Witold Kepinski - 28 november 2017

Jordy Kool: Spring op tijd op de juiste trein

Jordy Kool: Spring op tijd op de juiste trein image

Jordy Kool, Chief Executive Officer van Infotheek Group, legt om een aantal redenen uiterlijk 1 april 2018 zijn functie als ceo neer. Dutch IT-channel ging met hem hierover in gesprek.

Kool is openhartig over zijn beslissing om te stoppen als ceo van de Infotheek Group. ”Ik heb een auto-immuunziekte die bij tijd en wijlen fysiek veel van mij vraagt. Ik ben een persoon die aan of uit staat. Ik ga er volledig voor, de volle 200%. Zo’n ziekte vereist echter dat je soms pas op de plaats maakt. Dat is dan lastig te combineren met mijn ondernemersmentaliteit. Daarnaast heeft elk bedrijf een fase of periode die vraagt om een bepaald leiderschap. Infotheek is na jaren van stevige groei toe aan een volgende fase met een ander type leider. Die opvolger gaan we nu versneld zoeken en buiten de organisatie.”

Business

Kool blijft de komende maanden Infotheek Group leiden, maar zodra er een opvolger is gevonden, geeft hij het stokje over. “Ik blijf wel aan als non-executive aandeelhouder en blijf ook RvC-lid van de Infotheek Group. De nieuwe ceo bepaalt zelf of en hoe intensief hij mij in zal zetten.” Kool zegt een goede rol te kunnen spelen, ook nadat hij ceo af is, onder meer in RvC, RvA en investeringsrollen. “Ik ben ondernemer en goed in het bewerkstelligen van groei, acquisities en ontwikkelen van nieuwe business modellen. Daar kan ik zeker nog een rol spelen.”

Na de opvolging maakt Kool eerst zes maanden pas op de plaats. “Ik zal meer tijd besteden aan mijn gezin en vrienden. Daarnaast heb ik het druk met mijn eigen investeringsvehicle, een eigen fitnessketen en verschillende adviesfuncties.”

IT4Kids

Stichting IT4Kids, waarvan Jordy Kool de founder is, is volgens de vertrekkend ceo ook toe aan een volgende fase. Deze stichting vraagt bedrijven en organisaties om oude hardware te doneren. De restwaarde van deze hardware wordt via IT4Kids gedoneerd aan organisaties of projecten die bijdragen aan de ontwikkeling van kansarme kinderen, met name door middel van sportactiviteiten. Kool: “IT4kids is nu losgekoppeld van Infotheek en staat dus op eigen benen en haalt ook op andere manieren geld op, bijvoorbeeld door middel van het jaarlijkse gala. Deze goede doel stichting kan nog breder worden gedragen door diverse partijen die actief zijn in de IT-branche. Ik vind het leuk om me hier meer voor in te zetten.”

Kansen

Kool heeft veel geleerd in zijn periode bij Infotheek waarbij kansen voor betrokken mensen centraal staan in een ‘agile’ organisatie. “Veel mensen bij Infotheek hebben zich in Nederland en in andere Europese vestigingen kunnen ontwikkelen, zowel privé als zakelijk. Zo sprak ik een Italiaanse medewerker die mij nadrukkelijk bedankte in het vertrouwen dat hij kreeg om een lokale vestiging in Italië op te bouwen. Dat is leuk.”

Kritisch

Kool heeft een aantal goede lessen geleerd uit zijn Infotheek periode. “Spring op tijd op de juiste trein, zoals een cloud of IoT business. Maar speel ook niet te snel in op nieuwe trends. Zo heeft een aantal resellers veel geïnvesteerd in nieuwe datacenters, maar die voelen nu de druk van grote cloud dienstverleners. Verder is het goed om samen te werken met kritische collega’s en adviseurs, die bijvoorbeeld eerder werkten bij grote bedrijven. Omring je dus niet met ja-knikkers, maar met kritische personen, want die houden je scherp. Daardoor blijf je altijd leren als ondernemer.”

Agile

Kool vervolgt: “Let ook op, want sommige businessmodellen zijn eindig. Pak daarom op tijd nieuwe business modellen op die meer winstgevend zijn, omdat de ontwikkelingen in de IT-branche snel gaan. Wees ‘agile’ ! De vraag voor veel resellers is wil je een kleine ‘niche’ speler zijn en dus in sommige gevallen transformeren of een grote speler worden? In beide gevallen duurt die reis drie tot soms zomaar zeven jaar, waarbij je onder andere overnames kan doen en investeren in zaken als cloud en pay per use modellen, waarmee je die reis succesvol kan maken.”

Door: Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!