Redactie - 27 november 2017

Kahuna maakt de vertaalslag als het om security gaat

Kahuna maakt de vertaalslag als het om security gaat image

De nominatie voor de Dutch IT-channel Award in de categorie ‘Security Innovator’ is een bevestiging van iets dat ze bij Kahuna Managing Security zelf allang wisten. Het bedrijf is al jarenlang op een innovatieve manier sterk bezig. Zakelijke gebruikers weten Kahuna te vinden, internationaal krijgt het voet aan de grond en het oogst veel lof voor de jaarlijkse Kahuna European Security Conference (KESC) in Valencia. We spraken oprichter en CEO Rhett Oudkerk Pool en Managing Director Daniel van Slochteren.

Kahuna viert volgend jaar zijn twintigste verjaardag. Heel kort na de oprichting maakte het de duidelijke keuze om managed security provider te worden, legt Oudkerk Pool uit. “Omdat we al vanaf het begin aan outsourcing doen, hebben we op dat gebied nog steeds een duidelijke voorsprong.”

Detectie
Kahuna heeft een digitale meldkamer en monitort daarnaast zelf proactief en intensief de netwerken van haar klanten. Oudkerk Pool: “Preventie is volgens ons belangrijk, maar detectie is een net zo krachtig wapen. Wanneer er zichtbaar iets gebeurt is het in de meeste situaties nog ruim op tijd om in te grijpen. Dat geldt niet voor ransomware, maar wel voor bijvoorbeeld insider threats.” Het 24 uur per dag en 7 dagen per week in de gaten houden van wat er bij klanten gebeurt, is één van de onderscheidende factoren van Kahuna. “Dat is lastig om goed te organiseren en er zijn daarom maar een paar partijen in Nederland die dat met securityspecialisten kunnen doen.”

Valencia
Kahuna is actief vanuit twee Europese ISO27001-gecertificeerde Security Operations Centers (SOC’s). Die staan in Amersfoort en Valencia. Het hebben van een locatie in Valencia bevalt Kahuna volgens Van Slochteren uitstekend. “We lopen in Nederland tegen de uitdaging aan dat het moeilijk is om goede mensen te vinden. Als iemand in Nederland in ons veld afstudeert, kan hij of zij meteen kiezen uit een handvol werkgevers. De Polytechnic University of Valencia, waar 4000 studenten computer science studeren, behoort tot de allerbeste universiteiten. De werkgelegenheid is beduidend minder groot dan in Barcelona en Madrid en de leeftijd van afgestudeerden ligt een paar jaar hoger dan in Nederland. Zij zitten in een levensfase waarin ze de zekerheid van een mooie vaste baan willen en Kahuna kan hen die bieden. Bovendien heeft Spanje Europees gezien een goed imago en is Valencia een stad waar klanten graag mee naartoe gaan.” Oudkerk Pool geeft aan dat het kennisniveau van het team in Spanje hoog is. “Als het om het leren van de technische details gaat zijn het net sponzen. De medewerkers nemen alles op.”

KESC
De innovatieve inborst van Kahuna is ook te zien aan een event dat het jaarlijks voor klanten organiseert, zo legt Van Slochteren uit. “In september organiseren we in Valencia de Kahuna European Security Conference, oftewel KESC.” Daar zit een duidelijke visie achter. “Met een één- of tweedaags seminar in Nederland is het moeilijk je te onderscheiden en valt het vaak tegen om C-level bezoekers aan te trekken. Daarnaast zijn wij allebei geen fan van de grote technologie-events in de VS, omdat je in dat geval voor één vendor een week op pad bent. Onze klanten bleken tegen hetzelfde probleem aan te lopen: het kost te veel tijd. Toch willen we die klanten in contact brengen met onze vendoren. Dat lukt door een selecte groep van CIO’s, CSO’s en IT-managers mee te nemen naar Valencia. Zij worden door ons persoonlijk uitgenodigd en wij maken daarbij een strenge selectie. Elke dag zijn er daarnaast drie van onze vendoren aanwezig.”

Die vendoren mogen een plenaire sessie geven, krijgen een break-out-slot en nemen deel aan de activiteiten die Kahuna in Valencia organiseert. “Wij kennen de stad erg goed en door ons sociale lokale netwerk zijn we in staat om unieke activiteiten en uitstapjes te organiseren”, verduidelijk Van Slochteren. “De volgende dag komen er drie nieuwe fabrikanten en is er een vergelijkbaar programma. Het gevolg is dat de klanten in ruim drie dagen tijd helemaal worden bijgepraat over alles wat er op securitygebied speelt en bovendien kunnen ze op het juiste niveau netwerken. En voor onze fabrikanten is het net zo goed een waardevolle dag.”

Breed aanbod
Om eindklanten, die in het geval van Kahuna meestal groter zijn dan 750 werkplekken, op het complete securityvlak goed te kunnen helpen is een breed scala aan oplossingen nodig, legt Oudkerk Pool uit. Het aanbod is breed: van meldkamertechnologie tot bewegingssensoren en van firewalls tot intrusion prevention. Kahuna werkt samen met vendoren zoals Splunk, LogRythm en ArcSight. “Daarmee kunnen we eigenlijk elke klantvraag beantwoorden. Alle implementaties, waaronder de grote, doen we zelf”, aldus Oudkerk Pool.

Vertaalslag
Van Slochteren verduidelijkt het karakter van Kahuna: “Wij weten de vertaalslag te maken van de technische gegevens die we in onze SOC’s zien naar het operationele informatiebeveiligingsbeleid bij klanten. Als een klant een social-media-beleid heeft en we constateren in ons SOC dat medewerkers de regels overtreden, gaan wij met die klant op tactisch niveau het gesprek aan. We leggen daarbij uit dat we de boel dicht kunnen zetten, dat we samen awareness kunnen creëren, maar dat ook het beleid aangepast kan worden.”

Buitenland
Dat Kahuna steeds meer grote projecten doet valt ook bedrijven in het buitenland op. Oudkerk Pool: “De SOC-diensten kunnen we relatief eenvoudig in elk land toepassen. Vanuit bijvoorbeeld Frankrijk en de UK krijgt Kahuna steeds meer vragen van organisaties.” De technische centra blijven in Spanje en Nederland, maar het aansluiten en de verkoop doet Kahuna met lokale mensen. Zo heeft het bedrijf in Antwerpen een lokaal verkoopkantoor.

Tip voor dienstverleners
Oudkerk Pool heeft tot slot nog een tip voor IT-dienstverleners. “Ik zie dat steeds meer partijen een securitypropositie willen. In mijn optiek kunnen ze beter gaan samenwerken met een bedrijf zoals Kahuna. Het is lastig om zelf goede mensen te vinden en een breed assortiment aan producten te hebben. Gelukkig zien we dat soort samenwerkingen, bijvoorbeeld in aanbestedingen, steeds meer ontstaan.”

BW Dutch IT Partner Day tm 11-06-2024 Nutanix BW start 6 mei - 20 mei
CompTIA Community Benelux BN 7-31 mei

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!