en dat is in de huidige wereld onbetaalbaar. Voor ons bedrijf is dat echter slechts het startpunt: de content van het evenement zorgt voor een krachtige motor in de vervolgcampagne.’’

Live communicatie is dus een goede investering; daar lijken de meeste bedrijven wel van overtuigd. Toch blijft het exacte rendement van die investering voor velen een raadsel. Eerdere enquêtes van Hubspot onder marketing directeuren wijzen erop dat meer dan de helft zelfs geen enkel beeld heeft van de opbrengsten. Men lijkt zich er nog vaak bij neer te leggen dat de concrete opbrengsten van een evenement zich nu eenmaal lastig laat berekenen. Want de bezoekersaantallen optellen en vragen naar de mening van de aanwezigen is nog haalbaar. Maar vooral interessant zijn natuurlijk de diepere effecten, zoals een gewenste gedragsverandering, meer klantloyaliteit of meer naamsbekendheid.

Wil je verder lezen? Download dan de gehele whitepaper van ATPI Corporate Events op: https://info.atpinspires.com/download-roi-van-live-communicatie

Ga op 7 december 2018 met onder andere Frank van Eijk, ROI specialist, in gesprek over de kracht van live communicatie. Voor Marketing Directors organiseert ATPI Corporate Events dan het event SYMPHONY. Lees meer en meld je aan.

 

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!