Witold Kepinski - 30 november 2017

Internet of Things in bedrijf

Bij uitgeverij NUBIZ verschijnt het boek “Internet of Things in bedrijf”, geschreven door Maciej Kranz. De auteur is werkzaam bij Cisco in de VS en een autoriteit op het gebied van Internet of Things (IoT). Hij is wereldwijd een veelgevraagd spreker over dit onderwerp en was al betrokken bij IoT ver voordat het IoT ging heten. Het boek is bedoeld voor managers en professionals die willen weten wat IoT voor hun bedrijf kan betekenen en hoe ze het in hun eigen organisatie kunnen toepassen.

Dankzij Alexa, Google Home, slimme tv’s en verbonden voertuigen, krijgen IoT-toepassingen voor consumenten veel aandacht in de media. Dergelijke oplossingen spreken natuurlijk tot de verbeelding, maar het is nog te vroeg om goed te kunnen inschatten hoe waardevol ze zijn. Er wordt nog volop geëxperimenteerd met het juiste productaanbod voor het ‘slimme huis’ en data-analysemogelijkheden voor leveranciers. Is een wasmachine die zelf wasmiddel bestelt wel de innovatie waar consumenten op zitten te wachten?

In de B2B-sector echter boekt IoT intussen stilletjes indrukwekkende resultaten. In cijfers? De schattingen over de impact van IoT lopen sterk uiteen, maar de wachtingen van veel analisten lopen in de biljoenen voor de komende vijf tot tien jaar. IDC schat dat in 2020 wereldwijd ruim 1,29 biljoen dollar wordt uitgegeven aan IoT. Mooi, maar voor een individu is natuurlijk vooral de waarde van IoT voor de eigen organisatie van belang. Investeringen in IoT kunnen vaak snel rendement opleveren door lagere personeelskosten, lagere productiekosten, verhoogde productiviteit, verbeterde kwaliteit en betere en snellere besluitvorming. IoT-projecten kunnen leiden tot volledig nieuwe waardeproposities (zoals maatwerk voor de massa of personalisatie), het betreden van nieuwe markten en een beter begrip van de wensen en behoeften van de eindgebruikers van producten of diensten.

Waar moet een bedrijf beginnen om die IoT-belofte in te lossen? In de afgelopen jaren heb ik gesproken met tientallen bedrijven in verschillende sectoren. Veel van hen hadden nog nooit van IoT gehoord of hadden geen idee hoe ze IoT met succes in hun eigen business konden toepassen. Maar er zijn ook duizenden bedrijven die allang aan hun IoT-reis zijn begonnen. Ik heb geanalyseerd met welke projecten deze bedrijven zijn gestart en ze verdeeld in vier categorieën, die ik de ‘routes naar snel rendement’ heb genoemd. Hier volgt een korte samenvatting:

Verbonden operatie (connected operations) – Rockwell Automation verbond de assemblagelijnen en operaties in 20 fabrieken en verbond die fabrieken vervolgens met elkaar en met de centrale infrastructuur. De resultaten waren verbluffend: de voorraadcyclus werd ingekort van 120 naar 82 dagen, het aantal afgekeurde onderdelen daalde met 50 procent en het percentage tijdige leveringen steeg naar 98 procent.

Operatie op afstand (remote operations) – Een zuivelbedrijf uit India maakte gebruik van IoT om de vriezers in hun 150 ijssalons op afstand te monitoren. In het geval van een stroomstoring, die in India vaak voorkomt, trad een waarschuwingssysteem in werking. De investering begon zich al na een maand terug te verdienen en na ruim een jaar was de ROI maar liefst 500%.

Voorspellende analyse (predictive analytics) – Cisco gebruikt analysesoftware om het energieverbruik in haar fabrieken te optimaliseren en zo kosten te besparen. Het team dat veranwoordelijk is voor de toevoerketen installeerde een netwerk van 1500 sensoren in één fabriek en gebruikte voorspellende data-analyse om probleemgebieden te detecteren. Het energieverbruik in die fabriek werd verlaagd met 15 tot 20 procent en dezelfde oplossing wordt nu in nog 20 fabrieken geïnstalleerd met als uiteindelijk doel het totale energieverbruik met 30 procent terug te dringen.

Voorspelbaar onderhoud (predictive maintenance) – Het internationale mijnbouwbedrijf Rio Tinto gebruikt sensoren om de conditie van zware voertuigen in de gaten te houden. Daardoor kan een potentieel probleem worden gesignaleerd en onderhoud worden uitgevoerd nog voordat het probleem daadwerkelijk optreedt. Iedere dag dat een voertuig met pech stilstaat, kost het bedrijf 2 miljoen dollar, dus die uitval voorkomen levert een enorme besparing op.

Deze vier bewezen scenario’s zijn uitstekende kandidaten voor een eerste IoT-project. En zo’n eerste succes smaakt naar meer en is een goede voedingsbodem voor omvangrijkere IoT-oplossingen. IoT biedt dan veel nieuwe mogelijkheden, waaronder:

Nieuwe marktkansen en omzetstromen – Door verbonden operatie te combineren met 3D-printing bijvoorbeeld, is plots productpersonalisatie en maatwerk voor de massa technisch uitvoerbaar en rendabel, iets dat een paar jaar geleden nog onmogelijk was.

Nieuwe businessmodellen – IoT stelt bijvoorbeeld fabrikanten van machines en apparatuur in staat om servicegerichte businessmodellen te ontwikkelen. Door gebruiksgegevens te verzamelen van apparaten die bij klanten zijn geïnstalleerd, kon FANUC, de Japanse fabrikant van industriële apparatuur, hun dienstverlening uitbreiden met beheer op afstand, data-analyse en voorspelbaar onderhoud om zo klanten te helpen onderhoudskosten te besparen en de productiviteit te verbeteren.

Nieuwe samenwerkingverbanden – In veel traditionele sectoren gingen klanten voorheen meestal op zoek naar één leverancier die een volledige oplossing kon leveren. Vaak maakte zo’n oplossing gebruik van gesloten, eigen technologieën. Maar IoT veroorzaakt een verschuiving naar het gebruik van open technologieën, waarbij leveranciers samenwerken in een ecosysteem van partners. Iedere deelnemer levert de bijdrage waar ze zelf in uitblinken om zo te komen tot de beste IoT-totaaloplossing voor hun klanten.

Nieuwe waardeproposities voor consumenten – IoT helpt bedrijven en organisaties om de klantervaring persoonlijker te maken en de dienstverlening sneller en nauwkeurig uit te voeren. In de gezondheidszorg bijvoorbeeld, kunnen door diagnose op afstand patiënten gewoon thuis geïnstrueerd worden wanneer ze hun medicatie moeten innemen. Bejaarde of gehandicapte patiënten kunnen 24 uur per dag op afstand gemonitord worden, zodat ze veel minder vaak naar het ziekenhuis hoeven omdat zorgverleners direct gealarmeerd worden als ingrijpen nodig is.

Hoewel bedrijfsmatige inzet van IoT de krantekoppen zelden haalt, heeft het nu al een behoorlijke impact. En de implementatie van IoT gaat snel in sectoren als de industrie, logistiek, transport en slimme steden. Andere sectoren, zoals de gezondheiszorg, retail en landbouw volgen op de voet. Dit is de top van de ijsberg - we zijn nog maar net begonnen om het volledige potentieel van IoT te ontsluiten. Maar een ding is zeker: over 10 jaar is het vrijwel onmogelijk nog een bedrijfstak te vinden die niet is getransformeerd door IoT.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!