Witold Kepinski - 24 november 2017

Gartner belicht meest begeerde apparaten voor de feestdagen

Thanksgiving in de VS is net achter de rug en dat betekent dat de Black Friday-deals van alle grote fabrikanten binnenstromen. Deals die voorheen uitsluitend in de VS beschikbaar waren, zijn nu overal verkrijgbaar in Europa, waar detailhandelaren concurrerende aanbiedingen aanbieden. Annette Zimmermann, vice-president bij Gartner deelt haar gedachten over wat de meest begeerde apparaten voor deze feestdagen zullen worden. 

Vraag: Wat zullen de bestsellers op Black Friday zijn?

Antwoord: De Consumentenleveranciers, waaronder verkopers van elektronische apparaten, verwachten dat Black Friday een van de grootste winkeldagen van het kalenderjaar is, evenals een indicator voor de populairste kerstcadeaus van 2017. 

Merken en retailers bieden een scala aan geweldige deals voor elektronische apparaten. Degenen waarvan we verwachten dat ze consumenten het meest zullen lokken, zijn hoofdtelefoons, tablets, fitnessbanden, smartphones en tv's. We verwachten ook dat smartwatches, VPA-compatibele luidsprekers en slimme hoofdtelefoons de vraag stimuleren. Sommige gebruikers hebben de aankoop van een Apple Watch tot nu toe tegengehouden, omdat de use-case niet overtuigend genoeg leek. Met zijn mobiele connectiviteit biedt de Apple Watch Series 3 echter nieuwe gebruikstoepassingen, zoals muziekstreaming tijdens een training in de sportschool, of het verlaten van je iPhone thuis, die onvermijdelijk de vraag zal stimuleren en de verkoop zal stimuleren op Black Friday en dit vakantieseizoen . 

We verwachten dat in 2017 41,5 miljoen smartwatches worden verkocht. Andere consumentenelektronicamerken zoals Huawei, LG, Samsung en Lenovo zullen hier ook aan bijdragen, maar tot nu toe blijft de Apple Watch de meest succesvolle smartwatch op de markt. 

Andere wearables die tijdens de feestdagen goed kunnen presteren, zijn polsbandjes. We voorspellen dat de verkoop van polsbandjes in 2017 44 miljoen eenheden zal bedragen , maar in 2019 zal de verkoop van smartwatches die van polsbandjes overtreffen. Over het algemeen voorspellen we dat 310,4 miljoen draagbare apparaten wereldwijd zullen worden verkocht in 2017, een stijging van 16,7 procent ten opzichte van 2016. 

Als we kijken naar de VPA-compatibele luidsprekers en slimme hoofdtelefoonmarkten, hebben leveranciers de laatste tijd belangrijke toevoegingen gedaan aan hun productportfolio's. Google heeft bijvoorbeeld onlangs haar hardwareportfolio uitgebreid met de Pixel Buds en de goedkopere Google Home Mini, die concurreert met Amazon's Echo Dot. We verwachten dat deze twee markten snel zullen evolueren in de komende twee tot drie jaar qua volume en technologische vooruitgang. 

Volgens onze nieuwste prognose wordt verwacht dat de Bluetooth-headsetmarkt in 2017 wereldwijd 150 miljoen stuks zal bereiken. De verkoop van VPA-luidsprekers zal in 2017 toenemen tot 11,8 miljoen stuks. 

Vraag. Zal Black Friday overeenkomen met een dagje shoppen voor Kerstmis in Europa?

Antwoord: Sinds enkele jaren is Black Friday een motor voor verkoop in Europa, zowel online als offline. We zien deze trend in veel Europese landen, waaronder het VK, Duitsland, Frankrijk en Italië, waar Black Friday en Cyberweek bekende voorwaarden zijn geworden voor shoppers. Toch zien we enkele regionale verschillen tussen de VS en Europa. In de meeste gevallen hebben deze betrekking op productbeschikbaarheid in plaats van productvoorkeuren. 

Vraag. Wat zullen de best verkopende apparaten in Europa zijn?

Antwoord: Net als de VS verwachten we dat de toevoeging van mobiele connectiviteit in de Apple Watch Series 3 de interesse van consumenten in dit product in Europa zal stimuleren. Apple heeft zijn eSIM-product opgezet met enkele van de grootste CSP's in Europa, waaronder Deutsche Telekom, Orange en EE. Er zijn echter meer partnerschappen nodig om de acceptatie door consumenten in Europa te stimuleren.

Fitbit's vlaggenschipapparaat, Ionic, aangekondigd op IFA in september, zou ook op kerstlijsten kunnen staan. Het VK is echter het enige Europese land waar een van zijn nieuwe functies, Fitbit Pay, momenteel werkt. De betalingsdiensten van andere leveranciers zijn ook fragmentarisch in Europa. Efficiënte en betrouwbare betaaldiensten in wearables moeten een prioriteit zijn voor alle leveranciers over de hele linie, omdat ze in toenemende mate de gebruikerservaring zullen stimuleren en merkentrouw zullen bevorderen.

Smartphones zullen een felbegeerd vakantiegift blijven. Gartner verwacht dat de verkoop van smartphones in 2017 uitkomt op 1,57 miljard eenheden, een stijging van 4,9 procent ten opzichte van 2016. Huawei blijft zijn aanwezigheid in Europa met 11,9 procent marktaandeel groeien in het derde kwartaal van 2017, tegenover 10,2 procent jaar op jaar, een solide derde plaats na Samsung en Apple. Huawei houdt vast aan de nummer 3-positie door zichzelf opzij te zetten van de rest van de Android-menigte en profiteert van onrustige leveranciers zoals HTC en Sony.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!